Terug

2018_CBS_06460 - Omgevingsvergunning - OMV_2018038890. Barnkrachtstraat 9. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06460 - Omgevingsvergunning - OMV_2018038890. Barnkrachtstraat 9. District Merksem - Goedkeuring 2018_CBS_06460 - Omgevingsvergunning - OMV_2018038890. Barnkrachtstraat 9. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 mei 2018

31 mei 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 mei 2018

12 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

    • artikel 18 Algemene bepalingen niveauverschillen: de toegangsdeur tot de winkelruimte heeft een niveauverschil van 10 cm ten opzichte van het straatniveau, daar waar de verordening voorschrijft dat niveauverschillen tot en met 18 cm minstens met een helling overbrugd moeten worden. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

    • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: het raam van de slaapkamer achteraan de 1ste verdieping voldoet niet aan het minimum van 10% lichtdoorlatende opening van de netto-vloeroppervlakte;
    • artikel 38 groendak: het platte dak van het hoofdvolume wordt niet afgewerkt met een groendak. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning. Tegenover de laatst vergunde toestand werd op de gelijkvloerse verdieping de inpandige garage omgevormd naar een winkel.

In bestaande toestand is deze winkel één en onverdeelbaar met de woning. De winkel was dus een nevenfunctie van de woning. Het wijzigen van een garage naar een winkel is ruimtelijke aanvaardbaar omdat er een levendige functie aan de straatzijde wordt aangeboden.

Echter is in de gewenste toestand de één en onverdeelbaar niet meer zichtbaar. De functie wonen achteraan op de gelijkvloerse verdieping is volledig verdwenen. Daarom wordt de functiewijziging achteraan op de gelijkvloerse verdieping uit de vergunning uitgesloten. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst adviseert met volgende beoordeling:

“Gunstig advies bij het herinrichten van een commercieel gelijkvloers bij een woning.  De bestaande functie blijft behouden maar wordt met deze aanvraag gerenoveerd en opgewaardeerd. Op deze manier wordt de leegstaand en verkrotting ervan weggewerkt. Het pand ligt nabij de handelskern van de Bredabaan Centrum.” 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

Voor de renovatiewerken wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd. Er verandert niets in het aantal woningen en de winkel is slechts van beperkte oppervlakte.

In vergelijking met de laatst vergunde toestand verdwijnen er 2 inpandige parkeerplaatsen. Parkeerplaatsen moeten maximaal behouden blijven. Dit wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 .

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

Fietsvoorzieningen:

Voor de winkel wordt geen fietsparkeerbehoefte opgelegd door de beperkte grootte. Het voorzien van een fietsenrek wordt meegenomen naar de voorwaarden. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de verbouwing van een eengezinswoning. Tevens wordt er een volwaardig tweede bouwlaag gebouwd. Met deze uitbreiding past het gebouw zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden afgewerkt met witte bepleistering, blauwgrijze natuursteen en wit aluminium buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van de wetgeving op lichten en zichten. Vanaf het terras op de eerste verdieping is een zijdelings zicht op het naastliggend linkse perceel. Om dit te voorkomen moet er een terugslag van 60 cm worden voorzien. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Het dakterras op de tweede verdieping is ruimtelijk niet wenselijk. Het terras zit niet meer in bouwvolume en bevindt zich daardoor dieper in het bouwblok. Door de diepere ligging en de hoogte tegenover de omgeving, is er directe inkijk bij de buren in de omgeving. Dit dakterras wordt dan ook uit de vergunning uitgesloten. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de raamopening van de achterste slaapkamer op de eerste verdieping uit te voeren conform artikel 24 van de bouwcode;
  2. het platte dak van de uitbreiding op de tweede verdieping aan te leggen als een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
  3. voor klanten van de winkel een fietsstalplaats voorzien. Dit kan bv. een rek vooraan de winkel zijn;
  4. op het terras van de eerste verdieping een terugslag van 60 cm plaatsen conform de wetgeving op lichten en zichten;
  5. de toegang tot de winkel aan te leggen conform de verordening toegankelijkheid;
  6. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

  1. de functies achteraan op de gelijkvloerse verdieping (zoals in rood aangeduid op de plannen);
  2. het dakterras op de tweede verdieping (zoals in rood aangeduid op de plannen).

