Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 mei 2018 |
26 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
29 mei 2018 |
11 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
29 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
29 mei 2018 |
31 mei 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
29 mei 2018 |
29 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvrager wenst een nieuwbouwappartement met drie woonunits te bouwen op een braakliggend verhard terrein dat gebruikt wordt als parkeerplaats voor het stallen van auto’s. De omgeving van de Manebruggestraat wordt gekenmerkt door een mix van één- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. Bijgevolg is de functie van meergezinswoning inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoning van drie bouwlagen onder een plat dak. De bestaande verharding alsook een laag muurtje worden hiertoe verwijderd. De kroonlijsthoogte bedraagt 7.08 m met een teruggetrokken daklaag tot een hoogte van 9.15 m. De voorgestelde typologie van drie bouwlagen onder een plat dak sluit aan bij het rechter aanpalende pand en de panden aan de overkant van de straat. Ten opzichte van de rechter buur is er een hoogteverschil. Het betreft echter een plat dak waardoor er technische gezien geen hinder wordt verwacht voor het aanpalende pand (momenteel wordt het plat dak echter ingevuld door een onvergund dakterras).
Achteraan wordt de bouwdiepte van het rechter aanpalende pand doorgetrokken over dezelfde schuine hoek. Het voorgestelde gabarit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt bekleed met grijze genuanceerde paramentsteen en voorzien van goudkleurig aluminium schrijnwerk. De kroonlijst wordt uitgevoerd in grijs beton. De balustrade van de eerste verdieping wordt uitgevoerd in zwarte metalen stijlen. De uitvoering en gebruikte materialen zijn in harmonie met de gebouwde omgeving en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voortuin en de tuin worden onthard, wat positief wordt beoordeeld. Ook alle platte daken worden aangelegd als een groendak. Alle appartementen worden voorzien van een voldoende ruime buitenruimte, hetgeen de leefkwaliteit ten goede komt. De terrassen veroorzaken geen hinder naar de omliggende woningen toe. De fietsenstalling is conform en gemakkelijk toegankelijk. De tussenstafstand tussen de fietsen is beperkt tot 40 cm. Dit betekent dat er een hoog-laag systeem voorzien moet worden zodat alle fietsen effectief vlot bereikbaar zijn. In de vergunning zal daarom als voorwaarde worden opgelegd een hoog-laag systeem te voorzien vanwege de beperkte tussenafstand tussen de fietsen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Parkeerparagraaf van toepassing
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 3. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3 Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen. |
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 juli 2018 |
Verslag GOA |
9 juli 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018049287 |
Gegevens van de aanvrager: |
MEI met als adres Sint-Michielskaai 11 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Manebruggestraat 389 te 2100 Deurne ( Antwerpen ) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nr. 353Y2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.