Terug

2018_CBS_06435 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050511. Amsterdamstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06435 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050511. Amsterdamstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06435 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050511. Amsterdamstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

31 mei 2018

28 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

31 mei 2018

7 juni 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

31 mei 2018

18 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

31 mei 2018

12 juni 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

31 mei 2018

31 mei 2018

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor overdruk reca en detailhandel en in een zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een woongebied. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het  ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikels 24 Draairuimte en 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:

naast de krukzijde van een manueel te bedienen deur moet minstens 50cm voorzien zijn als opstelruimte, alsook een draaicirkel van 150cm diameter voor- en achter de deur.  De bergingen in de kelderverdieping op  -2 hebben niet voldoende opstelruimte of draaicirkel en voldoen dus bijgevolg niet aan dit artikel. 

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: 

vanaf 30 fietsen per berging dient er een elektrisch oplaadpunt voorzien te worden.  Er worden twee bergingen voorzien met 31 en 32 plaatsen.  Deze werden niet voorzien van oplaadpunt; 

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: 

parkeerplaats nr. 26 is maar 2,43m breed.  Ze situeert zich op een hoek en zou dus in principe zelfs 2,8m breed moeten zijn. 

 

  • Raamprostitutie: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Raamprostitutie’ (verder genoemd verordening raamprostitutie), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 september 2009 en goedgekeurd bij besluit van 17 december 2009.

De verordening raamprostitutie is niet van toepassing op de aanvraag.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er dient opgemerkt dat parkeerplaats 26, strijdig met de bouwcode, te smal is. Bovendien dient opgemerkt dat, hoewel niet aangegeven als wijziging, parkeerplaats 25 werd gesupprimeerd.

Gesteld kan worden dat er hierdoor 2 nuttige parkeerplaatsen verdwijnen ten opzichte van de vergunde toestand. Aangezien er 6 appartementen worden samengevoegd tot 3 appartementen wordt de parkeerbehoefte in principe ook verkleint met 3 parkeerplaatsen waardoor een afwijking kan worden toegestaan.

Berekening:

  • Vergunde toestand:  (1,35x2) + (1,2x3) + 1,05 = 7,35
  • Nieuwe toestand: 1,35 x 3 = 4,05
  • 7,35 – 4,05 = 3,3

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

Met betrekking tot het herinrichten van een commercieel gelijkvloers met drie units dient opgemerkt dat ook de oppervlaktes van de drie units wijzigen. Hierdoor zijn ze alle drie meer in verhouding dan vergeleken met de oorspronkelijke aanvraag. Hierdoor werd door de dienst OS/BI een gunstig advies gegeven.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Het aantal nodige fietsenstallingen (90) blijft ongewijzigd.

Op het gelijkvloers is 1 fietsenstalling voor 27 fietsen aanwezig. De oppervlakte van deze stalling voldoet niet aan de bouwcode. Het is niet duidelijk of een systeem met verschillende niveaus gebruikt wordt waardoor op deze beperkte oppervlakte 27 fietsen gestald kunnen worden.

 

De overige fietsenstallingen bevinden zich in de ondergrondse parking op niveau -2. Deze zijn enkel bereikbaar met de autolift.

Er zijn 2 fietsenbergingen voor 32 en 31 fietsen.

De inrichting van deze fietsenstallingen werd aangepast tov de vorige vergunning en voldoen nu aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode.

 

Het advies van mobiliteit dient als voorwaardelijk gunstig gelezen te worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat geen volumewijziging, enkel het woonprogramma wordt beperkt gewijzigd, zo worden er drie appartementen minder voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan dan ook worden ingestemd met het volume en het programma zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag beperkt zich tot een kleine aanpassing van de vergunde kleurstelling. In die zin dat, behalve de gewijzigde inkomdeuren op het gelijkvloers, de in de vergunning voorgestelde lichtkleurige parement en buitenschrijnwerk werd uitgevoerd in een grijsbruine kleur.

Deze minimale gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

De dienst monumentenzorg meldt geen bezwaar te hebben; het nieuwbouwproject heeft geen erfgoedwaarde.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Opgemerkt werd dat er, strijdig met de verordening toegankelijkheid geen vrije vlakke wand en vloerbreedte is voor de deur naar de privatieve bergingen. Tot aan de buitenzijde van de deur naar de privatieve bergingen dient het gebouw toegankelijk te zijn.  Hier werd geen afwijking voor aangevraagd, noch voor bekomen. Er is bijgevolg geen reden deze toe te staan. In voorwaarde zal worden opgelegd alsnog te voldoen aan de verordening.

 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd
  2. De fietsenstalling op het gelijkvloers moet voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode.
  3. De privatieve bergingen op niveau -2 dienen te worden aangepast zodat er voor elke deur naar de privatieve bergingen, conform de verordening toegankelijkheid, een vrije vlakke wand en vloerbreedte is.
  4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 juli 2018

Verslag GOA

4 juli 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer :

OMV_2018050511

Gegevens van de aanvrager:

BOUW EN PROMOTIE AMSTERDAMSTRAAT met als adres Frankrijklei 119 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Amsterdamstraat 15 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 126/2 F19

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning van 05/12/2014 (AN9/B/20142179)

 

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

  • 05/12/2014: vergunning (20144179) voor het bouwen van 28 nieuwbouwappartementen met commercieel gelijkvloers en ondergrondse garage. 