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juli 2018

Verslag GOA

2 juli 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

1

Bespreking van de bezwaren 

Er werden binnen de termijn van het openbaar onderzoek 1 digitaal bezwaarschrift ingediend, dat handelt over de volgende bezwaren: 

  1. Functie winkel: De bezwaarindiener wilt niet naast een winkel wonen. Er zijn genoeg winkels aanwezig op de Bredabaan. Hij vreest voor een groenten - en fruitwinkel, kapperszaak, Shisha Bar, cafe, ...,dag - of nachtwinkel met de nodige lawaaihinder, geurhinder en parkeerproblemen.
    Beoordeling: Het aanbieden van een winkel is mogelijk als nevenfunctie van een eengezinswoning. Echter is de oppervlakte van een nevenfunctie beperkt tot 100 m². En de winkel moet één en onverdeelbaar zijn met de woning. In de voorliggende aanvraag is dit niet duidelijk. De uiteindelijke invulling van de winkelruimte is natuurlijk ook nog afhankelijk van een uitbatingsvergunning. Het bezwaar is deels gegrond. 
  2. Volume uitbreiding, dezelfde bouwaanvraag: De bezwaarindiener merkt op dat de huidige aanvraag hetzelfde volume heeft als de laatst geweigerde aanvraag met 3 wooneenheden.
    De aanvrager staat ook bekend als huisjesmelker en renoveert vaak meerdere panden in Antwerpen. Als er op elke verdieping een wc/badkamer en een keuken/berging aanwezig is, dan spreekt men volgens de bezwaarindiener van een meergezinswoning. De aanvrager wil dit opdelen omzeilen door de aanvraag te benoemen als ‘het renoveren van een woning met winkelpand’.
    Beoordeling: De aanvraag stemt in grote mate overeen met de geweigerde aanvraag. Echter betreft het deze keer het renoveren van een eengezinswoning met een winkel. Of de woning later al of niet wordt opgedeeld is van hypothetische aard en kan dus niet worden beoordeeld. Of de aanvrager al of niet een huisjesmelker is, is niet van stedenbouwkundige aard en maakt geen deel uit van de beoordeling van voorliggende stedenbouwkundige aanvraag.
    Het bezwaar is ongegrond. 
  3. Bouwovertreding: De aanvrager is gestart in het voorjaar 2017 met het omvormen van een eengezinswoning naar 3 wooneenheden en het bijbouwen van een volledige verdieping. Tevens werd achteraan voorbij de bouwlijn gebouwd. Dit allemaal zonder enige vergunning en zonder architect.
    Beoordeling: Het bouwen van een volledige nieuwe verdieping is vergunningsplichtig. De aanvrager probeert door middel van deze aanvraag een vergunning voor deze werken te bekomen. De werken dienen wel conform de eventuele vergunning te worden uitgevoerd.
    Het bezwaar is ongegrond. 
  4. Extra woongelegenheid: De aanvrager spreekt ook over het aanleggen van een groen dak. Volgens de bezwaarindiener zal dit niet worden gerealiseerd, tenzij de aanvrager daar een tent op zet voor nog een extra woongelegenheid.
    Beoordeling: De aanvrager zal de werken moeten uitvoeren conform de vergunning. Het aanleggen van een groendak is verplicht voor daken groter dan 20m² en wordt meegenomen naar de voorwaarden. Het creëren van een extra woongelegenheid door het plaatsen van een tent, is echter van hypothetische aard en kan niet worden beoordeeld. Het bezwaar is ongegrond. 
  5. Scheidingsmuur, lawaaihinder: Volgens de plannen komen op de tweede verdieping sanitaire units naast leefruimtes en slaapkamers van de bezwaarindiener. Wat niet wenselijk is wegens lawaaihinder bij de bezwaarindiener.
    Beoordeling: Het bezwaar betreft geen stedenbouwkundige aangelegenheid, maar handelt over burgerrechtelijke en/of uitvoeringstechnische zaken die losstaan van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend dossier.
    Uiteraard betekent het verkrijgen van een eventuele vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager of gebruiker zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten. Het bezwaar is ongegrond. 
  6. Levenskwaliteit: Door de nabijheid van scholen, winkels, goede buren en een mooi huis woont de bezwaarindiener hier graag. De voorliggende aanvraag brengt alleen maar problemen en zorgen mee. De bezwaarindiener wilt niet worden weggejaagd.
    Beoordeling: Juist omwille van de goede ligging, in de nabijheid van scholen, winkels en openbaar vervoer, is dit een geschikte locatie om te wonen en een winkel te voorzien. Het is onduidelijke welke problemen of zorgen deze aanvraag met zich meebrengt.
    Het bezwaar is van hypothetische aard en dus ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018038890

