Terug

2018_CBS_06462 - Omgevingsvergunning - OMV_2018007824. Ledeganckkaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06462 - Omgevingsvergunning - OMV_2018007824. Ledeganckkaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06462 - Omgevingsvergunning - OMV_2018007824. Ledeganckkaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

De gemeenteraad besliste in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 398) om zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van de inrichting en de uitrusting van de nieuwe wegen in de projectontwikkeling Nieuw Zuid, fase 2 (deelzones 3, 4 en 5) onder volgende voorwaarde:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

5 maart 2018

15 maart 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

5 maart 2018

3 april 2018

Gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

5 maart 2018

31 maart 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

5 maart 2018

8 maart 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

5 maart 2018

27 maart 2018

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

5 maart 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit/ oosterweelverbinding

5 maart 2018

30 maart 2018

stadsbeheer/ stadsreiniging - sorteerstraatjes

5 maart 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1), in artikel 4 zone voor groen (gr1) en in artikel 5 zone voor publiek domein (pu1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer in de woonstraten. De verordening is niet van toepassing in de woonerven.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid
Op 7 oktober 2016 werd door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning verleend voor omgevingswerken binnen fase 2 van het Masterplan Nieuw Zuid (striga’s 3, 4 en 5).
Voorliggende aanvraag betreft de regularisatie van een wijziging van het parkontwerp in functie van het toekomstig Singeltracé. De verlenging van de Singel tot aan de Ledeganckkaai snijdt doorheen het perceel dat oorspronkelijk als parkzone werd voorzien. De parkzone werd aangepast volgens de nieuwe perimeter van de Singel en de E34, met het oog op het behoud van de berm als akoestische en visuele buffer, de grondbalans en het maximaliseren van de gebruiks- en verblijfsruimte in het park.
Tegelijk voorziet de aanvraag in een herschikking van de geëquipeerde vakken in de woonstraten en in de aanpassing van de perimeter van enkele bouwblokken.
De stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering merkt op dat de wijzigingen werden besproken en formuleert geen opmerkingen op het ontwerp. Ook de stedelijke dienst Groen en begraafplaatsen geeft een gunstig advies.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van openbaar domein waarbij geen activiteiten worden voorzien die een parkeerbehoefte genereren.

Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen in het parkontwerp vormen door het materiaalgebruik en de types beplanting een samenhangend geheel met de overige parkzone.

Cultuurhistorische aspecten
De stedelijke dienst Archeologie heeft geen bezwaar tegen de werken omdat deze plaatsvinden in vergraven en opgehoogde gronden.