Laatst vergunde toestand

  • 28 nieuwbouwappartementen met commercieel gelijkvloers en ondergrondse garage:
  • nieuwbouw met 6 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag (kroonlijsthoogte: 19.86m en bouwhoogte: 23.74m);
  • de bouwdiepte zijde Amsterdamstraat bedraagt 16,90 meter op het gelijkvloers en 14 meter op de bovenliggende verdiepingen;
  • de bouwdiepte zijde Braziliëstraat bedraagt 10,62 meter;
  • de hoogste bouwlaag wordt zowel aan de straat- als de tuinzijde 2 meter terugliggend uitgevoerd (1,9m);
  • alle 28 appartementen worden ingericht met een buitenruimte onder de vorm van uitkragende terrassen aan de voorgevel;
  • de penthouses in de teruggetrokken daklaag worden zowel voor- als achteraan voorzien van ruime dakterrassen;
  • op het gelijkvloers worden naast de twee toegangen naar de bovenliggende verdiepingen, drie commerciële ruimtes voorzien van respectievelijk 97 m², 89 m² en 170 m², met een binnengebied gelegen tegen de achterste perceelgrenzen zijde Amsterdamstraat;
  • het geheel omvat ook twee ondergrondse lagen onder het volledig perceel met 35 parkeerplaatsen, afval– en fietsenbergingen;
  • de toegang tot de garage wordt gerealiseerd via een autolift (aan de zijde Braziliëstraat gelegen naast de gelijkvloerse fietsenberging) ;
  • voor- en achtergevel worden uitgevoerd in een lichtkleurige gevelsteen en wit architectonisch beton voor de uitkragende terrassen;  
  • het buitenschrijnwerk wordt voorzien in lichtkleurig aluminium;
  • de terrassen worden voorzien van een aluminium spijlenhekwerk;
  • de platte daken worden ingericht als groendak.

Bestaande toestand

  • voor- en achtergevel worden uitgevoerd in een grijsbruine gevelsteen en wit architectonisch beton voor de uitkragende terrassen, deze werden op de hoeken lichtjes aangepast; 
  • zuidgevel Amsterdamstraat:
    • aanpassing draairichting, deurhoogtes en deurbreedtes inkomdeuren gelijkvloers; 
    • het materiaal van de bergingdeuren op +06 werd aangepast naar grijsbruine aluminium roosters;   
  • oostgevel Braziliëstraat: 
    • de hoogte van de toegangsdeur werd verlaagd naar 2,5m; 
    • de borstwering van de inpandige terrassen op +04 en +05 werden opgehoogd naar 1,45m;
    • de vouwwanden van alle inpandige terrassen zijn 4-delig geworden;  
    • het raam op +6 (rechts) is onderaan voorzien van vast paneel met ondoorzichtige beglazing;
    • de autolift is aangepast, de hoogte is voorzien op 2m en de toegang bestaat uit twee openschuivende delen;     
  • achtergevel:
    • de horizontale, architectonische betonboorden werden gesupprimeerd;
    • de verhouding van de ramen werd aangepast (breder en minder hoog);  
  • verdieping -2:      
    • de fietsstallingen (voorzien voor 32 en 31plaatsen) werden aangepast qua indeling en grootte;  
    • in de zuid-oostelijke hoek werden 5 privé-bergingen toegevoegd;
  • verdieping -1:      
    • er werd een aparte afvalberging voorzien voor de commerciële ruimtes (5m²); 
    • de afvalberging voor de appartementen werd vergroot;
    • door wijzigingen aan de bufferinstallatie in de kelder, is parkeerplaats 26 smaller geworden;
  • gelijkvloers:
    • de commerciële ruimtes werden aangepast door het verplaatsten van scheidingsmuren (dit zijn nu 3 commerciële ruimtes van 116,14m², 127,06m² en 110,41m²);
  • verdiepingen (van 28 appartementen naar 25):
    • appartementen 04.04 en 04.05 werden samengevoegd, het inpandige terras werd vergroot en er werd een extra raam voorzien (3slaapkamers);
    • appartementen 05.04 en 05.05 werden samengevoegd, het inpandige terras werd vergroot en er werd een extra raam voorzien (1slaapkamer);
    • penthouses 06.02 en 06.03 zijn samengevoegd (3slaapkamers);  
    • appartement 03.02 gaat van 3 slaapkamers naar 2 slaapkamers;
    • interne wijzigingen qua indeling van verschillende appartementen; 
  • in de verticale assen zijn de bergingsdeuren aan de trappen verwijderd;  
  • de buffervoorziening werd aangepast naar volume van 11.500l ipv 5.500l;    
  • het hoofddak werd voorzien van PV-panelen, de rest van het dak werd voorzien als groendak;
  • het bouwvolume is ongewijzigd. 

 

 

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van wijzigingen op vergunning van 05/12/2014 (AN9/B/20142179). 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd;
  • de fietsenstalling op het gelijkvloers moet voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode;
  • de privatieve bergingen op niveau -2 dienen te worden aangepast zodat er voor elke deur naar de privatieve bergingen, conform de verordening toegankelijkheid, een vrije vlakke wand en vloerbreedte is;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.