Terug

2018_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112079. Raapakker 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/11/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Glenn  Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112079. Raapakker 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2018_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112079. Raapakker 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018112079

Gegevens van de aanvrager:

de heer Erik Salien met als adres Raapakker 8 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Ligging van het project:

Raapakker 8 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 19sectie C nr. 386G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante bouwdossiers terug te vinden in de archieven.

Laatst vergunde toestand

-          niet van toepassing.

Bestaande toestand

-          een eengezinswoning met twee bouwlagen onder een zadeldak;

-          de bouwdiepte van de woning bedraagt 7 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          aan de bestaande woning wordt een nieuwe achterbouw over twee bouwlagen aangebouwd;

-          de bouwdiepte van de nieuwe achterbouw bedraagt 5,24 meter zodat de totale bouwdiepte op 15 meter komt;

-          de bouwhoogte van de nieuwe achterbouw bedraagt 6,25 meter en wordt afgewerkt met een plat dak;

-          het plat dak wordt afgewerkt met een extensief groendak;

-          de achtergevel van de aanbouw wordt opgetrokken in lichtgrijze gevelsteen en het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in antracietkleurig pvc.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.

De aanvraag handelt over het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met twee bouwlagen onder een zadeldak gelegen in de sociale wijk “Viswater”. De bouwdiepte van deze arbeiderswoning bedraagt 6.90 m met vooraan nog een uitbouw van 4.90 m die deel uitmaakt van een voor de rest inpandige garage. De breedte van het gebouw is 7.80 m, dit zijn allen buiten maten. Het totale netto vloeroppervlakte van de woning inclusief alle vertrekken (inkomhal, nachthal, garage, ….) is om en bij de 88 m², dit is voor een drie slaapkamer woning ondermaats.

De bestaande woning wordt op het gelijkvloers en de verdieping uitgebreid tot op 12,25m. Op het gelijkvloers wordt de bestaande keuken omgebouwd naar een bijkeuken. Achter de woonkamer en de bijkeuken komt een keuken en eethoek die via een schuifraam toegang geven tot de tuin. Op de eerste verdieping wordt de bestaande badkamer verplaatst naar de rechter slaapkamer vooraan. Ter hoogte van de nieuwe aanbouw achteraan worden ruime openingen gemaakt om de ruimtes achteraan te verbinden met elkaar om zo twee ruime slaapkamers te vormen. De zijgevels worden afgewerkt als wachtgevels in leien.

Het gebouw is afgewerkt met een licht hellend zadeldak over de diepte van het oorspronkelijk hoofdgebouw. De kroonlijsthoogte bedraagt vooraan 5,55 m. De achterbouw is afgewerkt met een plat dak dat aansluit op het oorspronkelijk hellend dak. De kroonlijsthoogte achteraan komt op 6,10 m. Dit om de plafondhoogte van 2,60 m van de onderliggende slaapkamers te garanderen zoals opgelegd in de bouwcode.

De aanvraag betreft geen beschermd monument, en is ook niet gelegen in de nabijheid of het gezichtsveld van een beschermd monument, een beschermd dorpsgezicht of een beschermd landschap. Het betreft geen gebouw dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Door de afstand tot de perceelsgrens, en de inplanting van de raam- en deuropeningen, behoudt de aanvraag voldoende respect voor de aangrenzende eigendommen qua lichtinval, bezonning en inkijk (privacy). De aanvraag is besproken met de directe buren en die hebben verklaard akkoord te zijn met voorgestelde werken. Er werden geen bezwaren ingediend.

De verbouwingen resulteren in een woning die aan de huidige normen van gebruiksgenot en leef- en woonkwaliteit beantwoorden.

De gemeentelijk omgevingsambtenaar geeft aan dat de aanvraag niet beantwoord aan artikels 6 – “harmonie” – en 15 “in- en uitsprongen aan daken” van de bouwcode. Zo wijkt de voorgesteld dakvorm af van de kenmerkende dakvormen in de omgeving en is de schuine dakvorm, die typerend en uniform is in deze wijk, niet meer herkenbaar. Niet tegenstaande deze opmerkingen geeft de gemeentelijk omgevingsambtenaar aan dat een uitbreiding principieel aanvaardbaar is. Alternatieve mogelijkheden door de gemeentelijk omgevingsambtenaar aangegeven zoals o.a. de uitbreiding te voorzien op 1.10 m onder het maaiveld zijn kwalitatief minder waardig en praktisch moeilijk realiseerbaar.

De uitbreiding situeert zich uitsluitend aan de achterzijde er is geen impact aan de voorzijde het straatbeeld aan het openbaar domein wordt niet aangetast.

