Artikel 57 § 3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De uitval van de dienstverlening - voor de afvalsystemen ouder dan 8 jaar – moet worden opgevangen door een goede structurele oplossing op lange termijn. Het afgelopen jaar werden verschillende opties onderzocht. Op dit moment wordt een principe oplossing verder uitgewerkt om in januari aan het beleid voor te leggen.
In afwachting hiervan is het van belang dat de huidige dienstverlening verder blijft lopen om de correcte werking van alle sorteerstraten te blijven garanderen. Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om de huidige dienstverleningsovereenkomst te wijzigen waardoor deze, voor alle afvalsystemen ouder dan 8 jaar, nogmaals verder kan doorlopen voor een periode van één jaar.
In toepassing artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 betreffende de overheidsopdrachten, is de aanbestedende overheid ongeacht de wijze waarop de prijzen bepaald worden, gerechtigd om de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp ervan onveranderd blijft en, zo nodig, mits een rechtmatige compensatie.
In toepassing artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 betreffende de overheidsopdrachten, kan na gunning van de opdrachten niet worden afgeweken van haar essentiële belangen en voorwaarden dan bij een gemotiveerde beslissing van de aanbestedende overheid.
Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van het bestek PO/VC 0824OF (raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) goed aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba), Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, met ondernemingsnummer BE 0480.157.423.Op basis van het bestek PO/VC 0824OF hebben er gedurende de afgelopen 8 jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden.
De looptijd voor de dienstverlening van de ondergrondse afvalsystemen loopt niet voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd 8 jaar vanaf de voorlopige oplevering van het afvalsysteem. Vanaf januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract vallen.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 275) keurde het college van burgemeester en schepenen een wijziging van opdracht goed waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan 8 jaar de dienstverleningsovereenkomst nog verder doorliep voor een periode van één jaar.
De uitgaven zullen door de bedrijfseenheid Stadsbeheer binnen de voorziene kredieten verrekend worden via bestelbons.
De prijzen (excl. btw) zijn dezelfde als van de lopende dienstverleningsovereenkomst:
|
Aantal afvalsystemen |
Onderhoud en herstel |
Reinigen |
ICT onderhoud en abonnementskosten |
Totalen |
januari |
116 |
€ 9.904,08 |
€ 2.434,60 |
€ 976,26 |
€ 13.314,94 |
februari |
116 |
€ 9.904,08 |
€ 2.434,60 |
€ 976,26 |
€ 13.314,94 |
maart |
116 |
€ 9.904,08 |
€ 2.434,60 |
€ 976,26 |
€ 13.314,94 |
april |
132 |
€ 11.270,16 |
€ 2.803,08 |
€ 1.095,99 |
€ 15.169,23 |
mei |
132 |
€ 11.270,16 |
€ 2.803,08 |
€ 1.095,99 |
€ 15.169,23 |
juni |
132 |
€ 11.270,16 |
€ 2.803,08 |
€ 1.095,99 |
€ 15.169,23 |
juli |
132 |
€ 11.270,16 |
€ 2.803,08 |
€ 1.095,99 |
€ 15.169,23 |
augustus |
155 |
€ 13.233,90 |
€ 3.303,16 |
€ 1.280,19 |
€ 17.817,25 |
september |
155 |
€ 13.233,90 |
€ 3.303,16 |
€ 1.280,19 |
€ 17.817,25 |
oktober |
155 |
€ 13.233,90 |
€ 3.303,16 |
€ 1.280,19 |
€ 17.817,25 |
november |
155 |
€ 13.233,90 |
€ 3.303,16 |
€ 1.280,19 |
€ 17.817,25 |
december |
155 |
€ 13.233,90 |
€ 3.303,16 |
€ 1.280,19 |
€ 17.817,25 |
|
|
€ 140.962,38 |
€ 35.031,92 |
€ 13.713,69 |
€ 189.707,99 |
Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF goed, voor een bedrag van € 189.707,99 (exclusief btw).
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Onderhoud, herstellen, reinigen, ICT, software sorteerstraatjes en containers door Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423, rekeningnummer BE81 7215 4019 6324 | budgetplaats: 5378000000 budgetpositie:61414 functiegebied:1SWN030203A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:1SA010300 budgetperiode:1900 mits goedkeuring door de gemeenteraad en de hogere overheid |
met bestelbons |