Bodemreliëf
De aangevraagde reliëfwijzigingen zijn afgestemd op het toekomstig Singeltracé en zijn ingebed in het parkontwerp voor Nieuw Zuid.
Indien de aanleg van de Ledeganckkaai niet gelijk loopt met de uitvoering van Striga 3, 4 en 5 zullen tijdelijke aansluitingen naar de Kaaiweg voorzien worden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De Lokale Politie, afdeling verkeer, adviseert de aanvraag vanuit veiligheidsoogpunt gunstig. De groendienst adviseert eveneens gunstig.
De stedelijke dienst Mobiliteit beoordeelt de werken in het kader van de Oosterweelverbinding gunstig met volgende argumentatie:
Het masterplan Nieuw Zuid interageert met het plan voor de bouw van de evacuatieschacht voor de Kennedyspoortunnel op rechteroever, en de herstructurering van de Spaghettiknoop. AWV heeft een studieopdracht lopen voor de herstructurering van de Spaghettiknoop, het aansluitings- en uitwisselingscomplex van de R1 en A12. Het concept wordt momenteel uitgewerkt tot een infrastructuurontwerp. Het doortrekken van de Singel tot aan de Kaaien parallel aan het spoor en langsheen Nieuw Zuid maakt hier deel van uit. Naast deze plannen voor de weginfrastructuur zijn er in dezelfde zone langs Nieuw Zuid op korte termijn werken gepland aan de spoorinfrastructuur, met inbegrip van de realisatie van een evacuatieschacht. Er wordt daarom voorgesteld om de plannen van de verschillende actoren in deze omgeving blijvend op elkaar af te stemmen.
De stad wenst dat het tracé van de door te trekken Singelprofiel zo dicht mogelijk tegen de R1 en spoorlijn wordt aangelegd teneinde maximale ruimte voor ontwikkeling overeenkomstig het Masterplan en RUP Nieuw Zuid te behouden en om de groene open ruimte maximaal te vrijwaren. Op die manier komt de nieuwe infrastructuur op maximale afstand van de nieuwe wijk te liggen.
Bij wijzigingen aan het landschap/ park langs Nieuw Zuid gelden het beeldkwaliteitsplan Groene Singel (BKP GS) en het landschapsontwerp Knoop Zuid als planningscontext. De zone tussen Nieuw Zuid en de snel- en spoorweginfrastructuur maakt deel uit van de primaire ecologische verbinding die langsheen de spoorweg/ Ring loopt. Deze ecologische corridor langsheen het spoor dient zoveel mogelijk gevrijwaard te worden. Ook bij het ontbossen en opnieuw aanplanten dienen beide plannen als leidraad gehanteerd te worden bij het bepalen van de soorten en de locatie van het planten/ kappen. Deze spoorwegberm maakt deel uit van de coulissen, opgaande boom- en heestergroepen tussen het infrastructuurlandschap enerzijds en Nieuw Zuid/park anderzijds. De aanduiding van deze spoorwegberm als ‘biologisch waardevol’ op de biologische waarderingskaart bevestigt dat voorzichtig omgegaan moet worden met kappen/ heraanplanten in deze zone. Hiermee moet ook rekening gehouden worden bij uitvoering van de werken en de werforganisatie.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 januari 2018

Volledig- en ontvankelijk

1 maart 2018

Opening openbaar onderzoek

12 maart 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

10 april 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 juni 2018

Uiterste beslissingsdatum

12 augustus 2018

Verslag GOA

14 mei 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De vergunningsaanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

12 maart 2018

10 april 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018007824

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jeff Cavens met als adres Kastanjelaan 13 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Roland Verhavertpad 9 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2704H2, afdeling 11 sectie L nrs. 3917R, 3917S, 3917T, 3917V, 3925S4 en 3982X3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen op aanvraag Nieuw Zuid fase 2

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 29/01/2014: vergunning (20135602) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken op de site van 'Antwerpen Nieuw Zuid';
  • 07/10/2016: vergunning (20161175) voor technische werken binnen de wijk Nieuw Zuid meer bepaald de aanvraag wegenisvergunning voor fase 2 (striga 3-4-5) + regulariseren wijzigingen op AN1/B/P/20135602.

Laatst vergunde toestand

  • aanleg van de omgeving;
  • aanleggen van wegenis;
  • technische werken.

Bestaande toestand

  • de werken zijn in uitvoering.

Inhoud van de aanvraag

Regulariseren van de wegenisvergunning voor fase 2 (striga 3-4-5):

  • afstemmen van het parkontwerp op basis van het toekomstig Singeltracé, namelijk het aanpassen van de parkzone;
  • herpositioneren van de posities van de plantvakken en het meubilair in de woonstraten en woonerven;
  • de perimeter van een aantal bouwblokken werd aangepast;
  • herzien van de locatie van de bomen en de zitbanken in het park;
  • indien de timing voor de heraanleg van de Ledeganckkaai niet gelijkloopt met de uitvoering van striga 3-4-5, zullen tijdelijke aansluitingen voorzien worden naar de Kaaiweg toe.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende (last)voorwaarden strikt na te leven:

Voorwaarden

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Lastvoorwaarden

De overeenkomst van 2 mei 2016 tussen stad en projectontwikkelaar Triple living nv en grondeigenaar Only Land nv, voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in de projectontwikkeling Nieuw Zuid, fase 2 (deelzones 3, 4 en5) moet strikt worden nagaleefd.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.