Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018126612 |
Gegevens van de aanvrager: |
Baudouin en Luc De Booseré - Bijnens met als adres Zandstraat 221 te 3550 Heusden-Zolder |
Ligging van het project: |
Kioskplaats 91 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37sectie C nrs. 66T8 en 66X8 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van bestaand handelspand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/05/1969: vergunning (1006#9161) bouwen van een meergezinswoning met garage;
Laatst vergunde toestand - geacht vergunde toestand
- Uit de kadastrale gegevens valt op te maken dat er 7 appartementen en een handelsfunctie in het pand gekend zijn;
- Geacht vergund als taxibedrijf op het gelijkvloers met links de werkplaats / wasplaats en rechts de kantoren.
Bestaande toestand
- een pand bestaande uit vijf bouwlagen onder een plat dak;
- de gelijkvloerse verdieping is ingedeeld als showroom met garage.
Inhoud van de aanvraag
- het bestaande handelspand omvormen naar een kantoorruimte naar een totaal van 271m²;
- daarnaast blijft er een garage voorzien met 10 parkeerplaatsen en een fietsstalplaats voor 5 fietsen;
- het buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt vervangen door mat zwart PVC;
- in de achtergevel wordt een nieuwe raam opening gemaakt om voldoende licht en lucht binnen te trekken;
- het buitenschrijnwerk in de achtergevel wordt in mat zwart aluminium voorzien.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
8 november 2018 |
3 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
8 november 2018 |
12 november 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
8 november 2018 |
12 november 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
8 november 2018 |
8 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Gravenhof, goedgekeurd op 4 september 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: .
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- artikel 18 Algemene bepalingen
drempel 21 cm moet normaal overbrugd worden met een helling
- artikel 22 Algemene bepalingen:
deuropening van het gewone toilet dient minstens een doorgangsbreedte te hebben van 85cm. Op het plan staat deze aangeduid met een doorgang van 82cm.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- artikel 26 Afvalverzameling:
voor de gelijkvloerse kantoorruimte dient een afzonderlijke berging voorzien te worden.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. De drempel van 21 cm moet normaal worden overbrugd met een helling. Echter gebeuren er geen wijzigingen aan het inkomgedeelte en de werken, die moeten worden uitgevoerd om te voldoen, zijn van een constructieve aard waardoor een nieuwe aanvraag moet worden ingediend. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat een functiewijziging van handel naar kantoor. De nieuwe functie is in harmonie met de kenmerkende gemengde functies op de Kioskplaats.
De aanvraag is voor advies voorgelegd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst geeft volgende beoordeling:
“Gunstig advies met betrekking tot het uitbreiden van de bestaande kantoorruimte/dienstverlening (immokantoor) door het innemen van een deel van de aanpalende/achtergelegen parkeerruimte. Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Hoboken. Door de uitbreiding versterkt men de commerciële functie op deze locatie. In de afgebakende kernwinkelgebieden is een gezonde mix van handel, reca en dienstverlening na te streven.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De vergund geachte toestand op het gelijkvloers was een taxibedrijf. De ruimte wordt verbouwd naar een immobiliënkantoor. De 7 appartementen boven het taxibedrijf moeten volgens vergunningen beschouwd worden als niet-één-geheel. Dat wil zeggen dat het kantoor in zijn eigen behoefte moet voorzien, maar geen rekening moet houden met parkeren voor de woonfunctie daarboven.
271 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m² > 271m² x 1,1/100m² = 2,98 > 3 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De ruimte is niet heel flexibel. Er worden 10 plaatsen ingetekend, maar daarvan zijn er maar 6 plaatsen die daadwerkelijk als bruikbaar beschouwd kunnen worden. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6 . Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 6 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen
De fietsparkeerbehoefte is 271 m²/100 m² x 1,25 = 3,39 -> 3 fietsplaatsen. Er worden 5 fietsenstallingen onder een hoek van ongeveer 60° tegen de muur voorzien. Dit is voldoende om te voorzien in de fietsparkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft interne werken. Achteraan wordt een klein deel van het volume afgebroken en een buitenruimte gecreëerd. De aanvraag betreft het gelijkvloers van een handelspand in kernwinkelgebied. Het is ruimtelijk aanvaardbaar dat het perceel quasi volledig bebouwd is. De bouwdichtheid is niet afwijkend van deze die in gelijkaardige situaties is gerealiseerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de deuropening van het gewone toilet dient minstens een doorgangsbreedte te hebben van 85 cm, conform artikel 22 van de verordening van toegankelijkheid.
3. een afzonderlijke afvalberging voorzien voor de gelijkvloerse kantoorruimte, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 januari 2019 |
Verslag GOA |
18 december 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de deuropening van het gewone toilet dient minstens een doorgangsbreedte te hebben van 85 cm, conform artikel 22 van de verordening van toegankelijkheid.
3. een afzonderlijke afvalberging voorzien voor de gelijkvloerse kantoorruimte, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.