Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - Vg, Agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen monumenten en archeologie |
1 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
1 juni 2018 |
15 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie |
1 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg. De dienst geeft volgende beoordeling:
“De werken werden voorbesproken met het Agentschap Onoerend Erfgoed. Zij oordelen dat het slopen van de bestaande constructie een meerwaarde is voor het pand aangezien de binnenkoer opnieuw aan openheid wint. De nieuwe constructie is tijdelijk en mag enkel gebruikt worden voor doeleinden van de heemkundige kring die in het pand gehuisvest is. Wij sluiten ons aan bij dit advies op voorwaarde dat er ook een toelating van het Agentschap verkregen wordt.
Voorwaarden: Een toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed bekomen wordt“
Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft geen advies uitgebracht. Echter zit er bij de aanvraag wel een voorafgaandelijke advies van het Agentschap. Dit advies was gebaseerd op een voorontwerp van 15/02/2018.
“De aangevraagde handelingen worden tijdelijk toegelaten omdat zij een verbetering betekenen van de bestaande situatie en het gebruik van de historische site bestendigen.
De te slopen bouwvolumes hebben geen erfgoedwaarde en zijn eerder storend binnen de gegeven erfgoedcontext.
Het verwijderen van deze constructies resulteert in een herwaardering van het open karakter van de historische binnenkoer.
Het gewenste prefab-volume is bedoeld als berg- en presentatieruimte voor de Koninklijke Heemkundige Kring van Merksem vzw. De voorgestelde situering aan de rand van de binnenkoer betekent een betere afleesbaarheid en beleving van de historische site. Het betreft echter een weinig duurzame constructie zonder ruimtelijke architecturale meerwaarde. Indien deze constructie niet meer dienstig is voor de Heemkundige kring dient zij onverwijld te worden verwijderd.
Besluit
De aanvraag is in strijd met de bepaling in het Onroerenderfgoeddecreet en het individuele beschermingsbelsuit, tenzij rekening wordt gehouden met onderstaande voorwaarden.
Met toepassing van artikel 6.3.5 van het Onroerenderfgoedbesluit 16 mei 2014 geeft het Agentschap Onroerend Erfgoed toelating onder voorwaarden voor de uitvoering van de volgende aangevraagde handelingen:
Het voorontwerp, waarop het advies van het Agentschap is gebaseerd, verschilt tegenover de huidige aanvraag. In het voorontwerp staat de constructie achteraan op het perceel, zodat het binnenplein inderdaad aan openheid wint. De constructie in de aanvraag bevindt zich op de oude locatie van het archief en dus midden op het binnenplein. Het voorlopig advies van het Agentschap is dus niet gevolgd. Omwille van het bewaren van het open karakter van de historische binnenkoer, dient de locatie te wijzigen. Aan het college wordt voorgesteld om de constructie te plaatsen achteraan op het perceel, met de lange zijde naar het plein gericht. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een constructie om het archief van de heemkundige te herbergen. Deze constructie wordt in een parkgebied geplaatst nabij een beschermd monument het hof van Roosendael. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels worden afgewerkt met cederhout, houten schrijnwerk, zwarte golfplaten dakbekleding en een zinken dakgoot. De gevelmaterialen zijn afwijkend van deze in de omgeving, doch zijn aanvaardbaar omdat het een tijdelijke constructie betreft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De berging plaatsen op het einde van het perceel zodat de karakteristieke openheid van de binnenkoer bewaard blijft, zoals in rood aangeduid op plannen. Overeenstemmend met het voorontwerp waarop het advies van Agentschap Onroerend Erfgoed is gebaseerd.
Geldigheidsduur
De constructie waarvoor vergunning wordt verleend, zolang deze dienstig is voor de Koninklijke Heemkundige Kring van Merksem vzw. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 14 dagen na het verdwijnen van de Heemkundige Kring.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
31 juli 2018 |
Verslag GOA |
6 juli 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018053380 |
Gegevens van de aanvrager: |
Gemeente Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Terlindenhofstraat 265 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40 sectie C nr. 155B |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een bergplaats in de tuin van het Hof Van Roosendael |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Geldigheidsduur
De constructie waarvoor vergunning wordt verleend, zolang deze dienstig is voor de Koninklijke Heemkundige Kring van Merksem vzw. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 14 dagen na het verdwijnen van de Heemkundige Kring.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.