Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018116059 |
Gegevens van de aanvrager: |
Katleen en Stefaan Herremans - Devaux met als adres Polostraat 60 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Polostraat 54 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 36sectie B nr. 43Y7 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/12/1962: vergunning (1055#245) voor een gevelverandering.
Bestaande toestand
- besloten meergezinswoning van 4 bouwlagen onder een plat dak;
- er zijn drie verdiepingen met telkens één woonentiteit.
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de voorgevel door het aanbrengen van houten latwerk in afromosia op de gelijkvloerse verdieping;
- de garagepoort in de voorgevel wordt verbreedt en verhoogt net als de toegangsdeur;
- de voorgevel wordt geschilderd in een lichte kleurstelling.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag betreft het verbreden en verhogen van de garagepoort in de voorgevel net als de toegangsdeur waardoor een structurele ingreep nodig is. Dit impliceert dat een structurele ingreep nodig is. Na de structurele aanpassingen wordt het nieuwe schrijnwerk geplaatst en tezamen bekleed met een houten bekleding uit afromosia.
Het college is van oordeel dat de ingreep aan de voorgevel de gevelplint aantrekkelijk maakt en tegelijk degelijk uitrust. De automatische sectionaalpoort zal de toegang vergemakkelijken, de brievenbussen worden in de gevelbekleding geïntegreerd en de inkomdeur heeft een aangename uitstraling voor de gebruikers en de passanten .
De houten gevelbekleding geeft het gebouw op straatniveau een uniform karakter met een tactiel en warm karakter. Samen met zorgvuldig uitgevoerde dorpels en een nieuw geschilderde gevel is de ingreep aanvaardbaar en inpasbaar in het straatbeeld, dat gekenmerkt wordt met diverse gevels uit diverse materialen.
Verder veranderen de aanpassingen niets aan de bestaande opbouw van de gevel met garagepoort en inkomdeur, alsook de achterliggende functies.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 november 2018 |
20 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
31 oktober 2018 |
8 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 6 Harmonie en draagkracht:
de afwerking van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping wordt voorzien in houten latwerk over de gehele breedte van de meergezinswoning. Houten latwerk is geen duurzaam en stootvast materiaal om als gevelplint te gebruiken en komt niet overeen met het referentiebeeld van de straat.
artikel 12 Levendige plint:
De toegangsdeur wordt volledig bekleed met houten latwerk waardoor de transparantie en het contact met de straat drastisch verkleind wordt. De gevelplint wordt reeds grotendeels ingenomen door een garagepoort waardoor er enkel contact met de straat mogelijk is via de voordeur.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het aangevraagde is niet in overeenstemming met artikel 6 en artikel 12 van de bouwcode.
De aanvraag betreft de gevelwijziging van een gevelpui in een houten latwerk over de gehele breedte van de gevel. De huidige gevelpui bestaat uit een glazen voordeur en een garage. De glazen voordeur wordt in het voorgestelde ontwerp grotendeels bedekt met een houten latwerk. Voor de belevingswaarde van de straat is het belangrijk dat blinde vlekken in het straatbeeld zoveel mogelijk worden vermeden en dit zowel ’s nachts als overdag. Door het gebruik van het houten latwerk zal de relatie tussen de woning en de straat grotendeels verdwijnen. Daarnaast wordt ook vastgesteld dat hout noch stedenbouwkundig kenmerkend is in het straatbeeld, noch een duurzame en robuuste materiaalkeuze betreft. De voorliggende wijziging wordt bijgevolg ongunstig geadviseerd.
Visueel-vormelijke elementen
Gezien de geveluitwerking afwijkt van het kenmerkend referentiebeeld in de Polostraat werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de Welstandscommisie. Zij brachten volgend advies uit:“Als gevelbekleding voor de pui wordt houten latwerk onder een massieve gevel voorgesteld. De welstandscommissie is van mening dat houten verticaal latwerk onder een dragende gevel geen juiste vertaling is van de gewenste gevelexpressie. Dit noch qua materiaalkeuze ifv duurzaamheid en robuustheid, noch naar de logische vertaling van de overdracht van de dragende krachten. De welstandscommissie stelt daarom voor om voor de uitwerking van de pui te kiezen voor een bestendige robuuste materialisatie die aansluit bij de expressie van de massieve gevel. De welstandscommissie vraagt dan ook om bij de uitwerking van de plint minstens twee zijdelingse penanten met balk bovenaan te voorzien ifv massief landen op de grond. Het buitenschrijnwerk (poort, deur, …) kan dan als alternerend materiaal (vb. staal) ingezet worden. “
Gelet op het voorgaande wordt geconcludeerd dat de aanvraag niet in aanmerking komt voor een gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van de atypische materiaalkeuze, het verminderen van het contact met de straat en het ongunstig advies van de Welstandscommisie wat betreft de gevelcompositie.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 december 2018 |
Verslag GOA |
14 december 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden zoals gesteld in het advies brandweer strikt na te leven.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.