Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018115137 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Maati Korchi met als contactadres Deurnestraat 158 te 2640 Mortsel |
Ligging van het project: |
Amerikalei 177 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3749X2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning en voorzien van kantoorruimte op het gelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/09/1985: vergunning (18#66589) voor het herinrichten van een woning;
- 09/11/2011: vaststelling als bouwkundig element (ID: 207938).
Laatst vergunde toestand
- eenvoudig neoclassicistisch burgerhuis, vermoedelijk gebouwd op het einde van de 19de eeuw;
- enkelhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak;
- bepleisterde en geschilderde lijstgevel met souterrain met hardstenen plint en getraliede keldervensters, houten kroonlijst, kordons, centraal balkon en entablement, imitatievoegen op eerste en tweede bouwlaag;
- boogvensters op de bovenverdieping;
- ingericht als conciërgewoning vermoedelijk bij woning 179.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde toestand;
- schrijnwerk lijkt oorspronkelijk;
- wit/beige geschilderde bepleistering met zwarte beschildering op horizontale gevelelementen;
- leegstaande eengezinswoning met kleine koer.
Inhoud van de aanvraag
- renoveren van een eengezinswoning;
- op het gelijkvloers wordt een bureauruimte ingericht als nevenfunctie van de eengezinswoning die zich op de bovenliggende verdiepingen bevindt;
- het dak wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd onder een andere helling, de nieuwe nokhoogte is 15,82m;
- de koer op het gelijkvloers wordt opengemaakt;
- er worden interne constructieve werken voorzien op de verdiepingen om de ruimtes meer open te werken;
- in de achtergevel worden de ramen op het gelijkvloers en 1ste verdieping vergroot;
- op de 3de verdieping wordt een extra raam voorzien in de achtergevel, alsook 3 nieuwe dakvensters aan de voorgevel;
- de gevelbepleistering wordt terug wit geschilderd;
- het buitenschrijnwerk wordt vervangen door zwartgrijs aluminium schrijnwerk met indeling en vormgeving conform het bestaande schrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
10 oktober 2018 |
9 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
art. 34 §3 2°: er zijn aflopen in de scheidingsmuur voorzien.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande eengezinswoning blijft na herindeling behouden. Deze functie blijft ongewijzigd en is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan, zijnde woongebied. Het toevoegen van een bureauruimte op de gelijkvloerse verdieping is verenigbaar met het wonen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bestaande dak wordt afgebroken en vervangen door een dak met een hogere nokhoogte. De voormalige nokhoogte van 14,82m wordt opgetrokken tot 15, 82m.
Visueel-vormelijke elementen
Na het verhogen van het dak blijft de bestaande kroonlijsthoogte vooraan op 13,34m. De nieuwe dakvorm is gelijkaardig aan die van de bestaande toestand en is nog steeds herkenbaar als dak.
Achteraan wordt de kroonlijst opgetrokken tot een hoogte van 13,91m en 14,49m en is aanvaardbaar gezien de kroonlijst zo beter aansluit bij de kroonlijst van de linkerbuur.
Het toevoegen van drie vlakke ramen in het schuine dak respecteert de indeling van de voorgevel en is dan ook aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg;
Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed sinds 09/11/2011.
Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Een verantwoordingsnota ontbreekt. Er werd bijkomende informatie bezorgd in de vorm van foto’ van de bestaande toestand.
Het betreft een eenvoudig neoclassicistisch burgerhuis, vermoedelijk gebouwd op het einde van de 19de eeuw. Enkelhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak; bepleisterde en geschilderde lijstgevel met de standaard kenmerken van dit type woningen op het Zuid: souterrain met hardstenen plint en getraliede keldervensters, houten kroonlijst, kordons, centraal balkon en entablement, imitatievoegen op eerste en tweede bouwlaag. De rondbogige vensters op de bovenverdieping vallen op: doorgaans zijn de muuropeningen in dergelijke woningen rechthoekig. Schrijnwerk deels bewaard, onder meer fraaie houten vleugeldeur.
