De projectoproep is voor de tweede keer gelanceerd op 27 september 2017. Projectvoorstellen konden ingediend worden tot uiterlijk 19 november 2017. Er zijn in totaal 37 projecten ingediend door 31 verschillende mobiliteitsaanbieders en andere marktpartijen.
De projectoproep is gericht op projecten met korte doorlooptijd en oog op effectieve mobiliteitsoplossingen voor personen en/of vracht. De projecten zijn gericht op het ontplooien van oplossingen die op korte termijn implementeerbaar zijn (een implementatie binnen de beoogde periode van maximum 1 jaar) en die effectief bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer, in het bijzonder op de knelpunten in de Antwerpse regio.
Hoewel projecten met een innovatief karakter zeker niet uitgesloten zijn, heeft de oproep als doelstelling bestaande diensten en mobiliteitsoplossingen in Antwerpen aan te trekken en verder te ontplooien.
Vlot, efficiënt en betrouwbaar verkeer kan worden gerealiseerd via:
Het projectmatig karakter van de aanvraag is gericht op:
De waaier aan projectvoorstellen is enorm divers, waarbij zowel oplossingen voor personen- als vrachtvervoer zijn gezocht door kleine en grotere ondernemingen. De oplossingen zijn gericht op binnenvaart, vernieuwende softwareapplicaties, fietsdiensten, bundeling van goederenstromen, efficiëntieslag, enzovoort.
Voor de beoordeling van de projectvoorstellen werd reeds voor de indiening een methodiek met selectiecriteria opgesteld. Deze methodiek heeft aandacht voor de impact die het project heeft op de voorliggende uitdaging, de kwaliteit van de projectvoorstellen en de gevraagde ondersteuning van de stad Antwerpen.
Een onafhankelijk jury met externe experts toetste de ingediende projecten af aan het voorgestelde beoordelingskader. Deze jury bestond uit vertegenwoordigers van de Antwerp Management School, afdeling Smart Mobility, het Vlaams Instituut voor Logistiek, de Verkeersonderneming Rotterdam en ITS.be, actieve partner in de zoektocht richting Mobility-as-a-Service (MaaS). Deze jurysamenstelling werd goedgekeurd door het college in zitting van 13 oktober 2017 (jaarnummer 09004).
Er werden achttien projecten geselecteerd, waaronder zeven logistieke projecten en elf gericht op personenmobiliteit voor verdere ondersteuning van Slim naar Antwerpen.
Het overzicht en beargumentering van de geselecteerd en niet-geselecteerde projecten wordt in bijlage weergegeven.
Bijkomend wordt het project Mellowcabs, een proefproject dat werd geselcteerd uit de eerste projectoproep, terug mee opgenomen bij de geselecteerde projecten uit de tweede oproep. Mellowcabs betreft de lancering van een tiental compacte elektrisch aangedreven voertuigen die op strategische plaatsen kunnen worden ingezet om de first of last mile van pendelaars of bezoekers op te vangen. De realisatie van het voorstel was niet mogelijk omwille van het vigerende taxireglement (met lange wachtlijsten). Een nieuw reglement voor taxi en verhuurdiensten werd in zitting op 29 september 2017 goedgekeurd door de gemeenteraad (jaarnummer 00596). Door het nieuwe reglement is er vanaf 2018 naast de bestaande wachtlijst een tweede wachtlijst specifiek voor elektrische voertuigen met een motorvermogen tussen 0,3 kW en 4 kW. Deze wachtlijst krijgt voorrang op de bestaande wachtlijst.
Overzicht van de geselecteerde projecten
Op basis van de selectiecriteria stelt de jury voor om de volgende 18 projecten gunstig te beoordelen.
Logistiek:
Personen:
Overzicht van de niet-geselecteerde projecten
De jury stelt voor om op basis van de vooropgestelde beoordelingscriteria 19 projecten niet te weerhouden.
Logistiek:
Personen:
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) keurde het college de 'Marktplaats voor mobiliteit' driesporenaanpak goed. Hierdoor kunnen mobiliteitsaanbieders:
De projectoproep werd voor de eerste keer gelanceerd op 6 september 2016. Projectvoorstellen konden ingediend worden tot uiterlijk 1 november 2016. Er werden, in totaal, 22 projecten ingediend door 17 verschillende mobiliteitsaanbieders en andere marktpartijen. In januari 2017 werden tien projecten geselecteerd waaronder vier logistieke projecten en zes gericht op personenmobiliteit. Deze projecten kwamen in aanmerking voor verdere ondersteuning van Slim naar Antwerpen.
