SUMP-PLUS wil door middel van onderzoek, ondersteuning en demonstraties inzetten op:
Tot en met 30 januari 2018 loopt de eerste fase van de subsidiecall 'Harnessing and understanding the impacts of changes in urban mobility on policy making by city-led innovation for sustainable urban mobility' (vrij te vertalen als 'Beheersen en begrijpen van de impact van veranderingen in stedelijke mobiliteit op beleidsvorming door middel van innovatie door steden op vlak van duurzame stedelijke mobiliteit').
Deze call is onderdeel van Horizon 2020, het Europese subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie, en specifiek het luik 'Mobility for Growth'.
De stad wil als hoofdpartner een consortium samenbrengen om in te tekenen op deze oproep. Acroniem van het projectvoorstel is SUMP-PLUS, wat staat voor 'Sustainable Urban Mobility Planning: Pathways and Links to Urban Systems' (vrij te vertalen als 'Duurzame stedelijke mobiliteitsplanning: trajecten en relaties tot stedelijke systemen'). Doel van SUMP-PLUS is om nieuwe mobiliteitsuitdagingen en -opportuniteiten (waaronder disruptieve technologieën, demografische en maatschappelijke veranderingen, en de economische ontwikkeling van steden) beter te vatten, om aan te tonen hoe nieuwe businessmodellen en governancestructuren kunnen bijdragen tot de implementatie van meer duurzame en efficiënte mobiliteitssystemen, en om steden ondersteuning te bieden op basis van de sterktes van reeds bestaande SUMPs (Sustainable Urban Mobility Plans) en SULPs (Sustainable Urban Logistics Plans).
Het consortium bestaat uit een mix van stedelijke overheden (met geografische spreiding en verschillen in bevolkingsaantal), onderzoeksinstellingen en bedrijven. Vanuit stedelijke hoek engageren - naast Antwerpen - volgende partners zich tot deelname: Greater Manchester (Verenigd Koninkrijk), Lucca (Italië), Klaipeda (Litouwen), Alba Iulia (Roemenië) en Platanias (Griekenland). Vanuit de onderzoeks- en bedrijfswereld nemen volgende partners deel: University College of London (Verenigd Koninkrijk), SciencesPo Parijs (Frankrijk), University of Zurich (Zwitserland), Vectos (Verenigd Koninkrijk), European Integrated Projects (EIP, Roemenië), Austrian Mobility Research (FGM - AMOR, Oostenrijk), MemEx (Italië), ICLEI Europe (Duitsland), Union Internationale des Transports Publics (UITP, België), Space Syntax (Verenigd Koninkrijk) en Technical University of Crete (TUC, Griekenland).
In de eerste fase moeten enkel het concept van het projectvoorstel en het consortium worden vastgelegd. Consortia die toegelaten worden tot de tweede fase, worden gevraagd een volledig projectvoorstel met taak- en budgetverdeling in te dienen tegen de deadline van 19 september 2018. Horizon2020 subsidieert 100% van de gemaakte kosten, en aldus is er geen nood aan stedelijke cofinanciering.
In de eerste fase van uitwerking van dit projectvoorstel worden tussen de consortiumpartners nog geen afspraken gemaakt over partnerbudgetten. Dit is pas aan de orde in de tweede fase (deadline 19 september 2018). Subsidiepercentage is 100%, en aldus is er geen nood aan stedelijke cofinanciering.
Het college keurt de deelname aan het Horizon2020-projectvoorstel SUMP-PLUS goed.