Terug

2018_CBS_10535 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Extern. Abdijstraat 29. District Antwerpen. Overdracht doorgangsrecht van handelspand - Nieuwe overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/11/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Glenn  Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10535 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Extern. Abdijstraat 29. District Antwerpen. Overdracht doorgangsrecht van handelspand - Nieuwe overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2018_CBS_10535 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Extern. Abdijstraat 29. District Antwerpen. Overdracht doorgangsrecht van handelspand - Nieuwe overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Argumentatie

In het kader van de eigendomsoverdracht van het handelspand in de Abdijstraat 29 kan een doorgangsrecht verleend worden aan de nieuwe/huidige eigenaar, de bvba Tréfoncière d'Arlon, die het handelspand voor 99 jaar aan de KBC Bank in erfpacht heeft gegeven.

Vermits de KBC Bank, met zetel te 1080 Brussel, Havenlaan 6, ondernemingsnummer 0462920226  BE, houder is van het zakelijk recht, is het aangewezen om met haar de overeenkomst af te sluiten.

Conform de voornoemde beslissing van 6 juli 2018 wordt elk nieuw recht geregeld door een overeenkomst met de stad Antwerpen, waarvoor de volgende clausules van toepassing zijn:

  •  termijn: 
    • Om de mogelijke herbestemming van stedelijk bedrijfsvastgoed niet eeuwig te belasten, wordt  - in de gevallen waar dat mogelijk is - een overeenkomst gesloten voor negen jaar met mogelijkheid tot verlenging onder dezelfde voorwaarden;
    • Wanneer het recht in onbruik raakt of eindigt, herstelt de gebruiker het goed terug in oorspronkelijke staat of in overleg met de stad in een goede staat.
  • vergoeding: 
    • Er wordt geen jaarlijks weerkerende vergoeding aangerekend voor het recht;
    • Een eenmalige vergoeding van 100,00 euro wordt aangerekend voor het voordeel dat de begunstigde verkrijgt. 

De overeenkomst bevat de volgende voorwaarden:

  1. voorwerp: gebruik van een poort uitkomend op stadsgrond en een recht van doorgang tot de stadsgrond; 
  2. bestemming: toegang krijgen tot de achterzijde van het onroerend goed, gelegen in de Abdijstraat 29 te 2020 Antwerpen;
  3. vergoeding: eenmalige aanrekening van 100,00 euro; 
  4. duur: negen jaar, ingaand op 1 december 2018 en eindigend op 30 november 2027, met de mogelijkheid tot een nieuwe verlenging, onder dezelfde voorwaarden;
    Beide partijen hebben de mogelijkheid om het recht op te zeggen met een opzegtermijn van 12 maanden;
  5. overdracht recht: het recht kan pas worden overgedragen, mits toelating van de stad Antwerpen;
  6. einde overeenkomst: de poort wordt verwijderd en de eigendom in oorspronkelijke staat hersteld.

Aanleiding en context

Stedelijk bedrijfsvastgoed

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille. 

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Doorgangsrecht op private stadsgrond (Richard Baseleerstraat) aan de achterkant  van het handelspand Abdijstraat 29 

De grond is op het kadaster gekend onder Antwerpen, 9de afdeling, sectie I, perceelnummer 2537s2 en behoort tot het stadspatrimonium.

De grond werd aangelegd als openbare weg en maakt deel uit van de Richard Baseleerstraat te 2020 Antwerpen Kiel. 

Het college besliste op 28 juli 1978 om de doorgangen die niet volgens de voorschriften (garagepoorten) werden aangebracht door de eigenaars aan de achterzijde van de handelspanden in de Abdijstraat 25 tot en met 33 te 2020 Antwerpen en uitkomend op stadsgrond te gedogen, omdat de grond toch al was aangelegd als openbare parking. De doorgangen werden aangebracht aan de achterzijde van de handelspanden in de scheidsmuren, uitkomend op de parking van de feestzaal Kiel voor het lossen en laden van goederen.

Ingevolge collegebeslissing van 24 december 1996 gaf de stad toelating aan de nv Intervest om de doorgang in de scheidsmuur te gebruiken om het eigendom Abdijstraat 29 aan de achterkant te bereiken.

De toelatingsbrief van 25 januari 1996 aan de nv Intervest bevat de volgende voorwaarden:

  1. de toegangen mogen alleen dienstig zijn om de eigendommen te bereiken;
  2. op het eerste verzoek van de stad zullen de muren in hun oorspronkelijke staat hersteld worden, zonder enige aanspraak op vergoeding;
  3. belanghebbenden dienen een vergoeding te betalen van 74,37 euro per jaar, jaarlijks indexeerbaar.

Het college bekrachtigde op 16 maart 2018 (jaarnummer 02421) de stopzetting van de aanrekening aan de nv Vastned Retail Belgium vanaf 31 december 2016, wegens de overdracht van het handelspand. De regeling voor de overdracht van de overeenkomst met de nieuwe eigenaar, de KBC-bank, en de aanrekening ervan konden pas formeel worden geregeld, na de principebeslissing door het  college over de aanrekeningen van de kleine vergoedingen voor erfdienstbaarheid.

In zitting van 12 mei 2017 (jaarnummer 4395) besliste het college de aanrekening van vergoedingen van minder dan 250,00 euro per jaar in het kader van erfdienstbaarheden te hervormen in functie van een meer billijke en efficiënte dossierbehandeling. Het college gaf opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsbeheer om te onderzoeken hoe het niet aanrekenen van deze vergoedingen kan gebeuren zonder impact op de rechten van de stad. 

In zitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 06274) keurde het college het plan van aanpak goed in verband met zakelijke en persoonlijke rechten op stedelijk bedrijfsvastgoed, waarvan de jaarlijkse vergoeding op minder dan 250,00 euro komt.  Het plan van aanpak vangt aan op 15 juli 2018.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor de nieuwe overeenkomst wordt een eenmalige vergoeding aangerekend van 100,00 euro aan de KBC Bank (ondernemingsnummer 0462920226  BE), met zetel te 1080 Brussel, Havenlaan 6.

Vanaf 1 januari 2016 worden de facturen voor de verhuringen/concessies van de dienst Stadsbeheer/Contractbeheer rechtstreeks vanuit Planon gegenereerd naar SAP.  Er kunnen dus geen ordernummers worden meegedeeld.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de overeenkomst goed met de KBC Bank voor het recht van doorgang en die als bijlage is toegevoegd aan onderhavig besluit.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten zoals volgt:

omschrijving bedrag boekingsadres bestelbon
Voor de nieuwe overeenkomst wordt een eenmalige vergoeding aangerekend aan de KBC BANK (ondernemingsnummer 0462920226  BE), met zetel te 1080 Brussel, Havenlaan 6. 100,00 euro   budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied:1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1sa070119
budgetperiode: 1800
 zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen