Terug

2018_CBS_00754 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruishofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_00754 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruishofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2018_CBS_00754 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruishofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • in de Kruishofstraat, het deel tussen de Sparrenstraat en de Jan Van Rijswijcklaan, geldt het tweerichtingsverkeer. Bewoners stellen voor om in het stuk tussen de Jasmijnstraat en de Jan Van Rijswijcklaan het beperkt eenrichtingsverkeer in te voeren, met toegelaten rijrichting naar de Jasmijnstrraat zodat het sluipverkeer hier niet meer weg kan. Voor de bewoners van de omliggende straten blijft alles even goed bereikbaar (artikel 1);
  • de tonnagebeperking wordt verlaagd naar 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen, dit om hiaten te voorkomen in het gebied rond het park Den Brandt (artikel 2);
  • een parkeerverbod wordt aangebracht door middel van geel onderbroken in de keerlus, zodat voertuigen gemakkelijk kunnen keren en voorwaarts het dubbelrichtingsfietspad kunnen kruisen, wat veiliger is (artikel 5).

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Kruishofstraat in de districten Antwerpen en Wilrijk: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 februari 2013 (jaarnummer 1443);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving.

De verkeerspolitie vraagt om een oversteekplaats voor de voetgangers aan te brengen in de zijstraten die uitmonden op de voorrangsbaan Beukenlaan om de zichtbaarheid te verbeteren.

Aangezien de toegang tot deze straten een tonnagebeperking hebben van 5,00 ton die niet in overeenstemming is met de tonnagebeperking op het grondgebied van de stad Antwerpen, wordt voorgesteld om deze eveneens te wijzigen naar 3,50 ton. Om hiaten in het gebied rond het park Den Brandt te voorkomen, wordt de tonnagebeperking in de Kruishofstraat aangepast.

In het doorlopend gedeelte van de Kruishofstraat ter hoogte van de Populierenlaan wordt een keerlus voorzien.

Vanuit de bewoners van de Kruishofstraat, tussen de Jasmijnstraat en de Jan Van Rijswijcklaan, komen er klachten over sluipverkeer. Auto’s op de Jan Van Rijswijcklaan, komende van het Olympiadekruispunt, slaan bij rood licht aan de Jasmijnstraat rechtsaf de Hazelarenstraat in om zo via de Kruishofstraat terug naar de Jan Van Rijswijcklaan te rijden. De bewoners vragen om een oplossing.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 20 oktober 2017 Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 31 oktober 2017 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 december 2017 (jaarnummer 207) Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 11 januari 2018 (jaarnummer 9) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kruishofstraat in de districten Antwerpen en Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in collegezitting van 15 februari 2013 (jaarnummer 1443).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen