Evaluatie Apps from Antwerp 2016 en 2017
De wedstrijd Apps from Antwerp werd in 2016 en 2017 georganiseerd. In 2016 waren er 37 indieningen, waarvan 26 geldig. In 2017 waren er 18 indieningen, waarvan 17 geldig. De diversiteit aan apps was groter in 2016.
Antwerpenaars konden vooraf aan de wedstrijd ideeën voor apps meegeven in de "brainstormbox" op Antwerpen.be. In 2016 werden een paar tientallen ideeën gepost, in 2017 waren dit er minder dan 10.
De stemming verliep online. Er werden in 2017 bijna 6.000 stemmen uitgebracht, 1.000 meer dan in 2016. Hiervan waren meer dan 5.500 stemmen op slechts één kandidaat (stemmers konden op meerdere kandidaten stemmen). Dat versterkt het vermoeden dat de meerderheid van de stemmers werd bereikt via campagnes van de kandidaten, en in mindere mate via de communicatie van de stad. Er waren vermoedelijk weinig Antwerpenaars die zelfstandig de keuze aan apps beoordeelden en dan stemden voor de apps van hun voorkeur.
In 2017 waren er meerdere opmerkingen over de stemprocedure die als "onrechtvaardig" werd aangevoeld. Deelnemers vonden het oneerlijk dat grotere teams (met een groter netwerk) een inherent voordeel hadden en wantrouwden de manier waarop de winnaars hun stemmen hadden gehaald.
Er werd ook per mail een melding gemaakt over stemfraude. De stad Antwerpen en Digipolis Antwerpen hebben deze melding onderzocht en een aantal bijkomende controles uitgevoerd. Door het standaard gebruik van het A-profiel bij de stemming, was er een extra bescherming ingebouwd.
De extra controles gingen ondermeer over ten-minutes-emailadressen, clickfarms, misbruik van nieuwe A-profielen en reeksen IP-adressen. Er werden tevens in twee golven controlemails gestuurd naar stemmers.
Bij de controles werden geen sporen van fraude gevonden.
Nieuw concept voor 2018
Om tegemoet te komen aan deze evaluatie, wordt het wedstrijdconcept in 2018 bijgestuurd:
De wedstrijd zal als volgt verlopen:
De stad organiseert in het voorjaar in samenwerking met een gespecialiseerde partner workshops met burgers, waaruit drie probleemstellingen worden gedistilleerd.
Deze probleemstellingen worden tijdens een hackathon voorgelegd aan kandidaat app-bouwers. Een professionele jury koppelt tijdens die hackathon de drie beste concepten aan een partnerbedrijf, dat meter wordt van het idee. De drie winnaars bouwen met ondersteuning van hun meter de app, en krijgen hiervoor elk 18.000,00 euro van de stad.
Tegen het einde van het jaar 2018 zijn de drie apps afgewerkt.
Dit concept is geen breuk met hoe de wedstrijd in 2016 en 2017 werd georganiseerd. Via deze aanpassingen krijgt de wedstrijd na twee jaar een opfrissing en wordt er bijgestuurd op de belangrijkste aandachtspunten van het vorige concept.
De doelstellingen van de wedstrijd blijven dezelfde:
Ook het eindresultaat blijft hetzelfde: drie afgewerkte apps.
Op 27 november 2015 (jaarnummer 9855) keurde het college het strategisch marketing- en communicatieplan voor Apps from Antwerp goed.
Op 29 februari 2016 werd de wedstrijd gelanceerd tijdens de Open Belgium 2016 conferentie.
Op 25 april 2016 (jaarnummer 254) werd het wedstrijdreglement Apps from Antwerp goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 20 februari 2017 (jaarnummer 106) werd het aangepaste wedstrijdreglement Apps from Antwerp editie 2017 goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 28 juli 2017 (jaarnummer 6820) nam het college kennis van de uitslag van de editie 2017.
De drie apps Seesr, BlueBear en Streetartantwerp, die de top-drie behaalden in de wedstrijd, zijn ondertussen allemaal afgewerkt en uitbetaald.
De gemeenteraad beslist het "wedstrijdreglement Apps from Antwerp", goedgekeurd op 20 februari 2017, op te heffen.
De gemeenteraad beslist het nieuwe wedstrijdreglement "Apps from Antwerp" editie 2018, goed te keuren.