Gezien het succes van deze eerste projectoproep en de groeiende vraag van geïnteresseerde mobilteitsaanbieders keurde op 9 juni 2017 (jaarnummer 5354) het college de lancering voor een tweede projectoproep 'Marktplaats voor mobiliteit' in september 2017 goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de beoordeling van de ingediende en geselecteerde projecten van de tweede projectoproep, spoor 2, ter goedkeuring aan het college voor.
In het budget 2018 wordt voor de projectoproep in totaal 500.000,00 EUR voorzien.
Boekingsadres:
| omschrijving | bedrag | boekingsadres | bestelbons |
| Toelatingsregeling marktplaats mobiliteit: projectoproep | 500.000,00 EUR |
budgetplaats: 5150500000 budgetpositie: 649600 functiegebied: 1SMB050302A00000 subiside: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA030200 budgetperiode: 1800 |
niet van toepassing |
Hierbij moet wel benadrukt worden dat voor de geselecteerde projecten, de uitvoeringsmodaliteiten nog verder tot op het detail moeten uitgewerkt worden.
De individuele uitvoeringsmodaliteiten en toegekende financiële ondersteuning zullen dan ook in afzonderlijke overeenkomsten met de projectindieners vastgelegd worden en daarna worden voorgelegd aan het college ter goedkeuring.
Het college keurt volgende selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed:
| Bedrijf - Project | Oplossing |
| Hakka Matching Algoritme | Rit-uitwisselingsplatform voor transporteurs |
| Avantida - Flexgate | Platform voor nachtelijke pick-ups |
| Trafuco - depot tankwagentransport | Transportbedrijf, Centraal depot |
| Trafuco - Beltra-B - inzet barge | Transportbedrijf, Binnenvaart |
| Joosen 2018 | Transportbedrijf, Herlokalisering en nachttransport |
| DHL Express - Antwerp City Logistics | Fietskoerierdienst |
| Cargo Velo Antwerpen | Fietskoerierdienst |
| Bluebike | Deelfiets aan station |
| Anyways | Beschikbare data van wegenwerken voor routeplanner |
| Kantoorbus naar Antwerpen | Kantoorbus bedrijven |
| Kantoorbus uit Antwerpen | Kantoorbus personen |
| Be-Mobile | Park&Ride ticket - De Lijn |
| ParkD | Verkeersdataanalyse |
| Touring Maas | MaaS |
| Critical MaaS Experience | Gamification, Gedragsverandering MaaS |
| Whim | MaaS |
| Cabsee | MaaS-taxi |
| Mobit | Deelfiets |
Het college keurt volgende selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, niet goed:
| Bedrijf - Project | Oplossing |
| Cycle Valley | E-fiets/scooter leasing |
| DTM - interclinicair stalenvervoer met Cargo Bikes | Fietskoerierdienst (specifiek voor bloedstalen) |
| Tarfuco/NDB logistics | Efficiënt bedrijventerrein |
| De Fietskoerier: 1000 autoritten minder | Fietskoerierdienst |
| Stint - mobiele stadsdistributie en voertuigdelen | Innovatieve voertuigen |
| Cubee pakjesautomaten | Strategische plaatsing 5 pakjesautomaten |
| Retail-Revolutions: Verz.be | Online supermarkt |
| Scooty | Deelscooter free-floating |
| VAB | Fietspechverhelping |
| Monal | Realtime ridesharing |
| KBC | Fietsleasing |
| Yellow Duck | Flexwerken |
| B-Mobile bewoners | MaaS + mobiliteitsbudget bewonerskaart |
| WoolThuis | Gedragsverandering |
| Vipe | Parkeeroplossing |
| Hello&see | Real time ridesharing |
| Floornextdoor | Flexwerknetwerk |
| DA-fiets | Fietsleasing |
| Localyse | Verkeersmonitoring en analyse |
Het college keurt de opname van het project Mellowcabs, een proefproject dat werd geselecteerd uit de eerste projectoproep, in bovenstaande selectie van de projecten voor "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed.
Het college geeft opdracht aan:
| dienst | taak |
| SW/Communicatie & Participatie/Slim naar Antwerpen | de uitvoeringsmodaliteiten verder uit te werken van de 19 geselecteerde projecten (inclusief Mellowcabs) en op een latere datum te laten goedkeuren door het college. |