Het voorstel voor de uitbreiding is stedenbouwkundig aanvaardbaar en voldoet aan de goede ruimtelijk ordening.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

-          Artikel 6 Harmonie:

De voorgestelde dakvorm wijkt af van de kenmerkende dakvormen in de omgeving;

-          Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken:

De schuine dakvorm die typerend en uniform is in de hele wijk is niet meer herkenbaar.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 15 ‘in- en uitsprongen aan daken’ en artikel 6 ‘harmonie’. De schuine dakvorm is niet meer duidelijk herkenbaar.

 

De bestaande vormgeving van alle woningen in deze wijk is uniform en kenmerkend, zo ook de dakvorm. De dakvorm is lichthellend en asymmetrisch, en heeft een uitspringende kroonlijst op 5.55 meter hoogte.

 

De aanvraag betekent een precedent voor de hele wijk. Het ontwerp stelt voor om het voorste dakvlak te behouden, wat aanvaardbaar is. Echter wordt het volledige achterste dakvlak doorsneden met een nieuw plat groendak en twee dakopstanden, waardoor de oorspronkelijke dakvorm niet meer leesbaar is. Die onleesbaarheid wordt versterkt door de deksteen van de achtergevel lager uit te voeren dan de dekstenen van beide zijdelingse dakopstanden. In dit voorstel biedt daardoor het nieuwe gabarit onvoldoende visuele beeldkwaliteit.

 

Het is wenselijk de dakvorm algemeen, en de aansluiting van nieuw op oud specifiek, te herbekijken.

Bijvoorbeeld kan een nieuwe aanbouw onder de kroonlijst voorzien worden. Zo kan een nieuw plat dak rechtstreeks aan de bestaande achtergevel aansluiten, en wordt aan de kroonlijst niet geraakt. Om binnenhoogtes van 2.60 meter te garanderen, kan het vloerniveau van leefruimtes bijvoorbeeld verlaagd worden tot 1.10 meter onder het maaiveld, conform bouwcode artikel 21 §3. Ontwerpend onderzoek kan uitwijzen hoe bijvoorbeeld een dieper vloerniveau in de nieuwe ruimtes kan aansluiten op een hogere vloer in bestaande ruimtes.

Bijvoorbeeld kan ook geopteerd worden voor een lessenaarsdak op de nieuwe aanbouw. De bestaande kroonlijst kan dan als goot of ‘knik’ tussen het huidige hellende dak en het nieuw lessenaarsdak fungeren. Indien nodig kan dan rekening gehouden worden met binnenhoogtes onder schuine daken, conform bouwcode artikel 21 §2.

Bijvoorbeeld kunnen ook alle dekstenen van de opstaande kanten alsook die van de nieuwe achtergevel op gelijke hoogte gebracht worden met elkaar, maar ook met de nok van het bestaande hellende dak.

 

In alle gevallen is het wenselijk dat het volume vanuit alle zichtpunten als één geheel leesbaar is.

Echter in al deze gevallen is niet duidelijk hoe deze aanbouw zich visualiseert op de kopvolumes waar de kenmerkende asymmetrische dakvorm het meest zichtbaar is vanaf het openbaar domein. Daarom is ontwerpend onderzoek wenselijk, en is het aangewezen om een ontwerp te visualiseren op een groep van meerdere woningen tegelijk, waarbij in alle geval een rijwoning alsook een kopvolume naast mekaar gevisualiseerd worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De verbouwing aan deze vergunde eengezinswoning heeft geen invloed op de woonfunctie.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De hoofdvolumes zijn beperkt (6.30 meter diepte, 5.50 meter kroonlijsthoogte, 6.35 meter nokhoogte). Een uitbreiding over twee bouwlagen en bijkomend 5.24 meter diepte is als principe aanvaardbaar, omdat het comfort en de leefbare oppervlakte voor een groter gezin aanzienlijk verhoogt.

 

Visueel-vormelijke elementen

Zowel de lichtgrijze gevelsteen als het antracietkleurig PVC schrijnwerk zijn inpasbaar in de vormgeving van de bestaande woning die uit bruingrijze tinten bestaat.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Een uitbreiding is principieel aanvaardbaar. Echter gelet op de vormgeving van het gabarit zoals bovenstaand beargumenteerd, wordt aan het College geadviseerd de aanvraag te weigeren. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van:

-          verdwijnen van een harmonieus en kenmerkend bebouwing door het doorbreken van de typerende dakvorm waardoor de herkenbaarheid van de wijk verloren gaat.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 december 2018

Verslag GOA

15 november 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Algemene financiƫle opmerkingen

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Stedenbouwkundige voorwaarden.      

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.