Terug

2018_CBS_10988 - Omgevingsvergunning - OMV_2018111531. Willem Van Laarstraat 49. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10988 - Omgevingsvergunning - OMV_2018111531. Willem Van Laarstraat 49. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_10988 - Omgevingsvergunning - OMV_2018111531. Willem Van Laarstraat 49. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018111531

Gegevens van de aanvrager:

Dries en Petra Nijs - Tas met als adres Willem Van Laarstraat 49 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Willem Van Laarstraat 49 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21sectie B nr. 71K6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/01/2004: vergunning (961#619) voor het verbouwen van een woning.

Laatst vergunde toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing van drie bouwlagen onder plat dak;

-          de bouwdiepte bedraagt 11,64 m en de kroonlijsthoogte 10,80 m;

-          de voorgevel bestaat uit 3 traveeën met een duidelijke horizontale gevelgeleding op elke verdieping;

-          de voorgevel is grijs-groen geschilderd en heeft houten buitenschrijnwerk, de oorspronkelijke voordeur is behouden en wordt groen geschilderd;

-          de achtergevel is links grijs-groen bepleisterd, rechts bekleed met houten beplanking en heeft eveneens houten buitenschrijnwerk, de oorspronkelijke poort is behouden en wordt groen geschilderd;

-          aan de achtergevel is op de eerste verdieping een uitkragend terras voorzien met tegen de linker perceelgrens een buitentrap naar de tuin.

Bestaande toestand

-          de voorgevel werd wit geschilderd en de voordeur vervangen door een nieuwe met horizontale houten lamellen en rechts een vast zijpaneel met rode beplating;

-          het pleisterwerk van de achtergevel werd geel uitgevoerd en de poort vervangen door een nieuwe deur met horizontale houten lamellen;

-          het terras op de eerste verdieping werd 2,70 m breed en 2,60 m diep uitgevoerd in plaats van perceelbreed en op een afstand van 0,60 m ten opzichte van de linker scheidingsmuur;

-          de trap naar de tuin werd niet gerealiseerd;

-          er werd geen regenwaterput aangelegd.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van de wijzigingen ten opzichte van de vergunning van 2004;

-          het uitbreiden van de woning met een vierde bouwlaag onder plat dak;

-          de extra daklaag biedt plaats aan 3 bijkomende slaapkamers met hoogslapers en een badkamer;

-          de nieuwe bouwhoogte bedraagt links 14,84 m en rechts 13,42 m, de oorspronkelijke kroonlijst blijft bewaard;

-          het hogere volume wordt zowel aan de voor- als achtergevel afgewerkt met natuurkleurige gevelbeplanking en verticale zonwering uit keperplanken, het buitenschrijnwerk is uit natuurkleurig hout;

-          het lagere volume rechts in functie van de badkamer wordt afgewerkt met zwarte vezelcementplaten;

-          alle platte daken worden aangelegd als groendaken;

-          het aanleggen van een zwemvijver met rietveld achteraan in de tuin rechts tot tegen de scheidingsmuren en op 0,90 m ten opzichte van de gelijkvloerse vloerpas;

-          de volledige resterende tuinzone wordt aangelegd als een verhoogd terras met perceelbrede treden naar het gelijkvloers toe.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd

Het college is van mening dat er meer dan 20m² verharding kan worden toegestaan in afwijking van artikel 27 van de bouwcode

Indien, ten opzichte van het ingediende voorstel, minder wordt verhard en meer groen wordt voorzien (zoals in rood aangeduid op het plan), voldoet dit aan de bezorgdheid van het college naar het groen houden van het binnengebied. Dit op voorwaarde dat deze zones wordt aangeplant worden met meerstammige struiken en haagmassieven waardoor er een substantiële vergroening plaatsvindt.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
het referentiebeeld wordt bepaald door panden met drie bouwlagen onder zowel platte –als hellende daken en een kroonlijsthoogte van circa 10,80 m. De aanvraag voorziet een vierde bouwlaag met een totale bouwhoogte van 14,84 m. Dit komt nergens voor in de onmiddellijke gebouwde omgeving, de aanvraag is dus niet kenmerkend met het referentiebeeld voor de omgeving;

-          artikel 27 Open ruimte:
de tuinzone heeft een oppervlakte van ca. 58 m² en wordt door de zwemvijver en het terras volledig verhard, terwijl de tuin zoveel mogelijk groen en onverhard moet worden gehouden met een maximale verharde oppervlakte van 20 m².
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Willem Van Laarstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt het vergunde bouwvolume uitgebreid met een extra daklaag. Hoewel deze ingreep geen gevolgen heeft voor de bezetting en de draagkracht van het perceel, betekent dit wel een schaalbreuk met het referentiebeeld van de onmiddellijke bebouwde omgeving. Zoals hierboven reeds aangehaald komt nergens in de overliggende of de huizenrij waarvan het pand deel van uitmaakt een bouwhoogte van 14,84 m op de voorgevellijn voor. Ook platte daken zijn eerder een uitzondering.

De omvorming van de schuine daken tot een mansardedak zou aanvaardbaar zijn op voorwaarde dat dit mansardedak een hoogte heeft die kenmerkend is voor een mansardedak. Meer dan 4m kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor een mansardedak.

Een hoogte van 2m625 zoals rechts vooraan is een kenmerkende hoogte voor zulk dak.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het wit schilderen van de voorgevel, het vervangen van de voor- en tuindeur en de gele bepleistering van de achtergevel kunnen gunstig beoordeeld worden.

De lichte kleurstelling van de gevels is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

De extra bouwlaag zou echter worden deels afgewerkt met gevelplanken en deels met zwarte vezelcementplaten. Dit is geen kenmerkend materiaal/combinatie voor een daklaag. Het toepassen van gevelbeplanking wordt dan ook gunstig beoordeeld op voorwaarde dat het volledige dak wordt afgewerkt met dit materiaal.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er is geen bezwaar tegen de gewijzigde grootte en plaats van het terras op de eerste verdieping.

Vanuit duurzaamheid hebben groene tuinzones een aantal belangrijke positieve effecten. Ze zorgen voor een mogelijkheid tot infiltratie van regenwater, verminderen het “urban heat island” effect, capteren fijn stof, verhogen de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en zorgen voor meer biodiversiteit in de wijk en de stad. Het volledig verharden van de tuin gaat hier lijnrecht tegenin en kan bijgevolg niet positief beoordeeld worden.

De aanvraag voldoet niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn storend voor de omgeving en in niet overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het volledige dak uit voeren met een hoogte van 13,415m;

2.      het volledige dak uit voeren met een houten beplanking als gevelafwerking;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

4.      de zwembadconstructie en bijhorende ophogingen in de tuinzone;

5.      alle verhardingen na 4m00 achter de achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

31 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 december 2018

Verslag GOA

10 december 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het volledige dak uit voeren met een hoogte van 13,415m;

2.      het volledige dak uit voeren met een houten beplanking als gevelafwerking;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

4. de aangeduide zones, in rood op plan BA_DNA-0000-FAMNT49_P_N2*, niet te verharden en aan te planten met meerstammige struiken en haagmassieven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.