Artikel 57 § 3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op het grondgebied van de stad Antwerpen zijn er momenteel 566 ondergrondse afvalsystemen die door deze voertuigen geledigd en gereinigd worden. Deze afvalsystemen zijn verdeeld over 132 sorteerstraten, waarvan 103 in verplichte sorteerstraatzones. Het uitvallen van de voertuigen (aankocht onder bestek PO/VC 0824OF) maakt het onmogelijk om deze afvalsystemen tijdig te ledigen en te reinigen. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen is het nodig dat de huidige dienstverlening blijft lopen.
Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om de huidige dienstverleningsovereenkomst te wijzigen. Hierdoor blijft de dienstverlening voor de voertuigen doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor de overige twee inzamelvoertuigen en één wasvoertuig. Tijdens deze periode zullen de bestaande afvalsystemen aangekocht onder bestek PO/VC 0824OF worden vervangen door nieuwe afvalsystemen (bestek GAC/2015/3453) of aangepast zodat ze kunnen geledigd en gereinigd worden door de nieuwe voertuigen (bestek GAC/2015/3453).
In toepassing van artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 betreffende de overheidsopdrachten, is de aanbestedende overheid ongeacht de wijze waarop de prijzen bepaald worden, gerechtigd om de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp ervan onveranderd blijft en, zo nodig, mits een rechtmatige compensatie.
In toepassing van artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 betreffende de overheidsopdrachten, kan na gunning van de opdrachten niet worden afgeweken van haar essentiële belangen en voorwaarden dan bij een gemotiveerde beslissing van de aanbestedende overheid.
Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning van het bestek PO/VC 0824OF (raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) goed aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba). Op basis van het bestek PO/VC 0824OF werden er verschillende voertuigen aangekocht: In 2010 werden er twee inzamelvoertuigen en één wasvoertuig in gebruik genomen. Nadien werden nog twee inzamelvoertuigen in gebruik genomen (2011 en 2013). Voor het onderhoud en herstel (dienstverlening ) van de voertuigen betreft de looptijd maximaal acht jaar vanaf de voorlopige oplevering. Dit betekent dat voor twee inzamelvoertuigen en het wasvoertuig de dienstverlening in juli 2018 afloopt. De dienstverlening voor het derde inzamelvoertuig loopt tot januari 2020 en voor het vierde voertuig tot december 2021.
Het college keurde op 12 juni 2015 (jaarnummer 5014) de principes voor de verdere uitrol van de sorteerstraten tijdens deze legislatuur goed.
Op 14 juli 2017 (jaarnummer 06368) keurde het college de gunning van een nieuw bestek GAC/2015/3453 (raamcontract voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) goed aan de firma EuroBins Belgium bvba. Voertuigen die zullen worden aangekocht onder deze nieuwe overeenkomst (bestek GAC/2015/3453) zullen pas ten vroegste vanaf 2019 in gebruik zijn. Deze voertuigen kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder bestek PO/VC 0824OF, niet ledigen of reinigen tenzij deze afvalsystemen aan deze voertuigen worden aangepast.
Aangezien de leeftijd en het intensief gebruik van de voertuigen zal er frequenter onderhoud en herstel nodig zijn. Dit resulteert in hogere maandelijkse tarieven t.o.v. van de huidige geldende tarieven. De uitgaven zullen door de bedrijfseenheid Stadsbeheer binnen de voorziene kredieten verrekend worden via bestelbonnen en zullen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van het bestek PO/VC 0824OF.
Het college keurt de wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF gegund aan de firma Eurobins nv, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423 goed, waardoor dienstverlening voor de voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen (KTZ C285 en KTZ C286) en tot 31 december 2021 voor de overige twee inzamelvoertuigen (KTZ C284 en KTZ C288) en één wasvoertuig (KTZ C287)
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen 2018 door Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423, rekeningnummer BE81 7215 4019 6324 |
€ 95.271,96 |
budgetplaats: 5328000000 |
met bestelbon nummer: 4005290241 |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen 2019 door Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423, rekeningnummer BE81 7215 4019 6324 |
€ 190.543,93 incl. BTW |
budgetplaats: 5328000000 |
met bestelbon nummer: 4005290243 |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen 2020 door Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423, rekeningnummer BE81 7215 4019 6324 |
€ 199.657,55 |
budgetplaats: 5328000000 |
met nog aan te maken bestelbonnen |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen 2021 door Eurobins, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer 0480.157.423, rekeningnummer BE81 7215 4019 6324 |
€ 140.419,00 |
budgetplaats: 5328000000 |
met nog aan te maken bestelbonnen |