Terug

2018_CBS_00763 - Slim naar Antwerpen - Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit' - Spoor 2 - Selectie projecten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_00763 - Slim naar Antwerpen - Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit' - Spoor 2 - Selectie projecten - Goedkeuring 2018_CBS_00763 - Slim naar Antwerpen - Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit' - Spoor 2 - Selectie projecten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De projectoproep is voor de tweede keer gelanceerd op 27 september 2017. Projectvoorstellen konden ingediend worden tot uiterlijk 19 november 2017. Er zijn in totaal 37 projecten ingediend door 31 verschillende mobiliteitsaanbieders en andere marktpartijen.

De projectoproep is gericht op projecten met korte doorlooptijd en oog op effectieve mobiliteitsoplossingen voor personen en/of vracht. De projecten zijn gericht op het ontplooien van oplossingen die op korte termijn implementeerbaar zijn (een implementatie binnen de beoogde periode van maximum 1 jaar) en die effectief bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer, in het bijzonder op de knelpunten in de Antwerpse regio.

Hoewel projecten met een innovatief karakter zeker niet uitgesloten zijn, heeft de oproep als doelstelling bestaande diensten en mobiliteitsoplossingen in Antwerpen aan te trekken en verder te ontplooien.

Vlot, efficiënt en betrouwbaar verkeer kan worden gerealiseerd via:

  • een time shift: men verschuift de verplaatsing of het transport via de weg naar momenten waarop de capaciteit van de infrastructuur niet in het gedrang is;
  • een modal shift: men wisselt het voertuig in voor een transportmodus die geen gebruik maakt van de weginfrastructuur;
  • een efficiëntieslag: men vermindert het aantal voertuigen op de weg dankzij een optimaler gebruik van de huidige voertuigen.

Het projectmatig karakter van de aanvraag is gericht op:

  • het maatwerk dat vereist is voor de ontplooiing van de oplossing in Antwerpse context, en/of;
  • het belang van de betrokkenheid van de stad Antwerpen in het uitrollen van de oplossing in Antwerpen.

De waaier aan projectvoorstellen is enorm divers, waarbij zowel oplossingen voor personen- als vrachtvervoer zijn gezocht door kleine en grotere ondernemingen. De oplossingen zijn gericht op binnenvaart, vernieuwende softwareapplicaties, fietsdiensten, bundeling van goederenstromen, efficiëntieslag, enzovoort.

Voor de beoordeling van de projectvoorstellen werd reeds voor de indiening een methodiek met selectiecriteria opgesteld. Deze methodiek heeft aandacht voor de impact die het project heeft op de voorliggende uitdaging, de kwaliteit van de projectvoorstellen en de gevraagde ondersteuning van de stad Antwerpen.

Een onafhankelijk jury met externe experts toetste de ingediende projecten af aan het voorgestelde beoordelingskader. Deze jury bestond uit vertegenwoordigers van de Antwerp Management School, afdeling Smart Mobility, het Vlaams Instituut voor Logistiek, de Verkeersonderneming Rotterdam en ITS.be, actieve partner in de zoektocht richting Mobility-as-a-Service (MaaS). Deze jurysamenstelling werd goedgekeurd door het college in zitting van 13 oktober 2017 (jaarnummer 09004).

Er werden achttien projecten geselecteerd, waaronder zeven logistieke projecten en elf gericht op personenmobiliteit voor verdere ondersteuning van Slim naar Antwerpen.

Het overzicht en beargumentering van de geselecteerd en niet-geselecteerde projecten wordt in bijlage weergegeven.

Bijkomend wordt het project Mellowcabs, een proefproject dat werd geselcteerd uit de eerste projectoproep, terug mee opgenomen bij de geselecteerde projecten uit de tweede oproep. Mellowcabs betreft de lancering van een tiental compacte elektrisch aangedreven voertuigen die op strategische plaatsen kunnen worden ingezet om de first of last mile van pendelaars of bezoekers op te vangen.  De realisatie van het voorstel was niet mogelijk omwille van het vigerende taxireglement (met lange wachtlijsten). Een nieuw reglement voor taxi en verhuurdiensten werd in zitting op 29 september 2017 goedgekeurd door de gemeenteraad (jaarnummer 00596).  Door het nieuwe reglement is er vanaf 2018 naast de bestaande wachtlijst een tweede wachtlijst specifiek voor elektrische voertuigen met een motorvermogen tussen 0,3 kW en 4 kW. Deze wachtlijst krijgt voorrang op de bestaande wachtlijst. 

