Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten
In september 2019 is het 75 jaar geleden dat (een groot deel) van de stad Antwerpen werd bevrijd tijdens Wererldoorlog II (WOII).
De stad Antwerpen heeft de ambitie om van de 75ste verjaardag van de Antwerpse bevrijding tijdens WOII een kantelmoment te maken. De stad Antwerpen heeft de ambitie om te komen tot een vernieuwde herdenkingscultuur voor WOII in de stad Antwerpen, met het oog op de herinnering van de slachtoffers, alsook van een overwinning van de democratie op het totalitarisme van het nazi-regime. De stad Antwerpen wil met deze vernieuwde herdenkingscultuur een vierledige doelstelling realiseren:
Het woordmerk ‘Altijd vrij. Nooit vanzelfsprekend.’ met als symbool een gestileerde duif is een sterke creatieve vertaling van de ambitie en moet in de loop van het jaar op een duurzame en blijvende manier ingang vinden in alle communicatie-uitingen.
Om de herdenkingstraditie verder te verankeren, is een digitaal luik nodig. Met een website creëert de stad Antwerpen een verzamelplek voor alle relevante informatie over de herdenking van WOII in de stad Antwerpen. Deze website houdt rekening met het advies van de wetenschappelijke adviesraad waarbij respect en aandacht voor de vier slachtoffergroepen en wetenschappelijke en historische correctheid essentieel zijn.
De website zal stelselmatig groeien en evolueren tot de uiteindelijke inhuldiging van het herdenkingsmonument, niet enkel inhoudelijk maar ook wat betreft functionaliteiten. Bij de start van het digitale luik worden alle noodzakelijke functionaliteiten voor het hele traject opgelijst. Er wordt vervolgens een gefaseerde aanpak uitgewerkt wanneer welke onderdelen 'live' gaan. Deze gefaseerde aanpak krijgt vorm tijdens het startoverleg op 19 december met alle betrokkenen. Een eerste 'deadline' is eind januari 2019. In functie van het volledige project bekijkt de projectgroep of een basisversie dan klaar voor publicatie is.
Voor de ontwikkeling en ondersteuning van dit digitale luik doet de stad beroep op het communicatiebureau Kunstmaan/Accenture. Deze opdracht valt onder het bestek GAC/2015/3203, perceel 6 "Ondersteunend communicatie bureau" (goedgekeurd door het college op 15 april 2016 (jaarnummer 3240)).
Artikel 138 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten van 15 juli 2011 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met meerdere deelnemers, de erop gebaseerde opdrachten aan hem gegund worden volgens de erin gestelde voorwaarden.
De opdracht werd gegund op basis van portfolio en beschikbaarheid. Binnen de pool van communicatiebureaus zijn er slechts twee bureaus die het digitale luik van een campagne kunnen uitwerken, met name Kunstmaan/Accenture en The Oval Office. Omdat Kunstmaan/Accenture het woord- en beeldmerk en het communicatieplan voor deze campagne uitwerkt, is het een logische keuze om hen ook in te zetten voor het digitale luik. Zodoende kunnen ze op korte termijn een eerste deel opleveren.
Op 31 maart 2017 (jaarnummer 3064) gaf het college de opdracht aan de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief een wetenschappelijke adviesraad samen te stellen in het kader van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog om de herinnering aan de slachtoffers levendig te houden.
Op 23 juni 2017 (jaarnummer 5686) keurde het college de samenstelling van een wetenschappelijke adviesraad goed die het stadsbestuur zal adviseren over een totaalvisie op de herdenking van de Tweede Wereldoorlog, de Jodendeportatie en de permanente herdenking van de slachtoffers. De strijd voor de democratische waarden die ons verbinden staat daarbij centraal.
Op 4 mei 2018 stelde de wetenschappelijke adviesraad haar advies voor aan het college.
Op 8 juni 2018 keurde het college de oprichting en samenstelling van de projectgroep 'Herdenking van de Tweede Wereldoorlog' goed (jaarnummer 5383).
Op 6 juli 2018 keurde het college plan van aanpak en timing van het masterplan 'Herdenking van de Tweede Wereldoorlog' goed (jaarnummer 6411).
De campagne 'Herdenking en viering bevrijding WOII' is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De middelen voor de realisatie van de eerste fase van het digitale luik komen van het releasebudget 2018 (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317500000) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.
Het digitale luik wordt nog effectief in 2018 opgestart. Zodoende kan de projectgroep tijdig een eerste versie van de website beoordelen. Voor deze basisversie wordt 186.923,22 EUR inclusief btw vastgelegd.
Het college keurt goed dat er, in navolging van de ambities gesteld in het Masterplan, een digitaal luik uitgewerkt wordt voor de campagne over de herdenking van de bevrijding WOII.
Het college keurt de bestelbon 4005309196 voor waarde 186.923,22 EUR aan Accenture nv, Waterloolaan 16, 1000 Brussel, goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Accenture nv, Waterloolaan 16, 1000 Brussel ond. nr. BE 0438675669 rekeningnummer BE69 4350 3035 1178 |
186.923,22 EUR |
Budgetplaats: 5317500000 |
4005309196 |