Op basis van het aangeleverde fotomateriaal blijkt dat in de woning alle muren en plafonds zijn afgekapt. De bestaande geprofileerde deurkaders zijn nog aanwezig, net zoals de trap. In de inkomhal is de marmeren trap nog aanwezig met marmeren lanbrisering. De paneeldeuren zijn bewaard gebleven en zijn gestockeerd in het pand. Alle schouwlichamen en schouwmantels zijn gesloopt.
De originele voordeur is nog aanwezig, net zoals het buitenschrijnwerk in de voorgevel op de eerste en tweede verdieping.
Het balkon en de balusters op de eerste verdieping zijn in een donkere kleur geschilderd, net zoals een aantal gevelelementen. De kroonlijst is bekleed met donkere beplating.
Het pand is beeldbepalend in deze omgeving door zijn volume, de schaal, de korrel en de architectuur.
Beoordeling:
Men wenst open ruimte te creëren achteraan op het niveau van de kelderverdieping voor meer lichttoetreding.
De gelijkvloerse verdieping zal worden ingericht als kantoorruimte.
Het zadeldak wordt vervangen door een nieuw zadeldak met aangepaste dakhelling.
De voorgevel wordt wit geschilderd. De blauwe hardstenen plint blijft behouden. De voordeur blijft behouden. Het overige buitenschrijnwerk van de voorgevel wordt vervangen door zwart aluminium schrijnwerk. De bakgoot blijft behouden.
De voorgestelde aanpassing aan de dakverdieping is aanvaardbaar. De hellingsgraad wordt beperkt aangepast, de dakvorm blijft wel behouden.
De interieuraankleding is bijna volledig verdwenen. Als voorwaarde zal gesteld worden dat de geprofileerde deurkaders behouden moeten behouden blijven en de nog bestaande paneeldeuren opnieuw geplaatst moeten worden. Ook de marmeren trap in de inkomhal en de marmeren lambrisering moeten behouden blijven.
De trap dient ook integraal behouden te blijven.
De voorgevel van het pand dient opnieuw in ere hersteld te worden, gelet op de beeldbepalende waarde ervan.
De voordeur dient behouden te blijven, of nieuw gemaakt te worden naar bestaand model. Het buitenschrijnwerk moet in hout voorzien worden, met de correcte detaillering en profilering van een laat 19e eeuws raam. De detailtekeningen moeten voorgelegd worden aan de dienst monumentenzorg ter goedkeuring, voor plaatsing.
De blauwe hardstenen plint moet behouden blijven.
De gevel dient wit geschilderd te worden, inclusief de gevelornamentiek. Op die manier vormt de gevel opnieuw een geheel.
Een beeldverstorend element is de kroonlijst. Het opnieuw voorzien van een geprofileerde kroonlijst vormt een meerwaarde voor de gevel. Detailtekeningen van de kroonlijst moeten voorgelegd worden ter goedkeuring voor plaatsing.
Het is inderdaad opportuun om de bakgoot samen aan te pakken met de nieuwe dakstructuur, en dit niet uit te stellen tot wanneer de noodzaak tot vervangen zich opdringt.
Alu-ramen en houten ramen zitten in dezelfde prijscategorie, moderne verftechnieken zorgen voor een minimaal onderhoud. De voorwaarden worden opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het raam aan de achtergevel op de eerste verdieping wordt vervangen door een breder en hoger raam. Samen met de ramen in het schuine dak aan de voorgevel versterken deze ingrepen de daglichttoetreding in de woning.
Het inwerken van afvoerleidingen in de scheidingsmuur is strijdig met de bouwcode. Dit getuigt niet van een bouwtechnische uitvoering volgens de regels van het goede vakmanschap, want strijdig met meerdere normen en technische voorschriften (akoestiek, branddoorslag, condensatie,..). In voorwaarden zal worden opgelegd te voldoen aan art. 34 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Volgende nog aanwezige waardevolle interieurelementen moeten behouden blijven:
1.1. geprofileerde deurkaders en paneeldeuren;
1.2. trap;
1.3. marmeren trap en lambrisering in de inkomhal.
