Terug

2018_CBS_06538 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed Stadsbeheer. Stelplaats, Valkstraat 74. 2610 Wilrijk - Renovatie sanitaire lokalen. Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten. Procedure en gunning. Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06538 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed Stadsbeheer. Stelplaats, Valkstraat 74. 2610 Wilrijk - Renovatie sanitaire lokalen. Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten. Procedure en gunning. Eindafrekening - Goedkeuring 2018_CBS_06538 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed Stadsbeheer. Stelplaats, Valkstraat 74. 2610 Wilrijk - Renovatie sanitaire lokalen. Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten. Procedure en gunning. Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Argumentatie

De aannemer heeft zijn eindstaat ingestuurd. Er zijn wijzigingen in min/ meer en er werden aanvullende opdrachten uitgevoerd.

Aanvullende opdracht 1:

Volgens verrekeningsvoorstel 1:

Bij de afbraakwerken bleek de bestaande scheidingswand (opgebouwd uit gipskarton-metalstud-gipskarton) tussen sanitair dames/ heren en gang op het gelijkvloers in nog slechtere staat dan voorzien. De metalen profielen bleken gedeeltelijk doorgeroest en de profielen waren ondergedimensioneerd voor de te overbruggen hoogte. De volledige wand dient verstevigd en aangepast te worden conform de regels van goede praktijk.

De aannemer maakt voor deze werken een verrekeningsvoorstel op. Het voorstel wordt na controle marktconform bevonden.

Totaal in meer: + 6.997,64 euro     
Totaal in min: - 5.629,02 euro         
Totaal verrekening: + 1.368,62 euro (exclusief btw). Termijnverlenging: +3 werkdagen

Aanvullende opdracht 2:

Volgens verrekeningsvoorstel 2:

Bij de afbraakwerken op de eerste verdieping bleek de bestaande scheidingswand tussen de douches en het sanitair van de heren ook in zeer slechte staat. Het ontbreken van een waterkering in de douches zorgde voor jarenlange waterinsijpeling langsheen de metalen draagprofielen met (door)roesten tot gevolg.
De aannemer maakt voor deze werken een verrekeningsvoorstel op. Het voorstel wordt na controle marktconform bevonden.

Totaal in meer: + 1.243,20 euro (exclusief btw). Termijnverlenging: +1 werkdag

Wijziging in min 1:

De posten voorzien voor werken in regie bleken bij uitvoering niet nodig te zijn. Dit geeft een minprijs.

Totaal in min: - 2964,4 euro (exclusief btw).

Wijziging in min 2: wijziging in uitvoering

Het voorziene scheidingsprofiel tussen nieuwe en bestaande vloerbekleding bleek bij uitvoering niet nodig. Aannemer voorziet een tussendorpel. Deze zit vervat in de eenheidprijs van de stenen bevloering.

Totaal in min: - 87,12 euro (excl. btw)

Wijziging in min 3: wijziging in uitvoering

In plaats van een zettingsprofiel te plaatsen in de bevloering werd er in overleg met aannemer besloten om de dekvloer door te snijden en te voorzien van een soepele kit. Het voegdichtingsprofiel om het zetten van de bevloering toe te laten werd niet geplaatst. Het soepel opkitten zit vervat in de eenheidsprijs van de stenen bevloering.

Totaal in min: - 40,5 euro (excl. btw)

Wijziging in min 4: niet uitgevoerd kloksterfputje

Tijdens de werken bleek dat er in het gebouw wel wat geuroverlast is van de riolering op de eerste verdieping. Dit is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het regelmatig droogstaan van een bepaald klokputje. Dit klokputje werd dan ook niet vervangen maar volledig dichtgemaakt. Het niet plaatsen van dit klokputje zorgt voor een minprijs.

Totaal in min: -182 euro (excl. btw)

Wijziging in min 5: vermoedelijke hoeveelheden in min

Tijdens de werken werd er geconstateerd dat er bepaalde voorziene hoeveelheden niet volledig uitgevoerd dienden te worden.

