De kandidaten worden beoordeeld op volgend selectiecriterium: de algemene ontwerpmatige deskundigheid met betrekking tot de ontwerpopdracht: 100 punten.
De vijf hoogst gerangschikte, voor zover er voldoende geschikte kandidaten zijn, worden geselecteerd.
Motivatie voor de procedure
De opdracht kent een hoge complexiteit gezien de sterke samenhang met reeds bestaande infrastructuren, in eigendom en beheer van derden, zoals de ringwegen R0 en R10 (eigendom van de Vlaamse Overheid), de spoorwegbruggen en bermen (eigendom van Infrabel), het station Antwerpen-Berchem (eigendom van NMBS) en de terreinen van de site Post X (eigendom van IRET nv en Syntra). De wijze waarop de kandidaat omgaat met deze complexiteit is een belangrijk criterium bij de gunning, dat dient behandeld te worden in onderhandelingen.
In toepassing van artikel 38, §1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §4, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijnen van ten minste 30 dagen in acht te nemen:
Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.
Gelet op het intensieve gebruik van de fietsostrade F1 (Antwerpen-Mechelen), is er vraag naar bijkomende capaciteit voor het fietsverkeer van/naar het zuidoosten van de stad, zowel intramuros als extramuros.
Om hieraan tegemoet te komen en mogelijk nog meer mensen te stimuleren om hun verplaatsingen van/naar Antwerpen met de fiets te doen, plant de provincie de realisatie van een nieuwe fietsostrade tussen Antwerpen en Lier, de F11. Op 10 maart 2016 (jaarnummer 2141) nam het college kennis van het verslag van de stuurgroep aangaande dit project. Deze fietsostrade volgt de spoorlijn Antwerpen-Lier, met ongelijkgrondse kruisingen van de meeste dwarsstraten. Het traject begint/eindigt ter hoogte van het Ringfietspad.
Het college wil deze verbinding doortrekken stadinwaarts, om in een eerste fase aan te sluiten op het station Antwerpen-Berchem en de Singel. Aangezien het vergunningstraject van de fietsostrade Antwerpen-Lier loopt en de provincie een snelle uitvoering ervan vooropstelt, moeten de indieningstermijnen van deze plaatsingsprocedure worden ingekort om een snelle aansluiting van de ongelijkgrondse fietsverbinding met de fietsostrade te kunnen realiseren. Deze ingekorte indieningstermijnen zullen evenwel lang genoeg zijn om de indiening van waardevolle kandidaturen en offertes mogelijk te maken.
In een latere fase (wanneer het station verbouwd wordt) kan dit fietspad mogelijk nog verder doorgetrokken worden, om zo ook verder stadinwaarts een capaciteitsverhoging te kunnen bieden.
Het huidige project omvat de aansluiting extramuros op de fietsostrade F11, een fietsbrug over de Ring, een fietspad op hoogte langsheen de site Post X (met aftakking richting Singelfietspad oostzijde), en een fietsbrug over de Singel. Voorlopig loopt de fietsostrade daar tegen het station aan. Door middel van een fietstrap kunnen fietsers het stationsplein bereiken. Een volgende (korte) fietstrap leidt tot bij het Singelfietspad westzijde (stationszijde).
Dit project kadert in de verdere realisatie van het bovenlokaal fietsroutenetwerk en is geselecteerd als bovenlokale functionele fietsroute. Het fietsbeleidsplan werd op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) goedgekeurd door het college.
De projectdefinitie werd op 8 september 2017 (jaarnummer 7863) goedgekeurd door het college en kreeg op 19 oktober 2017 (jaarnummer 54) gunstig advies van de districtsraad Berchem.
Met dit besluit wordt de selectieleidraad voor de studieopdracht voor dit project ter goedkeuring voorgelegd aan het college. Binnen de stad zijn momenteel niet de kwalificaties beschikbaar om deze studieopdracht intern uit te voeren.
Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2018_00178 voor het aanstellen van een ontwerper voor een ongelijkgrondse fietsverbinding goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Het college geeft opdracht aan:
| Dienst | Taak |
| GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen > 67.000,00 EUR(exclusief btw) |
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
| Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
| Aanstellen van een ontwerper voor een ongelijkgrondse fietsverbinding deel 2018 | budgetplaats:5150500000 budgetpositie: 228 functiegebied:1SMB040206A00000 subsidie:sub_nr fonds:intern begrotingsprogramma:1SA030200 budgetperiode: 1800 |
Bij gunning | |
| Aanstellen van een ontwerper voor een ongelijkgrondse fietsverbinding delen 2019, 2020 en 2021 | budgetplaats:5150500000 budgetpositie: 228 functiegebied:1SMB040206A00000 subsidie:sub_nr fonds:intern begrotingsprogramma:1SA030200 budgetperiode: 1900, 2000, 2100 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid |
- |