2. Volgende nog aanwezige waardevolle exterieurelementen moeten behouden blijven:
2.1. behoud van voordeur of nieuwe in hout naar bestaand model; detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring aan de dienst MZ;
2.2. de blauwe hardstenen plint.
3. Het buitenschrijnwerk is in hout te voorzien naar bestaand model; detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring voor plaatsing aan de dienst MZ;
4. de voorgevel is volledig wit te schilderen zoals aangevraagd, behalve de blauwe hardstenen plint;
5. de bestaande kroonlijst is te vervangen door een geprofileerde kroonlijst, detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring voor plaatsing aan de dienst MZ;
6. de scheidingsmuren mogen niet gebruikt worden voor afvoeren, kanalen edm cfr. art. 34 van de bouwcode;
7. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 december 2018 |
Verslag GOA |
23 november 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:
1. Schendig van de eigendomsrechten: Het nieuwe dak bevindt zich deels binnen de eigendom van Amerikalei 179. Dit verhindert de uitbreidingsmogelijkheden in de hoogte voor Amerikalei 179.
Behandeling: In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet, en ontslaat ze de titularis van de vergunning niet om de nodige rechten te bekomen. Een stedenbouwkundige vergunning verleent geen rechten tot het bebouwen/verbouwen van andermans eigendommen. Daarnaast is het bestaande dak reeds vergund binnen de eigendomsgrens van Amerikalei 179. Dezelfde breedte van het dak wordt aangehouden wat ervoor zorgt dat de bestaande context niet wijzigt. Het bezwaar is ongegrond.
2. Beperking van uitbreidingsmogelijkheden: De afvoerleidingen in de scheidingsmuur tussen de eerste en tweede verdieping leggen een hypotheek op toekomstige verbouwingsplannen.
Behandeling: Het inwerken van afvoerleidingen in de scheidingsmuur is strijdig met de bouwcode. Dit getuigt niet van een bouwtechnische uitvoering volgens de regels van het goede vakmanschap, want strijdig met meerdere normen en technische voorschriften (akoestiek, branddoorslag, condensatie,..). In voorwaarden zal worden opgelegd te voldoen aan art. 34 van de bouwcode
Het bezwaar is gegrond.
3. Schade tijdens de werken: Om schade aan het dak van Amerikalei 179 te voorkomen dienen er voor de afbraakwerken bijzondere voorwaarden opgenomen te worden in de vergunning.
Behandeling: Het bezwaar tegen schade ten gevolge van de bouwwerken is niet stedenbouwkundig maar hypothetisch van aard. Een bezwaar gebaseerd op vermoedens kan niet meegenomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Een stedenbouwkundige vergunning is een administratieve toelating en geen vrijgeleide om schade te berokkenen aan eigendommen van derden. Het is dan ook niet mogelijk om bijzondere bezwaren die betrekking hebben op het uitvoeren van bouwwerken op te nemen in de voorwaarden.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Volgende nog aanwezige waardevolle interieurelementen moeten behouden blijven:
1.1. geprofileerde deurkaders en paneeldeuren;
1.2. trap;
1.3. marmeren trap en lambrisering in de inkomhal.
2. Volgende nog aanwezige waardevolle exterieurelementen moeten behouden blijven:
2.1. behoud van voordeur of nieuwe in hout naar bestaand model; detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring aan de dienst MZ;
2.2. de blauwe hardstenen plint.
3. Het buitenschrijnwerk is in hout te voorzien naar bestaand model; detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring voor plaatsing aan de dienst MZ;
4. de voorgevel is volledig wit te schilderen zoals aangevraagd, behalve de blauwe hardstenen plint;
5. de bestaande kroonlijst is te vervangen door een geprofileerde kroonlijst, detailtekeningen moeten voorgelegd worden ter goedkeuring voor plaatsing aan de dienst MZ;
6. de scheidingsmuren mogen niet gebruikt worden voor afvoeren, kanalen edm cfr. art. 34 van de bouwcode;
7. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.