  • Het gedeeltelijk behoud van de bestaande dekvloer leidt tot het uitvoeren van een beperktere oppervlakte nieuwe dekvloer minprijs van : -1.794,80 euro
  • Minder uitvoeren van cementbepleistering leidt tot een minprijs van: -408,72 euro
  • Minder schilderwerk leidt tot een minprijs van: -47,6 euro

Totaal in min: -2.251,12 euro (exclusief btw)

Wijziging in meer 1: overschrijding vermoedelijke hoeveelheid

De aanvoerleidingen van warm- en koudwater werden voorzien in vermoedelijke hoeveelheid. Het vooropgestelde tracée bleek onmogelijk uitvoerbaar. Tijdens de afbraakwerken werd er achter een afkasting immers nog een extra toevoerleiding ontdekt die (omwille van het nieuwe ontwerp) mee diende omgelegd te worden. De extra lopende meters waren onvoorzienbaar en kunnen verrekend worden in de vermoedelijke hoeveelheid.

Totaal in meer: +798,30 euro (exclusief btw)

Eindafrekenin

De eindafrekening kan nu opgemaakt worden. Het overzicht wordt hieronder weergegeven.

Omschrijving

Bedrag exclusief btw

Bedrag inclusief btw

gunningsbedrag

169.499,05 euro

205.093,85 euro

wijziging opdracht in min

- 3.274,02 euro

-3.961,56 euro

aanvullende opdrachten

+ 2.611,82 euro

+ 3.160,30 euro

vermoedelijke hoeveelheden in min

-2.251,12 euro

-2.723,86 euro

vermoedelijke hoeveelheden in meer

+798,3 euro

+965,94 euro

vastgelegde kredieten

169.499,05 euro

205.093,85 euro

totaal eindafrekening

167.384,03 euro

202.534,68 euro

 

Juridische grond

In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. .

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring bestek GAC/2017/4842 (P08797) en procedure college 15 september 2017 8028
gunning aan Ramast Bouw nv op basis van bestek GAC/201/4842 (P08797) tegen 205.093,85 euro, inclusief btw college 22 december 2017 11166

 

Na gunning van de opdracht op 22 december 2017 werden de werken aangevat op 12 februari 2018 door opdrachtnemer Ramast Bouw nv. De werken zijn voltooid en voorlopig opgeleverd op 18 juni 2018.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de aanvullende werken en overschrijding van vermoedelijke hoeveelheden werd verrekend op bestelbon 4005256695. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0302 - Het volledige afvalproces is afgestemd op de grootstedelijke behoeften van de stad
1SWN030206 - De reguliere afvalophaling verloopt efficiënt, duurzaam en planmatig zodat mensen en middelen maximaal gedeeld en effectief ingezet worden
1SWN030206P08797 - Valkstraat _74_Renovaties

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat op basis van briefwisseling en bestek GAC/2017/4842 (P08797) prijs werd gevraagd aan Ramast Bouw nv, Industrieweg 17, 3190 Boortmeerbeek, met ondernemingsnummer 0461.471.461 voor de aanvullende opdrachten.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor bedrag van 2.611,82 euro + 548,48 euro (21% btw) = 3.160,30 euro.

Artikel 3

Het college neemt kennis van de wijzigingen in min voor een bedrag van 3.961,56 euro, inclusief btw.

Artikel 4

Het college keurt een termijnverlenging van 4 werkdagen goed.

Artikel 5

Het college keurt de eindafrekening goed tegen 202.534,68 euro, inclusief btw voor de renovatie van de sanitaire lokalen in de stelplaats, Valkstraat 74, 2610 Wilrijk, uitgevoerd door de Ramast Bouw nv, Industrieweg 17, 3190 Boortmeerbeek, met ondernemingsnummer 0461.471.461.

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.