Terug

2018_CBS_11532 - Omgevingsvergunning - OMV_2018106272. Frans Standaertlei 27. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11532 - Omgevingsvergunning - OMV_2018106272. Frans Standaertlei 27. District Ekeren - Goedkeuring 2018_CBS_11532 - Omgevingsvergunning - OMV_2018106272. Frans Standaertlei 27. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018106272

Gegevens van de aanvrager:

de heer Philippe Rooman met als contactadres Frans Standaertlei 27 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Frans Standaertlei 27 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 33sectie H nr. 616C4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verhogen van de dakconstructie van het hoofdgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/04/1912 bouwtoelating (802#2000) voor het bouwen van een villa.

Laatst vergunde toestand

-          een rode bakstenen woning opgetrokken met twee bouwlagen en twee traveeën onder een mansardering bedekt met leien;

-          de bakstenen gevel heeft doorlopende banden in zwarte baksteen;

-          de inkom van de woning is een terugspringende inkomtravee met deur en venster onder een gemetste segmentboog;

-          deze travee is bekroond door een veld voor opschrift en oculus met bewaard decoratief houtwerk in het dak;

-          het pand heeft verder een uitspringende raamtravee met een gelijkvloers venster onder gemetste segmentboog met daarboven een bewaard houten balkon met consoles, borstwering, pilaren, zonnewering en luifel.

Bestaande toestand

-          zowel de indeling, als het materiaalgebruik van de woning zijn in grote mate ongewijzigd gebleven ten opzichte van de laatst vergunde toestand;

-          enkel de gelijkvloerse bouwdiepte werd uitgebreid tot 15,26 meter en dit over de ganse perceelbreedte, waarbinnen men een uitbreiding van de bestaande leefruimte voorzag;

-          men voorzag een raampartij in de achtergevel van deze uitbreiding

-          achteraan op de eerste verdieping werd een uitbouw gerealiseerd langsheen de rechter perceelgrens met een breedte van 3,30 meter;

-          de maximale bouwdiepte van de eerste verdieping komt hierdoor op 9,84 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          verhogen van de dakconstructie van een eengezinswoning;

-          realiseren van twee bijkomende slaapkamers onder het nieuwe platte dak;

-          de kroonlijst aan de onderzijde van het mansardedak blijft behouden, evenals de voornaamste kenmerken zoals het oculus en de dakkapel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 oktober 2018

12 november 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 1: zone voor wonen (wo1) en artikel 9: overdruk - waardevol erfgoed.

 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          artikel 1; 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Dit artikel vermeldt onder andere dat alle werken , handelingen en wijzigingen in harmonie moeten zijn met het referentiebeeld voor wat betreft de gevelopbouw en –geledingen. De nieuwe raamopening op de hoogste verdieping in de achtergevel is niet in harmonie met de overige raamopeningen van hetzelfde geveldeel;

-          artikel 9; 9.1 Bestemming: Dit artikel vermeldt onder andere dat er moet worden uitgegaan van een maximaal behoud van de waardevolle delen van het pand en de bijhorende buitenruimte. Enkel werken die het behoud en/of herstel van de erfgoedwaarden beogen, zijn toegelaten. De voorliggende aanvraag heeft betrekking op het verhogen van de bovenste bouwlaag, en is dus niet louter bedoeld om de erfgoedwaarde van het pand te behouden of te herstellen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-          artikel 38 Groendaken: Het nieuwe platte dak wordt niet aangelegd als groendak noch wordt er een regenwaterput met regenwaterrecuperatie voorzien.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In se wijkt de aanvraag af van een aantal geldende bepalingen uit het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan, voornamelijk inzake de harmonieregel en het referentiebeeld en het behoud van de erfgoedwaarde. Zo heeft de ingreep in se niet in eerste instantie de bedoeling de erfgoedwaarde van het gebouw te bestendigen of te herstellen (maar om de woonkwaliteit te verbeteren) maar door deze handeling op zodanig subtiele wijze uit te voeren dat er visueel geen afbreuk wordt gedaan aan vermelde erfgoedwaarde, is de afwijking uiterst beperkt te noemen en kan er bijgevolg gefundeerd worden afgeweken van vermeld artikel. Dienaangaande werd bovendien een gunstig advies van de bevoegde dienst monumentenzorg bekomen. Inzake de harmonieregel wordt geargumenteerd dat de nieuwe raamopening in de achtergevel principieel niet ingepast is in zijn gebouwde omgeving. Gelet echter op het feit dat deze raamopening zich effectief aan de achterzijde bevindt en dus niet zichtbaar is vanop de openbare weg, dat deze raamopening in het gehele vlak van de achterzijde slechts een beperkte oppervlakte inneemt en dat ook voor deze ingreep een gunstig advies werd bekomen van de dienst monumentenzorg, kan gefundeerd worden afgeweken van de bewuste artikels en wordt bijgevolg aan het college geadviseerd deze als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter een beperkte uitbreiding van een bestaande en vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De volume uitbreiding van het pand is zeer gering en beperkt zich tot een minimale verhoging van de daklaag, zodat de woonkwaliteit van de daar aanwezige ruimtes gegarandeerd kan worden. Deze verhoging zorgt niet voor extra onaanvaardbare schaduw op de aanpalende terreinen en is op zich in verhouding tot het bestaande gebouw. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gebruikte materialisatie van de ophoging van de daklaag is geheel identiek aan die van de bestaande toestand waardoor er stellig sprake is van een visuele harmonie, zowel met het straatbeeld als met het huidige gebouw op zich. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen het verhogen van de dakconstructie. De daktypologie, evenals het ossenoog, blijven bewaard.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de aanvraag dient na uitvoering te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor ofwel een groendak dient voorzien te worden bovenop het nieuw uit te voeren platte dak ofwel een voldoende grote regenwaterput met waterrecuperatie wordt geplaatst;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

8 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

15 oktober 2018

Einde openbaar onderzoek

13 november 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 januari 2019

Verslag GOA

18 december 2018

naam GOA

Christel Bogaerts

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 oktober 2018

13 november 2018

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de aanvraag dient na uitvoering te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor ofwel een groendak dient voorzien te worden bovenop het nieuw uit te voeren platte dak ofwel een voldoende grote regenwaterput met waterrecuperatie wordt geplaatst;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.