Overzicht van de geselecteerde projecten

Op basis van de selectiecriteria stelt de jury voor om de volgende 18 projecten gunstig te beoordelen.

Logistiek:

  1. Hakka Matching Algoritme: rit-uitwisselingsplatform voor transporteurs
  2. Avantida - Flexgate: platform voor nachtelijke pick-ups
  3. Trafuco - depot tankwagentransport: transportbedrijf, centraal depot
  4. Trafuco/Beltra-B - inzet barge: transportbedrijf, binnenvaart
  5. Joosen 2018: transportbedrijf, herlokalisering en nachttransport
  6. DHL Express - Antwerp City Logistics: fietskoerierdienst
  7. Cargo Velo Antwerpen: fietskoerierdienst

Personen:

  1. Blue-bike: deelfiets aan station
  2. Anyways: beschikbare data over wegenwerken voor routeplanners
  3. Kantoorbus naar Antwerpen: kantoorbus bedrijven
  4. Kantoorbus uit Antwerpen: kantoorbus personen
  5. Be-Mobile: Park & Ride ticket - De Lijn
  6. ParkD: verkeersdataanalyse, parkeeroplossing
  7. Touring Maas:Maas
  8. Critical Maas Experience: gamification, gedragsverandering Maas
  9. Whim: Maas
  10. Optimile Cabsee: Maas-taxi
  11. Mobit: deelfiets

Overzicht van de niet-geselecteerde projecten

De jury stelt voor om op basis van de vooropgestelde beoordelingscriteria 19 projecten niet te weerhouden.

Logistiek:

  1. Cycle Valley: leasing e-fiets/scooter
  2. DTM - interclinicair stalenvervoer met Cargo Bikes: fietskoerierdienst (specifiek voor bloedstalen)
  3. Trafuco/NDB Logistics - efficiënt bedrijventerrein: efficiënt bedrijventerrein
  4. De Fietskoerier -1000 autoritten minder: fietskoerierdienst
  5. Stint - Mobiele stadsdistributie & voertuigdelen: innovatieve voertuigen
  6. Cubee - pakjesautomaten: strategische plaatsing 5 pakjesautomaten
  7. Retail-Revolutions -Verz.be: online supermarkt

Personen:

  1. Scooty: deelscooter free-floating
  2. VAB: fietspechverhelping
  3. Monal: realtime ridesharing
  4. KBC: fietsleasing
  5. YellowDuck: flexwerken
  6. Be-Mobile bewoners: Maas + mobiliteitsbudget bewonerskaart
  7. WoolThuis: gedragsverandering
  8. Vipe: parkeeroplossing
  9. Optimile Hello & See Ya: real time ridesharing
  10. Floornextdoor: flexwerknetwerk
  11. DA-fiets: fietsleasing
  12. Localyse: verkeersmonitoring en analyse

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Aanleiding en context

Op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) keurde het college de 'Marktplaats voor mobiliteit' driesporenaanpak goed. Hierdoor kunnen mobiliteitsaanbieders:

  • een partnerschap aangaan met 'Slim naar Antwerpen'
  • intekenen op de projectoproep 'Marktplaats voor mobiliteit'
  • een offerte indienen in het kader van een Europese onderhandelingsprocedure om spitsmijdingen te realiseren binnen de 'Marktplaats voor mobiliteit'

De projectoproep werd voor de eerste keer gelanceerd op 6 september 2016. Projectvoorstellen konden ingediend worden tot uiterlijk 1 november 2016. Er werden, in totaal, 22 projecten ingediend door 17 verschillende mobiliteitsaanbieders en andere marktpartijen. In januari 2017 werden tien projecten geselecteerd waaronder vier logistieke projecten en zes gericht op personenmobiliteit. Deze projecten kwamen in aanmerking voor verdere ondersteuning van Slim naar Antwerpen.

Gezien het succes van deze eerste projectoproep en de groeiende vraag van geïnteresseerde mobilteitsaanbieders keurde op 9 juni 2017 (jaarnummer 5354) het college de lancering voor een tweede projectoproep 'Marktplaats voor mobiliteit'  in september 2017 goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de beoordeling van de ingediende en geselecteerde projecten van de tweede projectoproep, spoor 2, ter goedkeuring aan het college voor.

