Terug

2018_CBS_06582 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage - 27 tot en met 29 juli 2018 - Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06582 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage - 27 tot en met 29 juli 2018 - Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06582 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage - 27 tot en met 29 juli 2018 - Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

De dienst ondernemen en stadsmarketing/publiek domein en vergunningen/evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.

Voor zaterdag wordt er uitzonderlijk toegestaan dat er tot 01.30 uur muziek wordt gespeeld in een woonbuurt om de volgende redenen:

  • het is een evenement van de buurt en voor de buurt;
  • 200 vrijwilligers uit de buurt werken mee aan de organisatie van het evenement.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 4 (samenlevingsversterkende en districtsgebonden evenementen).

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 28 februari 2018 diende wijkcomité Willibrordus vzw, vertegenwoordigd door de heer Johan Robyns, Kerkstraat 66-68 te 2060 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Kerkstraat Plage in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat en op het Willibrordusplein van 27 tot en met 29 juli 2018. De opbouw start op 16 juli om 09.00 uur en de afbraak is voltooid op 30 juli 2018 om 02.00 uur.

Kerkstraat Plage wil de samenhorigheid van de bewoners van de wijk bevorderen, Antwerpen-Noord in een positief daglicht stellen en de wijk aantrekkelijker maken voor (toekomstige) bewoners. Het evenement biedt een buurtrestaurant, een cocktailbar, kinderanimaties, filmprojectie, optredens, een rommelmarkt en een midzomerparty. Door een intense samenwerking met de lokale middenstand ligt het zwaartepunt van de organisatie van het evenement bij de handelaars uit de buurt.

Wijkcomité Willibrordus vraagt om muziekactiviteiten in te richten op volgende tijdstippen:

  • vrijdag 27 juli 2018 van 20.15 uur tot 23.00 uur;
  • zaterdag 28 juli 2018 van 20.15 uur tot 01.30 uur:
  • zondag 29 juli 2018 van 15.00 uur tot 17.00 uur en van 20.30 uur tot 22.00 uur.

Op vrijdagavond wordt er nog een openluchtfilmvoorstelling georganiseerd van 23.00 uur tot 01.15 uur.

Kerkstraat Plage is dit jaar aan de zestiende editie toe. De organisatie verwacht 5.000 bezoekers over drie dagen.

Adviezen

Brandweer preventie Gunstig onder voorwaarden

De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.

De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.

(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)

Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
    • de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
    • de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden;
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon;
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (melding.milieutoezicht@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.
Volksgezondheid Gunstig advies

Gunstig zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

Stadsontwikkeling/Beheer en Onderhoud/Interventies Gunstig onder voorwaarden

Er mag geen schade worden toegebracht aan de openbare weg en straatmeubilair.
Bij gebruik van oliën en vetten (eetstandjes) mag er geen residu op het plein belanden. Gevaar voor gladheid en langdurige zichtbaarheid.

Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

District Antwerpen Gunstig advies
Lokale Politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Kerkstraat Plage door Wijkcomité Willibrordus vzw, zoals hierboven beschreven, van 27 tot en met 29 juli 2018 in de Kerkstraat, Lovelingstraat, Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen goed. Wijkcomité Willibrordus vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 LP/OO/E

om parkeer- en stilstandverbod te voorzien op volgende locaties:

  • Pastorijstraat (van nummer 55 tot nummer 65) vanaf 26 juli 2018 09.00 uur tot 30 juli 2018 03.00 uur
  • Pastorijstraat (volledige straat) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur
  • Lovelingstraat (volledige straat) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur
  • Sint-Willibrordusstraat (van nummer 44 tot nummer 88) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur

om volgende locaties verkeersvrij te maken:

  • Pastorijstraat (tussen Kerkstraat en Lovelingstraat) vanaf 26 juli 2018 18.00 uur tot 30 juli 2018 03.00 uur
  • Pastorijstraat (volledige straat) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur
  • Lovelingstraat (volledige straat) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur
  •  Sint-Willibrordusstraat (tussen Lovelingstraat en Lange Van Bloerstraat) op 28 juli 2018 van 07.00 uur tot 22.00 uur
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B803508
SW/O&U/UIT

om de straatverlichting te doven op vrijdag 27 juli 2018, ten laatste om 22.30 uur:

  • in de Kerkstraat: lichtpunten 1.692 tot en met 1.701;
  • in de Pastorijstraat: lichtpunt 1.558;
  • in de Lovelingstraat: lichtpunt 8.006;
  • op het Willibrordusplein: lichtpunten 17.580 tot en met 17.589.

De lichtpunten in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat mogen opnieuw geactiveerd worden op 28 juli 2018 vanaf 01.00 uur.

De lichtpunten op het Willibrordusplein mogen opnieuw geactiveerd worden op 29 juli 2018 vanaf 01.30 uur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.