De dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) heeft tot doel om de extra taken die er na de invoering van de lage-emissiezone zijn bijgekomen, zoals handhaving op straat, en de aanhoudende stroom van aanvragen tot toegang, overtredingen, bezwaren, administratief te ondersteunen en zo de continuïteit van de werking te garanderen.
Het aantal te verwerken dossiers voor registratie van voertuigen, verlenen van vrijstelling of tijdelijke toelating en de vaststelling en beboeting van overtredingen is in 2018 gestabiliseerd voor de Belgische overtreders. Vanaf midden 2018 worden de titularisgegevens van Nederlanders en de Fransen ook opgehaald waardoor het aantal te verwerken boetedossiers opnieuw sterk verhoogt. Dit aantal ligt hoger dan de Belgische dossiers omdat er voor elk Frans voertuig dat de LEZ binnen rijdt ofwel een verplichte registratie is of aankoop van een toelating of LEZ-dagpas. Bij het ontbreken hiervan, is men in overtreding. Het gaat hier in verhouding ook om meer unieke overtreders dan bij de Belgen. Door het massaal aanschrijven van de Nederlandse en Franse titularissen, is er ook een toename van het aantal te verwerken aanvragen. Vanaf 2019 zal dit aantal nog meer toenemen omdat dan ook boetes zullen uitgeschreven worden voor een 10-tal andere buitenlandse landen via samenwerking met een externe partner. Verder zullen er voorlopig nog steeds handhavingsacties in samenwerking met politie gebeuren voor de buitenlandse voertuigen die niet geautomatiseerd of via de partner kunnen aangeschreven worden. Er zal ook een piek in het aantal aanvragen volgen in de tweede helft van 2019 voor de voertuigen die vanaf 1 januari 2020 de LEZ niet meer binnen mogen. Er wordt ook nog bekeken of er voor het informeren van inwoners en bezoekers extra acties opgezet moeten worden, zoals bijvoorbeeld infosessies. Het is dus noodzakelijk dat de huidige dienstverleningsovereenkomst die loopt tot en met 31 december 2018 verlengd wordt vanaf 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019.
Door de overeenkomst te verlengen kan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling van de dienstverlener de dienstverkrijger verder ondersteunen met zeven voltijdse equivalenten op C1-C2-C3 niveau. Het personeelskader van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling van de dienstverlener wordt hiermee tijdelijk uitgebreid.
Bij de dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking van de dienstverlener zijn er door de invoering van de lage-emissiezone bijkomende administratieve front- en back office taken ontstaan, zoals de registratie en opvolging van binnenkomende aanvragen. Deze taken zijn geïntegreerd in het administratieve takenpakket van de dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking.
Door de overeenkomst te verlengen kan de dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking van de dienstverlener de dienstverkrijger verder ondersteunen met twee voltijdse equivalenten op C1-C2-C3 niveau. Het personeelskader van de bedrijfseenheid Strategische Coördinatie (Loketwerking) van de dienstverlener wordt hiermee uitgebreid.
Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering van een lage-emissiezone vanaf 1 februari 2017 in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever goed.
Op 25 mei 2016 (jaarnummer 313) keurde het managementteam de aanpak voor de piekbelasting ten gevolge van de invoering van de lage-emissiezone goed. Deze aanpak omvatte de doorrekening van 12 VTE van de stad Antwerpen aan GAPA, nu Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (verder MPA genoemd).
Op 20 december 2016 (jaarnummer 334) bekrachtigde het directiecomité van MPA de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 13 januari 2017 (jaarnummer 302) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 12 december 2017 (jaarnummer 314) keurde het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 goed.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 259) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 .
Op 2 oktober 2018 (jaarnummer 227) besliste het directiecomité van MPA om de dienstverlengingsovereenkomst met de stad Antwerpen aangaande de piekbelasting voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 te verlengen.
Het personeel dat diensten zal verlenen aan de dienstverkrijger, zijn werknemers van de dienstverlener en worden door de dienstverlener betaald. De dienstverlener, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid personeelsmanagement (PM), factureert een compensatie aan de dienstverkrijger voor de geleverde diensten, bestaande uit een personeelskost en bijkomende werkingskost (*). Hieronder wordt de totale kostprijs op basis van de gemiddelde reële loonkost (huidige referentie-index: 1,6734) op C1-C2-C3 niveau geraamd.
2019 | |
7 VTE Stadsontwikkeling | 411.628 EUR |
2 VTE Strategische Coördinatie | 117.608 EUR |
Bijkomende werkingskost | 7.200 EUR |
Totaal | 536.436 EUR |
(*) De bijkomende werkingskost bedraagt 800 EUR per persoon per jaar en dekt bijkomende kosten zoals licenties, verbruik, dossierkosten, …
Bij budgetwijziging 2019 worden de financiële gevolgen voorzien.
Het college keurt de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG aangaande de piekbelasting voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 goed.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Terugvordering loonkost medewerkers piekbelasting LEZ bij Stadsontwikkeling |
411.628,00 EUR |
Budgetplaats: 5150500000 |
Niet van toepassing |
Terugvordering loonkost 2 VTE bij SC/Loketwerking |
117.608,00 EUR |
Budgetplaats: 5353000000 |
Niet van toepassing |