Algemene financiële opmerkingen

In het budget 2018 wordt voor de projectoproep in totaal 500.000,00 EUR voorzien.  

Boekingsadres:

omschrijving bedrag boekingsadres bestelbons
Toelatingsregeling marktplaats mobiliteit: projectoproep 500.000,00 EUR

budgetplaats: 5150500000

budgetpositie: 649600

functiegebied: 1SMB050302A00000

subiside: SUB_NR

fonds: INTERN

begrotingsprogramma: 1SA030200

budgetperiode: 1800

niet van toepassing

Hierbij moet wel benadrukt worden dat voor de geselecteerde projecten, de uitvoeringsmodaliteiten nog verder tot op het detail moeten uitgewerkt worden.

De individuele uitvoeringsmodaliteiten en toegekende financiële ondersteuning zullen dan ook in afzonderlijke overeenkomsten met de projectindieners vastgelegd worden en daarna worden voorgelegd aan het college ter goedkeuring.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0502 - De bereikbaarheid is gegarandeerd door alternatieve vervoersmodi en -routes en door een waaier van begeleidende maatregelen tijdig te voorzien
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
4 - Lerende en werkende stad
1SLW08 - Antwerpen is voor binnen- en buitenland een toeristische aantrekkingspool wat de lokale economie en beeldvorming over de stad versterkt
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt volgende selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed:

Bedrijf - Project Oplossing
Hakka Matching Algoritme Rit-uitwisselingsplatform voor transporteurs
Avantida - Flexgate Platform voor nachtelijke pick-ups
Trafuco - depot tankwagentransport Transportbedrijf, Centraal depot
Trafuco - Beltra-B - inzet barge Transportbedrijf, Binnenvaart
Joosen 2018 Transportbedrijf, Herlokalisering en nachttransport
DHL Express - Antwerp City Logistics Fietskoerierdienst
Cargo Velo Antwerpen Fietskoerierdienst
Bluebike Deelfiets aan station
Anyways Beschikbare data van wegenwerken voor routeplanner 
Kantoorbus naar Antwerpen Kantoorbus bedrijven
Kantoorbus uit Antwerpen Kantoorbus personen
Be-Mobile Park&Ride ticket - De Lijn
ParkD Verkeersdataanalyse
Touring Maas MaaS
Critical MaaS Experience Gamification, Gedragsverandering MaaS
Whim MaaS
Cabsee MaaS-taxi
Mobit Deelfiets

 

Artikel 2

Het college keurt volgende selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, niet goed:

Bedrijf - Project Oplossing
Cycle Valley E-fiets/scooter leasing
DTM - interclinicair stalenvervoer met Cargo Bikes Fietskoerierdienst (specifiek voor bloedstalen)
Tarfuco/NDB logistics Efficiënt bedrijventerrein
De Fietskoerier: 1000 autoritten minder Fietskoerierdienst
Stint - mobiele stadsdistributie en voertuigdelen Innovatieve voertuigen 
Cubee pakjesautomaten Strategische plaatsing 5 pakjesautomaten
Retail-Revolutions: Verz.be Online supermarkt
Scooty Deelscooter free-floating
VAB Fietspechverhelping
Monal Realtime ridesharing
KBC Fietsleasing 
Yellow Duck Flexwerken
B-Mobile bewoners MaaS + mobiliteitsbudget bewonerskaart
WoolThuis Gedragsverandering
Vipe Parkeeroplossing
Hello&see Real time ridesharing
Floornextdoor Flexwerknetwerk
DA-fiets Fietsleasing
Localyse Verkeersmonitoring en analyse

  

Artikel 3

Het college keurt de opname van het project Mellowcabs, een proefproject dat werd geselecteerd uit de eerste projectoproep, in bovenstaande selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/Communicatie & Participatie/Slim naar Antwerpen de uitvoeringsmodaliteiten verder uit te werken van de 19 geselecteerde projecten (inclusief Mellowcabs) en op een latere datum te laten goedkeuren door het college.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Overzicht en beargumentering van de geselecteerde en niet geselecteerde projecten.pdf