Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018125334 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Huibrecht Berends met als adres Volkstraat 43 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Volkstraat 43 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3621M |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van het wijzigen van de functie op de benedenverdieping van detailhandel naar horeca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/11/2012: vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID214243) als eclectische rij woon- en winkelpanden.
- 04/09/2015: vergunning (20151541) voor het uitvoeren van wijzigingen aan de reeds verleende stedenbouwkundige vergunning voor het verbouwen van 3 appartementen en een commercieel gelijkvloers.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit vier bouwlagen onder een zadeldak;
- het gebouw in ingericht met een commerciële ruimte op de benedenverdieping, een bijhorende keuken achteraan de eerste verdieping en sanitair in de kelder;
- op de bovenliggende verdiepingen zijn drie appartementen ingericht.
Bestaande toestand
- de commerciële ruimte is omgevormd tot een restaurant met sanitair op de eerste verdieping, hiervoor wordt in deze aanvraag een regularisatie aangevraagd.
Inhoud van de aanvraag
- de benedenverdieping en de eerste verdieping van de achterbouw worden verbouwd;
- de functie wijzigt van winkel naar restaurant;
- op de benedenverdieping worden een zitzone en keukenzone ingericht;
- het sanitair wordt voorzien achteraan de mezzanine horende bij de gelijkvloerse verdieping;
- de voorgevel wordt niet gewijzigd;
- ten opzichte van de laatst vergunde toestand wordt het raam aan de achtergevel op de tweede verdieping verbreed naar de linkerbuur toe;
- de overige delen van het pand maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
6 november 2018 |
28 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
6 november 2018 |
23 november 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
6 november 2018 |
12 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: zone voor overdruk - detailhandel - dh en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- artikel 18 Niveauverschillen tot en met 18 cm:
niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op artikel 18. niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden. Gezien echter aan de inkompartij niets wordt gewijzigd, betreft het een bestaande toestand, en kan een afwijking worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De Volksstraat wordt gekenmerkt door één –en meergezinswoningen in rijhuizen met drie of vier bouwlagen onder zadel, plat –of mansardedak met een commerciële of horecaplint. De aanvraag is in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving en niet strijdig met de bestemmingsvoorschriften van RUP-Binnenstad. Aangezien een functiewijziging van commerciële naar horeca wordt aangevraagd werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing:
Gunstig advies met betrekking tot de functiewijziging van handel naar reca in een pand gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Volkstraat-Geuzenstraat. Het pand ligt ook nabij de strategische horecakern Zuid. In de kernen streven we naar een goede mix van handel, reca en diensten. Omvorming van handel naar reca op deze locatie stimuleert de aantrekkelijkheid van de kern.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien geoordeeld wordt dat de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het restaurant is gelegen in een strategische horecakern in nabijheid van meerdere haltes openbaar vervoer, er kan in alle redelijk worden aangenomen dat de functiewijziging geen bijkomend autoverkeer aantrekt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen volumewijziging. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid blijven onveranderd.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel en winkelpui blijven ongewijzigd. Deze blijven in overeenstemming met het referentiebeeld.
Cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan, bijzondere plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bovendien is het pand opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed van 28 november 2014 zorgt ervoor dat er voor het eerst een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Aan monumentenzorg werd advies gevraagd.
Beoordeling
A. Cultuurhistorische waardestelling
De aanvraag heeft betrekking op een meergezinswoning van vier bouwlagen onder dak. Het maakt deel uit van een reeks eclectische meergezinswoningen met handelsgelijkvloers. Dit type van bebouwing is kenmerkend voor de Volkstraat: het betreft begin-20ste-eeuwse panden van twee tot drie traveeën en vier bouwlagen onder zadeldak, afgewerkt met een veelkleurig, bakstenen parement tussen een houten kroonlijst op klossen en een hardstenen plint. Van belang is de relatief gave bewaring van het originele straatbeeld in de Volkstraat, met ononderbroken begin-20ste-eeuwse eclectische gevelrijen, waarvan dit vijftal een voorbeeld is. Een vergelijkbare gevelrij vinden we aan de andere kant van de Sint-Walburgiskerk.
Het nummer 43 is de eerste woning in de rij. Het werd vermoedelijk opgericht in 1903 door architect Guillaume Van Oenen voor Quinet. Het is een enkelhuis met een brede venster- en een smalle deurtravee, met winkelgelijkvloers. Het gele bakstenen parement is verlevendigd door hardstenen kordons en doorlopende onderdorpels en witte natuurstenen banden. Rechthoekige en segmentbogige muuropeningen wisselen elkaar af, wat typisch is voor het begin-20ste-eeuws eclecticisme. Accent op het brede vensterrisaliet door consoles onder de houten kroonlijst en door een balkon op de tweede bouwlaag. De winkelpui is vernieuwd.
Omwille van de esthetische beeldwaarde van de voorgevel en de typologische, stedenbouwkundige en architecturale samenhang in het straatbeeld wordt het pand als beeldbepalend gecategoriseerd. Een object/complex is beeldbepalend wanneer voor het exterieur de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog zijn.
B. Afweging
Men wenst de functie op het gelijkvloers te regulariseren (winkel naar horeca). Hiervoor werden het gelijkvloers en de eerste verdieping van de achterbouw gewijzigd. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Het gelijkvloers werd doorheen de tijd enkele keren gewijzigd. Het is niet duidelijk of er nog waardevolle interieurelementen aanwezig zijn waaronder lijstplafonds of lambrisering… Indien dit wel het geval is dienen deze bewaard.
Advies
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Ter hoogte van de achtergevel aan de tweede verdieping wordt het raam uitgebreid naar de linkerbuur toe. Deze ingreep is aanvaardbaar aangezien dit de toetreding van daglicht in de woning versterkt.
Het sanitair op de mezzanine wordt gerekend bij de gelijkvloerse verdieping. De plaatsing hiervan wordt gunstig beoordeeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. waardevolle interieurelementen waaronder lijstplafonds en lambrisering dienen bewaard te blijven;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
6 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 januari 2019 |
Verslag GOA |
19 december 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. waardevolle interieurelementen waaronder lijstplafonds en lambrisering dienen bewaard te blijven;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.