Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018115197 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV METROPOOL 4 X 4 met als contactadres Bredabaan 1165-1171 bus 3 te 2900 Schoten |
Ligging van het project: |
Boomsesteenweg 413-427-429 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44sectie D nrs. 312X4, 312D5 en 315X |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een showroom |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/04/1993: vergunning (1993667) voor het verbouwen en uitbreiden van een garage;
- 26/08/2011: vergunning (20113732) voor het uitbreiden van een bestaand vergund bedrijfsgebouw en afbreken van een bestaande woning;
- 14/10/2016: vergunning (20161747) wijzigen van een gevel + interne wijzigingen.
Laatste vergunning
- deze betreft het wijzigen van een gevel + interne wijzigingen met onder andere volgende voorwaarden:
Bestaande toestand
- op de gelijkvloerse bouwlaag bevinden zich een showroom, een kantoor en een magazijn;
- op de eerste verdieping zijn er kantoren voorzien.
Inhoud van de aanvraag
- sloop van een bestaande showroom van 210 m² ter hoogte van de linker zijgevel;
- nieuwbouw volume ter uitbreiding van de bestaande showroom met een oppervlakte van 400 m² met eenzelfde kroonlijsthoogte van 9,95 aansluitend aan het bestaande gebouw;
- voorzien van enkele kantoorruimten in het nieuwbouw volume;
- verbouwen van de bestaande showroom en wijzigen van de inkom;
- wijzigen van de voorgevel en bekleden in grijze en zilver aluminium panelen;
- voorzien van gevelreclame op de voorgevel;
- voorzien van een groene voortuinstrook en aanpassen van parkeerplaatsen;
- voorzien van een fietsenstalling aan de achterzijde van de nieuwe uitbreiding;
- de werkplaatsen maken geen deel uit van de aanvraag en blijven ongewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
13 november 2018 |
7 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
13 november 2018 |
10 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
13 november 2018 |
7 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
13 november 2018 |
19 november 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 november 2018 |
21 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- voorzien van een regenwaterput;
- voorzien van een infiltratievoorziening.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- Artikel 18: de toegang tot de showroom moet drempelloos worden uitgevoerd;
- Artikel 28: alle inrichtingselementen met het oog op onthaal moeten voorzien zijn van een verlaagd gedeelte. De hoogte tot de bovenzijde van het verlaagde gedeelte bedraagt hoogstens 0,80 meter.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Artikel 6: een gevelbekleding in aluminium gevelpanelen is niet kenmerkend voor het ‘woongebied’ waar het pand gelegen is;
- Artikel 10: een bouwdiepte van circa 24m voor een volume met een hoogte van circa 9m hoogte kan bezwaarlijk kenmerkend met de bouwdiepten voor de kenmerkende volumes in het bouwblok langs de Boomsesteenweg;
- Artikel 24: de kantoren op de eerste verdieping hebben geen openingen voor de toetreding van daglicht en zicht.
- Artikel 38: de uitbreiding is niet voorzien van een groendak.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande garage en showroom zijn gelegen in woongebied. Deze bestaande functie en een uitbreiding hiervan is volgens de gewestplannen verenigbaar met de bestemming.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Voorliggende uitbreiding heeft een bouwdiepte van 24,17 meter met een kroonlijsthoogte van 9,95 meter. Deze bouwdiepte, met voorgestelde kroonslijsthoogte, is niet kenmerkend voor het bouwblok. Door de inplanting, aan de linkerzijde van het perceel, heeft voorliggende uitbreiding een ongunstige impact op het uitzicht van de woningen en hun tuinen in de Oudestraat. Het voorstel is bijgevolg niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Bijgevolg zal worden voorgesteld de laatste travee van de uitbreiding met een maximale kroonlijsthoogte van 4,30 meter uit te voeren.
Zoals reeds opgenomen in de beoordeling van aanvraag ZWI/B/20161747 is het voorgestelde gevelmateriaal in aluminium gevelpanelen niet in overeenstemming met de omgeving die wordt gekenmerkt door panden met bakstenen gevels. De bedrijfspanden die sporadisch aanwezig zijn in het ‘woongebied’ hebben gevels in overwegend glas. Het gebruik van aluminium gevelpanelen is eerder kenmerkend in de industriegebieden. Om een kwalitatieve inpassing in de omgeving te garanderen zal er dan ook worden opgelegd dat de gevelbekleding moet worden uitgevoerd in een steenachtige panelen.
Door het wijzigen van het gevelmateriaal naar een ondoorzichtig materiaal beschikken de kantoorruimten op de verdieping achter de voorgevel niet meer over rechtstreeks licht en zicht. Doordat er ook geen verticale raamopeningen worden voorzien kunnen de achterliggende ruimten niet langer als verblijfsruimten gebruikt worden. Er zal dan ook worden opgelegd dat deze ruimten niet in gebruik kunnen genomen worden als verblijfsruimten.
Verder wijkt de aanvraag af op artikel 38 van de bouwcode. Bij een uitbreiding zal het nieuwe platte dak moeten worden uitgevoerd als groen dak.
Door het ontbreken van rioleringsplannen kan niet worden afgetoetst of de aanvraag voldoet aan de verordening hemelwater. Bij een uitbreiding of herbouw van meer dan 40 m² zal er volgens de verordening een regenwaterput en infiltratievoorziening moeten worden voorzien.