Gegevens van de aanvrager:

de heer Giyasettin Baybasin met als adres Burgemeester Kenisstraat 12 te 2910 Essen

Ligging van het project:

Barnkrachtstraat 9 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nr. 296V15

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van een winkelpand met bovenliggende woning

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 08/02/1971: vergunning (103#1041) voor het plaatsen van  een garagepoort en binnen veranderingen;
  • 24/05/2017: proces verbaal (11002_2017_4208) voor het uitvoeren van een volumevermeerdering zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen;
  • 12/07/2017: proces verbaal (11002_2017_4485) met stakingsbevel voor werken en wijzigen aantal wooneenheden van 1 naar 3 uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen;
  • 08/12/2017: weigering (2017-2108) voor het regulariseren van een meergezinswoning met 3 wooneenheden. 

Laatst vergunde toestand

  • rijwoning met 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • eengezinswoning met op het gelijkvloers een standplaats voor 2 auto’s, inkom, woonkamer, keuken, bergplaatsen en koer;
  • rechts achteraan een tussenverdiep met 2 kamers;
  • 1ste verdieping met 3 kamers. 

Bestaande toestand

  • conform de laatst vergunde toestand;
  • voorgevel met een etalageraam en afzonderlijke inkomdeur;
  • op de 1ste verdieping werd de middelste raam toegemaakt;
  • winkelruimte van 37,5m² die doorloopt naar de woning;
  • op het gelijkvloers rechts achteraan werd de uitbouw doorgetrokken tot achteraan het perceel. 

Inhoud van de aanvraag

  • het huidige zadeldak wordt opgetrokken om een nieuwe volwaardige verdieping te creëren;
  • op het gelijkvloers worden achter de winkel, bergingen, sanitair en een kantoor ingericht;
  • 1ste verdieping met leefruimte en eetkamer met toegang tot een terras achteraan, een keuken, berging, sanitair en een slaapkamer;
  • 2de verdiepding met een badkamer en 2 slaapkamers, waarvan een met toegang tot een terras achteraan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de raamopening van de achterste slaapkamer op de eerste verdieping uit te voeren conform artikel 24 van de bouwcode;
  • het platte dak van de uitbreiding op de tweede verdieping aan te leggen als een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
  • voor klanten van de winkel een fietsstalplaats voorzien. Dit kan bv. een rek vooraan de winkel zijn;
  • op het terras van de eerste verdieping een terugslag van 60 cm plaatsen conform de wetgeving op lichten en zichten;
  • de toegang tot de winkel aan te leggen conform de verordening toegankelijkheid;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

  • de functies achteraan op de gelijkvloerse verdieping (zoals in rood aangeduid op de plannen);
  • het dakterras op de tweede verdieping (zoals in rood aangeduid op de plannen).

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.