Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 juni 2018 |
15 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Eandis / IMEA |
9 juni 2018 |
11 juni 2018 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
8 juni 2018 |
8 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
8 juni 2018 |
19 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
8 juni 2018 |
12 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
8 juni 2018 |
18 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een culturele, historische en/of esthetische waarde en in een artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Lakenstraat en omgeving (Waalsekaai) wordt gekenmerkt door woonhuizen met hoofdzakelijk handels - of reca functies op de gelijkvloerse verdieping. Tegen de functiewijziging is geen fundamenteel bezwaar. Echter in voorliggend geval garandeert de gelijkvloerse verdieping onvoldoende woonkwaliteit door de éénzijdige oriëntatie op de straat en de ingesloten ligging achteraan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Gezien er geen open ruimte gecreëerd wordt, een vereiste conform artikel 27 van de bouwcode, in het geval van functiewijziging, wordt de bouwdichtheid ruimschoots overschreden. Een dichtgebouwde, gelijkvloerse verdieping is enkel aanvaardbaar wanneer er zich geen zelfstandige wooneenheid op de gelijkvloerse verdieping bevindt. De draagkracht van het perceel wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voorgevel blijft ongewijzigd.
Gezien de ligging van het gebouw in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Deze dienst heeft vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar tegen de geplande herbestemming.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bijkomende wooneenheid heeft geen buitenruimte en is volledig op de openbare weg georiënteerd. De Lakenstraat, als zijstraat van de drukke Gedempte Zuiderdokken, biedt op de gelijkvloerse verdieping weinig woonkwaliteit.
Bijkomend bevindt meer dan de helft van de woonruimten zich achterin, ingesloten in de donkere zone van de gelijkvloerse verdieping. De keuken achteraan ontvangt onvoldoende rechtstreeks licht en lucht.
De woonkwaliteit komt in het gedrang door gebrek aan licht en mogelijkheid tot natuurlijke verluchting.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De aanvraag betreft het wijzigen van de functie van kunstgalerij naar studio De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kunstgalerij naar wonen. De kunstgalerij op het gelijkvloers wordt omgevormd naar een studio. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats. Bijstelling vergunde toestand: Voor een kunstgalerij staat geen parkeernorm in de bouwcode maar we kunnen aannemen dat de parkeerbehoefte voor deze functie in dit geval 1 is (parkeerplaats voor personeel/eigenaar). Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het gebrek aan open ruimte op het perceel, het gebrek aan buitenruimte, lichtinval en woonkwaliteit in de gelijkvloerse studio.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
15 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 augustus 2018 |
Verslag GOA |
3 juli 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018046346 |
Gegevens van de aanvrager: |
BUSS MANAGEMENT met als adres Vogelzangstraat(Kessel) 50 te 2560 Nijlen |
Ligging van het project: |
Lakenstraat 16 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11 sectie L nr. 3951X |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie van kunstgalerij naar studio |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.