De verbouwing van de inkomhal en de showroom moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid. Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgelegd dat de pasverschillen in de nieuwe inkomhal moeten voldoen aan artikel 18 van de verordening en dat alle inrichtingselementen met het oog op onthaal moeten voldoen aan artikel 28 van de verordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de ligging langs een gewestweg werd er ook advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit.
In het advies werd het volgende opgenomen; “(…) In casu is de vergunningsaanvraag onwenselijk omwille van volgende doelstellingen en zorgplichten. Onwenselijkheid omwille van veilig en vlot verkeer (afsluiting). (…)
Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt vast dat er in totaal 6 wegneembare palen worden voorzien in de voortuinstrook. Deze kunnen niet vergund worden. (…)
In de plaats hiervan moet een gesloten haag worden geplaatst. Het is niet toegelaten om wagens te stallen in de voortuinstrook dewelke tevens de bouwvrije strook van de autosnelweg is en de zone van achteruitbouw van de gewestweg.”
Deze voorwaarde samen met de algemene en bijzondere voorwaarden zullen worden opgenomen in de voorwaarden van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag voorziet in het supprimeren van het aantal parkeerplaatsen op de site ten gevolge van de volume uitbreiding en het herstellen van de groene voortuinstrook. Het volgende werd opgenomen in het advies van de dienst mobiliteit: “ De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaande showroom Jaguar/Landrover wordt verbouwd. Een deel van 210m² wordt gesloopt, een nieuwe showroom van 400 m² wordt bijgebouwd. Netto uitbreiding bedraagt 190m². Verder wordt de parking die achter het gebouw ligt heringericht. Het kengetal dat wordt toegepast voor showroom is 4,3 parkeerplaats per 100m² BVO voor detailhandel tot 1500m². Voor de uitbreiding van de showroom (400m²-210m² = 190m²) zijn er 190m²/100m² x 4,3 = 8,17 ? 8 parkeerplaatsen meer nodig. Er verdwijnen door de verbouwing 11 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte is volgens de bouwcode: 8 + 11 = 19 parkeerplaatsen. De aanvrager voegt echter een nota toe waarin hij het gebruik van de parkeerplaatsen motiveert. In bestaande toestand zijn er 87 parkeerplaatsen beschikbaar, na de verbouwing zijn er nog 76. De uitbreiding van de showroom heeft tot doel te stijgen in bezoekersaantallen tot 36 bezoekers per dag (steeds 6 gelijktijdig aanwezig). Het aantal werknemers zal niet wijzigen door deze verbouwing. Bij het aantal bezoeken voor onderhoud aan wagens is er een dalende trend. Er zijn in vergunde toestand 13 plaatsen voor bezoekers, daar waar er (groei ingerekend) 6 nodig zijn. Er blijven na herinrichting 11 plaatsen voor bezoekers beschikbaar. Voor personeel zijn er in vergunde toestand 23 plaatsen, daar waar er 25 nodig zijn en er nu 26 worden voorzien. In de motivatienota is er ook sprake van stalplaatsen voor test- en demoauto’s, wagens in onderhoud en stockwagens. Het aantal test- en demoauto’s blijft gelijk. Het aantal plaatsen voor onderhoud wordt verhoogd van 19 naar 24. De plaatsen voor de stockwagens verminderen van 26 naar 9 stalplaatsen. De stockwagens worden grotendeels verplaatst naar het moederbedrijf BMW Jorssens in Aartselaar. Op basis van de motivatienota bedraagt de werkelijke parkeerbehoefte voor de uitbreiding 0 parkeerplaatsen.”
|
De plannen voorzien in 76 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 76.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 76 -76 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. te voldoen aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid wat betreft de pasverschillen in de inkomhal;
3. te voldoen aan artikel 28 van de verordening toegankelijkheid wat betreft de inrichtingselementen met oog op onthaal;
4. de gevels te bekleden met steenachtige panelen;
5. de laatste travee van de uitbreiding met een maximale kroonlijsthoogte van 4,30 meter uit te voeren, zoals in rood aangeduid op het gevelplan ‘BA_2015.119-garage_G_N_3’;
6. de ruimten die na de verbouwing geen openingen hebben voor de toetreding van daglicht en zicht, conform artikel 24 van de bouwcode, niet in gebruik te nemen als verblijfsruimte;
7. de voorwaarden in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
12 januari 2019 |
Verslag GOA |
19 december 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. te voldoen aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid wat betreft de pasverschillen in de inkomhal;
3. te voldoen aan artikel 28 van de verordening toegankelijkheid wat betreft de inrichtingselementen met oog op onthaal;
4. de gevels te bekleden met steenachtige panelen;
5. de laatste travee van de uitbreiding met een maximale kroonlijsthoogte van 4,30 meter uit te voeren, zoals in rood aangeduid op het gevelplan ‘BA_2015.119-garage_G_N_3’;
6. de ruimten die na de verbouwing geen openingen hebben voor de toetreding van daglicht en zicht, conform artikel 24 van de bouwcode, niet in gebruik te nemen als verblijfsruimte;
7. de voorwaarden in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.