Terug

2018_CBS_00455 - Bestek GAC/2016/4240 - Raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten . Selectie en bestek - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_00455 - Bestek GAC/2016/4240 - Raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten . Selectie en bestek - Goedkeuring 2018_CBS_00455 - Bestek GAC/2016/4240 - Raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten . Selectie en bestek - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Selectie

Er werd een gemotiveerd selectieverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.

Bij volgende kandidaten ontbrak het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA):

  • Publius cvba, Beneluxpark 27b te 8500 Kortrijk, die een aanvraag tot deelneming indiende voor percelen 4 en 6.
  • Tijdelijke vereniging Nick De Wint en Sander Kaïret, KHV advocaten, Gistelsesteenweg 399 te 8400 Oostende, die een aanvraag tot deelneming indiende voor perceel 6.

Het voorleggen van het UEA op het moment van de indiening van de aanvraag tot deelneming is een verplichting die uitdrukkelijk wordt opgelegd in de artikelen III.4 en III.5 van de selectieleidraad, artikel 73 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in artikel 38 van het KB Plaatsing 2017. Het ontbreken ervan vormt een substantiële onregelmatigheid die leidt tot de nietigheid van de aanvraag tot deelneming. In de selectieleidraad is geen bepaling opgenomen over de mogelijkheid om een dergelijke substantiële onregelmatigheid te regulariseren.

De overige aanvragen tot deelneming werden beoordeeld op basis van de selectiecriteria. Aanvragen tot deelneming die minder dan 60 punten scoren of die lager dan de vijfde plek in rangschikking staan, worden niet geselecteerd om een offerte in te dienen. Om één van beide redenen worden de volgende kandidaten uitgesloten:

voor perceel 1 (Aansprakelijkheid - algemeen burgerlijk recht)

  • Schweitzerlex, vereniging zonder rechtspersoonlijkheid 
  • Lijnrecht Law Firm bvba
  • An Masson
  • Monard Law bv cvba
  • Gysen-De Keyser-Swerts Advocaten bvba, GD&A advocaten
  • Nick Paeleman
  • Tijdelijke vereniging Johan Bogaert advocatenpraktijk bvba en Abbeloos & Ghysbrecht bvba
  • Laga cvba
voor perceel 2 (Bevolking - burgerlijke stand)
  • GSJ bv cvoa
  • Minnen & Peysmans - De Rick advocaten cvoa
  • Gysen-De Keyser-Swerts Advocaten bvba, GD&A advocaten
  • Advocatenkantoor Bert Beelen bvba
  • Lijnrecht Law Firm bvba
voor perceel 3 (Geschillen lokale belastingen - executie)
  • Villa Juris advocaten cvba
  • Advocatenkantoor Bert Beelen bvba
  • Tijdelijke vereniging Johan Bogaert advocatenpraktijk bvba en Abbeloos & Ghysbrecht bvba
  • Kratos Law bv cvba
  • Schweitzerlex, Vereniging zonder rechtspersoonlijkheid 
  • Monard Law bv cvba
  • Laga cvba
  • An Masson
  • Lijnrecht Law Firm bvba
voor perceel 4 (Overheidsopdrachten - administratief recht)  
  • Racine cvba
  • Advocatenkantoor Bert Beelen bvba
  • Athos Advocaten cvba
  • Christophe Coen
  • Altius cvba
  • DepreVernet advocaten bvba
  • Villa Juris advocaten cvba
  • Kratos Law bv cvba
  • Eric Van Hooydonck
  • Sven Boullart bvba
  • Minnen & Peysmans – De Rick advocaten cvba
voor perceel 5 (Personeel)
  • Stappers advocaten cvba
  • GSJ bv cvoa
  • Frans Baert & vennoten cvba
  • Minnen & Peysmans - De Rick advocaten cvoa
  • DLA Piper UK LLP
  • Kratos Law bv cvba
  • Lijnrecht Law Firm bvba
  • Schweitzerlex, Vereniging zonder rechtspersoonlijkheid 
  • Tijdelijke vereniging Johan Bogaert advocatenpraktijk bvba en Abbeloos & Ghysbrecht bvba
voor perceel 6 (Ruimtelijke ordening - stedenbouw)
  • Advocatenkantoor Bert Beelen bvba
  • Frans Baert & vennoten cvba
  • Villa Juris advocaten cvba
  • Altius cvba
  • Laga cvba
  • Schweitzerlex, Vereniging zonder rechtspersoonlijkheid 
  • Kratos Law bv cvba
  • Tijdelijke vereniging Johan Bogaert advocatenpraktijk bvba en Abbeloos & Ghysbrecht bvba
voor perceel 7 (Veiligheid)
  • Sven Boullart bvba
  • Lijnrecht Law Firm bvba
  • Laga cvba
  • Tijdelijke vereniging Johan Bogaert advocatenpraktijk bvba en Abbeloos & Ghysbrecht bvba
  • An Masson

