Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018127301 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV MATEXI PROJECTS met als contactadres Lange Lozanastraat 270 bus 3 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Hof Nieles 28 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31sectie B nrs. 439A en 439B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van aanpassingen op lot 1 'Ekstelaar' dat deel uitmaakt van vergunning NDE1/B/2015799 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/05/2015: vergunning (NDE1/B/2015799) voor het bouwen van 13 eengezinswoningen en 11 appartementen
Laatst vergunde toestand
- de aanvraag betreft de bouw van 13 eengezinswoningen en 2 appartementsgebouwen;
- lot 1 omvat een appartementsgebouw met 8 appartementen gespreid over 3 bouwlagen onder een plat dak;
- de 2 appartementen op het gelijkvloers beschikken over een private tuin, de 3 appartementen per verdieping hebben een terras;
- het appartementsgebouw heeft een diepte van 22,62 meter, een breedte van 12,19 meter en een hoogte van 9,95 meter;
- het dak werd aangelegd als groen dak;
- de gevels zijn afgewerkt met een auberginekleurige gevelsteen en voorzien van buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium.
Bestaande toestand
- de nulpas van het gebouw op lot 1 werd 18 cm hoger uitgevoerd
- de linker scheimuur op lot 1 werd aangepast aan de werkelijke perceelsgrens.
- de stijgrichting van de trap van het appartementsgebouw op lot 1 werd gespiegeld uitgevoerd.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de hoger uitgevoerde nulpas van het appartementsgebouw op lot 1;
- regulariseren van de gewijzigde uitvoering van de linker scheimuur van het appartementsgebouw op lot 1;
- regulariseren van de gespiegelde uitvoering van de stijgrichting van de trap van het appartementsgebouw op lot 1.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
7 november 2018 |
6 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt in de verkaveling DE/2011/V/0023, goedgekeurd op 21 oktober 2014, meer bepaald in lot(en) 1.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en de verkavelingsvergunning.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van een aantal werken welke uitgevoerd zijn afwijkend van de eerder verleende vergunning en dit meer bepaald op lot 1 van de verkaveling “Eksterlaar”. Lot 1 maakt deel uit van de vergunning voor het oprichten van 13 eengezinswoningen en 2 appartementsgebouwen binnen de verkaveling Eksterlaer (dossier 2015 799, vergund op 22/05/2015). Het appartementsgebouw op lot 1, het lot in voorliggende aanvraag voorzag in 8 appartementen. Deze afwijkingen hebben geen invloed op de vergunde functie van meergezinswoning met daarin 8 woongelegenheden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het betreft de regularisatie van lot 1 dat deel uitmaakt van de vergunning voor het bouwen van 13
ééngezinswoningen en 11 appartementen (dossier NDE1/B/-2015799) binnen het project ‘Eksterlaer’. De aanvraag bestond uit 3 bouwblokken. Het betreffende blok is perceel 1, bestaande uit een appartementsgebouw met 8 appartementen.
De regularisatie houdt volgende zaken in:
- De nulpas van het gebouw op lot 1 wordt 18 cm hoger ingeplant dan de nulpas van loten 2 t/m 10. Dit om het hoogteverschil tussen de bestaande straat Eksterlaar en de nieuwe straat Hof Nieles te overbruggen. De globale hoogte van het volume wijzigt niet.
- Door een materiële vergissing werd de scheidingsmuur op de bestaande vergunning niet correct ingetekend op de perceelsgrens. Bij uitvoering werd dit rechtgezet door deze scheidingsmuur te laten samenvallen met de perceelsgrens conform de verkavelingsvergunning. Deze aanpassing is zeer beperkt en leidt tot een minimale hoekverdraaiing van deze muur.
- De stijgrichting van de trap is in uitvoering gewijzigd (gespiegeld) ten opzichte van de vergunde plannen.
De wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand zijn minimaal en hebben geen impact op het gebouw zelf noch op de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
Het volume van de meergezinswoning werd, uitgezonderd de beperkte afwijkingen , opgericht volgens de verleende vergunning. De materialen zijn dan ook niet gewijzigd, waardoor ook het beoogde straatbeeld evenmin wijzigt. De afwijkingen kunnen aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het verplaatsen van de nulpas op lot 1 gebeurde om de aansluiting met de nieuwe straat Hof Nieles te overbruggen. Het optimaliseren van de aansluiting verhoogt op zijn beurt de toegankelijkheid wat als positief ervaren wordt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 januari 2019 |
Verslag GOA |
19 december 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.