Terug

2018_CBS_00689 - Bestek GAC_2017_00145 - Raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen. Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_00689 - Bestek GAC_2017_00145 - Raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen. Bestek en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_00689 - Bestek GAC_2017_00145 - Raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen. Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Inzake de kwalitatieve selectie kan de inschrijver minstens één reeds opgeleverde opdracht voorleggen, uitgevoerd tijdens de voorbije 3 jaar, voor het opmaken van asbestinventarissen van ten minste 25 gebouwen (in 1 opdracht) met vermelding van de datum en van de opdrachtgever waarvoor zij bestemd waren.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het volgende gunningscriterium:

Prijs op een totaal van 100 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Het Koninklijk Besluit van 16 maart 2006 reguleert de bescherming van werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan asbest. In verband met preventie en bescherming zijn een aantal wettelijke stappen uitgetekend, die beginnen bij de verplichting tot het (laten) opmaken van een asbestinventarisatie (afdeling II van het Koninklijk Besluit).

Stadsbeheer adviseert om dergelijke inventarissen (van de blootstellingsrisico’s aan asbest) te laten opmaken voor alle gebouwen uit het stadspatrimonium; waarvoor dit nog niet eerder gebeurde, teneinde als werkgever in regel te zijn met de verplichtingen zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 16 maart 2006.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2017_00145 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen.

Artikel 2

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen   budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 221 en 6103
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1800
met orderbons
Raamovereenkomst voor het opstellen van asbestinventarissen   budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 221 en 6103
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1900, 2000, 2100 en 2200 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

Artikel 3

Dienst Taak
GAC dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen >67.000,00 EUR(exclusief btw) 

Bijlagen

  • Inventaris_GAC_2017_00145_Compleet.xlsx
  • bestek_GAC_2017_00145.pdf