Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag handelt over de nieuwbouw van een eengezinswoning, op een braakliggend terrein, met 2 bouwlagen onder een zadeldak, met een gevelbreedte van 6 m en dit tussen 2 reeds bestaande eengezinswoningen. De aanvraag omvat de bouw van een kwaliteitsvolle eengezinswoning. De straat wordt gekenmerkt door een aaneenschakeling van woningen met garagepoorten in de voorgevel, het ontwerp sluit naadloos aan bij de gebruikte typologie in de buurt. De goede ruimtelijke ordening wordt hierdoor niet gestoord. Gebruik makend van artikel 3 van de bouwcode - “afwijkingsmogelijkheid” - kan dan ook afgeweken worden van artikel 12 van de bouwcode - “levendige plint” - .
Er wordt wel opgelegd om de smalle gang naar de tuin niet uitvoeren aangezien zo de leefruimte meer kwaliteit krijgt aan de tuin
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
24 mei 2018 |
26 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. In een gevel smaller dan 8 m kunnen toegangspoorten worden voorzien waardoor er geen levendige functie wordt aangeboden. Het is belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben met het oog op het creëren van een levendige straat. Een levendige straat is een aangename straat om in te wonen of te wandelen. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat, bijvoorbeeld via een raam.
Levendige ruimtes zijn ruimtes die vaak gebruikt worden door mensen en waar zij ook een tijd blijven. Bergplaatsen, garages, entree- en circulatieruimtes, sanitaire ruimtes en kleedruimtes vallen hier niet onder. Straten met een overdaad aan deze “dode” functies aan de gevel hebben over het algemeen een lage beeldkwaliteit. Ze worden als onaangenaam ervaren. De aanvraag voorziet een garage aan de voorzijde. De afwijking is niet aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van artikel 29 van de bouwcode. Er worden 4 slaapkamers voorzien, dus er moeten volgens het artikel 5 fietsstalplaatsen worden voorzien. Op het plan staan er maar 2 ingetekend. De afwijking is niet aanvaardbaar.
De aanvraag is voor vergunning vatbaar als deze punten worden aangepast. Echter vraagt dit een inhoudelijke wijziging op plan waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is. Omwille van deze punten wordt het college geadviseerd de aanvraag te weigeren.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat de nieuwbouw van een eengezinswoning. De nieuwe functie is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kwadeveldenstraat. De aanvraag is functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. Voor porjecten tot maximaal 5 wooneenheden moet er 1 staanplaats per wooneenheid worden voorzien. 1 x 1 = 1 |
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 . ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 . Voor vergunningsaanvragen voor nieuwbouw van eengezinswoningen kan echter afgeweken worden van de berekening van de parkeerbehoefte zoals vermeld in bovenstaande tabel, indien realisatie van de parkeerplaatsen niet mogelijk is. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de nieuwbouw van een eengezinswoning. Deze woning wordt opgetrokken in het standaardgabarit 17 m, 13 m met een dakbasis van 9 m. Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt afgewerkt met rode gevelsteen, alu grijs buitenschrijnwerk en rode dakpannen. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren. Hoofdzakelijk omwille van het niet voorzien van een levendige plint en het ontbreken van fietsenstalplaatsen.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 mei 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 juli 2018 |
Verslag GOA |
18 juni 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018047384 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Viktor Fleuras met als adres Kluizeveldenstraat 72 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Kwadeveldenstraat 46 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41 sectie B nr. 423M3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
De smalle gang naar de tuin niet uitvoeren.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.