Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
In toepassing van artikel 42, §1, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 144.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Alhoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Deze opdracht heeft als doel het bouw- en sloopafval van de stad Antwerpen op een voor het milieu verantwoorde wijze te verwerken, teneinde de toegeleverde afvalstoffen maximaal om te zetten in gerecycleerde materialen.
Om de kwaliteit te waarborgen, dient de verwerking te voldoen aan het door OVAM uitgewerkt beheerssysteem en het eenheidsreglement voor gerecycleerde materialen. Het eenheidsreglement vormt de basis voor de keuring van gerecycleerde granulaten.
Met collegebeslissing 06322 van 6 juli 2018 werd de openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00213 goedgekeurd. Dit bestek werd opgemaakt om de bestaande raamovereenkomst GAC/2013/2062, die zal aflopen op 31 december 2018, te vervangen.
Op 14 augustus 2018 dienden de volgende firma’s een offerte in:
Op 21 september 2018 (jaarnummer 08496) besliste het college om de raamovereenkomst voor het overslaan en vervoeren naar een erkende verwerker van bouw- en sloopafval, op basis van het bestek GAC_2018_00213, te gunnen aan de firma Bruco Containers nv, met maatschappelijke zetel te Venhof 3-5, 2110 Wijnegem, en met ondernemingsnummer 0458.011.927.
Eén van de inschrijvers, met name Antwerp Recycling Company nv, diende op 8 oktober 2018 een schorsingsverzoek bij uiterst dringende noodzakelijkheid in bij de Raad van State.
De Raad van State behandelde de zaak op de zitting van 23 oktober 2018.
Ingevolge het arrest van 30 oktober 2018, nr. 242.833, beveelt de Raad van State de schorsing van de tenuitvoerlegging bij uiterst dringende noodzakelijkheid van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen van 21 september 2018, waarbij de opdracht ‘Raamovereenkomst voor het overslaan en vervoeren naar een erkende verwerker van bouw- en sloopafval’ wordt gegund aan Bruco Containers nv.
Op zitting van 9 november 2018 trok het college de gunningsbeslissing van 21 september 2018 (jaarnummer 08496) in.
Om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen garanderen, dient een tijdelijke raamovereenkomst te worden gesloten. Tijdens de looptijd van deze raamovereenkomst zal een nieuwe procedure gevoerd worden, met als doel het sluiten van een nieuwe raamovereenkomst voor vier jaar.
Voor deze tijdelijke raamovereenkomst werd onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2018_00633 opgemaakt.
Het college keurt bestek GAC_2018_00633 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het overslaan en vervoeren naar een erkende verwerker van bouw- en sloopafval goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het overslaan en vervoeren naar een erkende verwerker van bouw- en sloopafval - 1 januari 2019 tot en met 30 april 2019. |
budgetplaats:5378000000 budgetpositie:6141 functiegebied:1SWN030206A00000 subsidie:sub_nr fonds:intern begrotingsprogramma:1SA010300 budgetperiode: 1900 mits goedkeuring van de budgetten door gemeenteraad en hogere overheid |
met orderbons |