Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 mei 2018 |
28 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
31 mei 2018 |
7 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 mei 2018 |
18 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
31 mei 2018 |
12 juni 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
31 mei 2018 |
31 mei 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor overdruk reca en detailhandel en in een zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een woongebied.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
naast de krukzijde van een manueel te bedienen deur moet minstens 50cm voorzien zijn als opstelruimte, alsook een draaicirkel van 150cm diameter voor- en achter de deur. De bergingen in de kelderverdieping op -2 hebben niet voldoende opstelruimte of draaicirkel en voldoen dus bijgevolg niet aan dit artikel.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
vanaf 30 fietsen per berging dient er een elektrisch oplaadpunt voorzien te worden. Er worden twee bergingen voorzien met 31 en 32 plaatsen. Deze werden niet voorzien van oplaadpunt;
parkeerplaats nr. 26 is maar 2,43m breed. Ze situeert zich op een hoek en zou dus in principe zelfs 2,8m breed moeten zijn.
De verordening raamprostitutie is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er dient opgemerkt dat parkeerplaats 26, strijdig met de bouwcode, te smal is. Bovendien dient opgemerkt dat, hoewel niet aangegeven als wijziging, parkeerplaats 25 werd gesupprimeerd.
Gesteld kan worden dat er hierdoor 2 nuttige parkeerplaatsen verdwijnen ten opzichte van de vergunde toestand. Aangezien er 6 appartementen worden samengevoegd tot 3 appartementen wordt de parkeerbehoefte in principe ook verkleint met 3 parkeerplaatsen waardoor een afwijking kan worden toegestaan.
Berekening:
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Met betrekking tot het herinrichten van een commercieel gelijkvloers met drie units dient opgemerkt dat ook de oppervlaktes van de drie units wijzigen. Hierdoor zijn ze alle drie meer in verhouding dan vergeleken met de oorspronkelijke aanvraag. Hierdoor werd door de dienst OS/BI een gunstig advies gegeven.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Het aantal nodige fietsenstallingen (90) blijft ongewijzigd.
Op het gelijkvloers is 1 fietsenstalling voor 27 fietsen aanwezig. De oppervlakte van deze stalling voldoet niet aan de bouwcode. Het is niet duidelijk of een systeem met verschillende niveaus gebruikt wordt waardoor op deze beperkte oppervlakte 27 fietsen gestald kunnen worden.
De overige fietsenstallingen bevinden zich in de ondergrondse parking op niveau -2. Deze zijn enkel bereikbaar met de autolift.
Er zijn 2 fietsenbergingen voor 32 en 31 fietsen.
De inrichting van deze fietsenstallingen werd aangepast tov de vorige vergunning en voldoen nu aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode.
Het advies van mobiliteit dient als voorwaardelijk gunstig gelezen te worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat geen volumewijziging, enkel het woonprogramma wordt beperkt gewijzigd, zo worden er drie appartementen minder voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan dan ook worden ingestemd met het volume en het programma zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag beperkt zich tot een kleine aanpassing van de vergunde kleurstelling. In die zin dat, behalve de gewijzigde inkomdeuren op het gelijkvloers, de in de vergunning voorgestelde lichtkleurige parement en buitenschrijnwerk werd uitgevoerd in een grijsbruine kleur.
Deze minimale gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.
Cultuurhistorische aspecten
De dienst monumentenzorg meldt geen bezwaar te hebben; het nieuwbouwproject heeft geen erfgoedwaarde.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Opgemerkt werd dat er, strijdig met de verordening toegankelijkheid geen vrije vlakke wand en vloerbreedte is voor de deur naar de privatieve bergingen. Tot aan de buitenzijde van de deur naar de privatieve bergingen dient het gebouw toegankelijk te zijn. Hier werd geen afwijking voor aangevraagd, noch voor bekomen. Er is bijgevolg geen reden deze toe te staan. In voorwaarde zal worden opgelegd alsnog te voldoen aan de verordening.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 juli 2018 |
Verslag GOA |
4 juli 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018050511 |
Gegevens van de aanvrager: |
BOUW EN PROMOTIE AMSTERDAMSTRAAT met als adres Frankrijklei 119 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Amsterdamstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nr. 126/2 F19 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning van 05/12/2014 (AN9/B/20142179) |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.