Terug

2018_CBS_11491 - Omgevingsvergunning - OMV_2018116867. Muntstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11491 - Omgevingsvergunning - OMV_2018116867. Muntstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_11491 - Omgevingsvergunning - OMV_2018116867. Muntstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018116867

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Kathleen Walscharts met als adres Muntstraat 3 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Muntstraat 3 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4sectie D nr. 3293A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van de gelijkvloerse slaapkamer tot ijsbar/ broodjeszaak bij een bestaand eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/07/1983: vergunning (18#62868) voor het herinrichten van woon- en winkelhuis;

-          27/10/1986: vergunning (18#68408) voor een verbouwing.

Laatst vergunde toestand

-          een eengezinswoning in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder een zadeldak;

-          op het gelijkvloers is er centraal de inkom met rechts een garage en links een slaapkamer met sanitair;

-          op de eerste verdieping zijn er twee slaapkamers en een badkamer;

-          op de tweede verdieping is er een leefruimte met open keuken;

-          in het dak is er een bureau voor eigen gebruik gevestigd en een dakterras.

Bestaande toestand

-          op het gelijkvloers werd de badkamer achter de slaapkamer voorzien;

-          de garage en de inkom vormen één geheel;

-          het smalle gedeelte van het zadeldak links van het dakterras werd niet uitgevoerd, de balustrade werd doorgetrokken tot op de linker perceelgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          realisatie van een nevenfunctie kleiner dan 100 m² (ijsbar/ broodjeszaak) in de gelijkvloerse slaapkamer;

-          de ijsbar/ broodjeszaak en de woning vormen één onverdeelbaar geheel;

-          de post onder het linker raam wordt weggebroken en vervangen door een deur;

-          boven de deur en het rechter raam wordt het bedrijfslogo met belettering geschilderd op de gevel;

-          de betonstenen plint in de voorgevel wordt vervangen door een arduinen plint;

-          de overige delen van het pand blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

16 november 2018

29 november 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

16 november 2018

6 december 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    bij functiewijziging dient een handelsruimte een minimale vrije hoogte van 2,60 m te hebben, terwijl er slechts een vrije hoogte is van 2,40 m;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    er is geen afgescheiden afvalberging voor de nevenfunctie voorzien.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
bij functiewijziging dient een handelsruimte een minimale vrije hoogte van 2,60 m te hebben, terwijl er slechts een vrije hoogte is van 2,40 m. De aanvraag heeft echter betrekking op een pand dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en is beeldondersteunend in de omgeving door de schaal en architectuur. Het verhogen van de gelijkvloerse vrije hoogte voor de nevenfunctie bij de eengezinswoning is dan ook niet aan de orde en staat niet in verhouding tot de aard van de werken. In toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op de minimale vrije hoogte voor de nevenfunctie worden toegestaan;

-          artikel 26 Afvalverzameling:
er is geen afgescheiden afvalberging voor de nevenfunctie voorzien. Het betreft slechts een zeer kleine nevenfunctie van ca. 12 m² bij de bestaande eengezinswoning. Het opleggen van een afvalberging van 4 m² staat niet in verhouding tot de beperkte oppervlakte van de nevenfunctie. Bovendien is er door de aanwezigheid van de garage met een aansluitende berging voldoende mogelijkheid om afval tijdelijk te stockeren. In toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het omvormen van een gelijkvloerse slaapruimte gelegen aan de Muntstraat (en het Muntplein) naar een ijssalon/broodjeszaak (restaurant/café functie). Het is een kleinschalige functiewijziging die in de lijn met het RUP Binnenstad en de visie op het clusteren van functies in bepaalde zones gunstig kan beoordeeld worden. De functie eengezinswoning blijft behouden. De gevraagde horecaruimte betreft slechts een nevenfunctie van de bestaande eengezinswoning.

Tegenover het pand, aan het Muntplein en in de Muntstraat, is reeds horeca aanwezig en de aanwezigheid van bijkomende zaken werkt synergie in de hand. De Muntstraat heeft ook de potentie om een verbinding voor winkelend publiek te worden tussen de aangelegde Oever en de Nationalestraat. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met deze beperkte functiewijziging wordt overschreden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat het geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden betreft. Er wordt alleen een zeer kleine nevenfunctie voorzien bij de eengezinswoning die inspeelt op de bezoekers van de Munthof en de voorbijgangers in de verkeersluwe Muntstraat. Er kan geconcludeerd worden dat de nevenfunctie geen verkeersaanzuigend karakter heeft.

 

 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen slechts het voorzien van een kleine nevenfunctie bij een bestaande eengezinswoning, zonder aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De lichte kleurstelling van de voorgevel is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

 

Cultuurhistorische aspecten

De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bovendien is het pand opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
Om bovenstaande redenen werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt samenvatten:

 

Men wenst een vensteropening om te vormen naar een deuropening. De gevel wordt volledig in een lichtgrijze kleur geschilderd en er wordt een geschilderd logo aangebracht ter hoogte van de handelsruimte. De bestaande plint wordt vervangen door een nieuwe plint in blauwe hardsteen.

Door het vervangen van de plint in een sobere plint in blauwe hardsteen wordt het gevelbeeld hersteld, net zoals door het schilderen van de gevel in één lichte neutrale kleur. Als voorwaarde zal gesteld worden de muurankers in een zwarte kleur te schilderen.

De geschilderde publiciteit wordt over de muurankers heen voorzien. Als voorwaarde zal worden gesteld de publiciteit zo te voorzien dat deze niet over muurankers heen wordt geplaatst.

 

Bovenstaande zal worden opgenomen als voorwaarden bij de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De positionering van de reca-functie aan de voorgevel op het gelijkvloers, zorgt ervoor dat de woning een levendige plint krijgtt die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning met nevenfunctie aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de muurankers moeten zwart geschilderd worden;

2.      de publiciteit mag niet over muurankers heen geschilderd worden;

3.      de horecaruimte op de gelijkvloerse verdieping en bovenliggend woning in verkoop als één en ondeelbaar geheel te behouden;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

16 november 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 januari 2019

Verslag GOA

20 december 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de muurankers moeten zwart geschilderd worden;

2.      de publiciteit mag niet over muurankers heen geschilderd worden;

3.      de horecaruimte op de gelijkvloerse verdieping en bovenliggend woning in verkoop als één en ondeelbaar geheel te behouden;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.