Bestek

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

Voor perceel 1 (Aansprakelijkheid –  algemeen burgerlijk recht)

  1. Prijs op een totaal van 60 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 40 punten.

Voor perceel 2 (Bevolking – Burgerlijke stand)

  1. Prijs op een totaal van 60 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 40 punten.

Voor perceel 3 (Geschillen lokale belastingen – executie)

  1. Prijs op een totaal van 40 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 60 punten.

Voor perceel 4 (Overheidsopdrachten – administratief recht)

  1. Prijs op een totaal van 40 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 60 punten.

Voor perceel 5 (Personeel)

  1. Prijs op een totaal van 30 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 70 punten.

Voor perceel 6 (Ruimtelijke ordening – stedenbouw)

  1. Prijs op een totaal van 40 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 60 punten.

Voor perceel 7 (Veiligheid)

  1. Prijs op een totaal van 40 punten.
  2. Kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 60 punten.

Juridische grond

Bestek

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Selectie

In toepassing van artikel 66 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:

  • de offerte voldoet aan de eisen, voorwaarden en criteria vermeld in de aankondiging van de opdracht en de opdrachtdocumenten, met inachtneming, indien van toepassing, van de varianten of opties;
  • de offerte is afkomstig van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.
Op grond van artikel 73 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, leggen de kandidaten of inschrijvers op het ogenblik van de indiening van de aanvragen tot deelneming of de offertes, naar gelang het geval, het door hen ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument voor, dat bestaat uit een bijgewerkte eigen verklaring en dat door de aanbestedende overheid als voorlopig bewijs wordt aanvaard ter vervanging van door overheidsinstanties of derden afgegeven documenten of certificaten die bevestigen dat de betrokken kandidaat of inschrijver aan alle hierna vermelde voorwaarden voldoet:
  1° hij bevindt zich niet in een van de situaties als bedoeld in de artikelen 67 tot 69, waardoor kandidaten of inschrijvers kunnen of moeten worden uitgesloten;
  2° hij voldoet aan de toepasselijke selectiecriteria als vastgesteld overeenkomstig artikel 71;
  3° hij voldoet, indien van toepassing, aan de objectieve regels en criteria voor de beperking van het aantal kandidaten, als vastgesteld overeenkomstig artikel 79.
 
Op grond van artikel 38 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren leggen de kandidaten op het ogenblik van de indiening van de aanvragen tot deelneming, overeenkomstig artikel 73 van de wet, het Uniform Europees Aanbestedingsdocument voor.
 
Op grond van artikel 76 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren gaat de aanbestedende overheid na of de offertes regelmatig zijn. Een offerte is substantieel onregelmatig wanneer ze van aard is de inschrijver een discriminerend voordeel te bieden, tot concurrentievervalsing te leiden, de beoordeling van de offerte van de inschrijver of de vergelijking ervan met de andere offertes te verhinderen of de verbintenis van de inschrijver om de opdracht onder de gestelde voorwaarden uit te voeren onbestaande, onvolledig of onzeker maken. Met name wordt als substantieel beschouwd de niet-naleving van de minimale eisen en de vereisten die als substantieel worden aangemerkt in de opdrachtdocumenten. Overeenkomstig paragraaf 4 is het regelmatigheidsonderzoek eveneens van toepassing bij opdrachten met een geraamde waarde gelijk aan of hoger dan de drempel voor de Europese bekendmaking waarbij gebruik wordt gemaakt van een procedure waarin onderhandelingen zijn toegelaten. Conform die paragraaf verklaart de aanbestedende overheid de offerte die een substantiële onregelmatigheid bevat, nietig, behalve indien anders is bepaald in de opdrachtdocumenten.

Aanleiding en context

Voor de raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten, werd mededingingsprocedure met onderhandeling GAC/2016/4240 uitgeschreven. Op 14 november 2017 opende de aanbestedende overheid de aanvragen tot deelneming voor de 7 percelen van de opdracht.

De namen van de kandidaten worden vertrouwelijk gehouden tot aan de gunning van de opdracht, teneinde te vermijden dat afspraken tussen de ondernemingen onderling de normale mededingingsvoorwaarden kunnen vertekenen.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Regelgeving: bevoegdheid

Bestek

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Selectie

Artikel 57 § 3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0702 - De bestuurlijke werking van de stad Antwerpen verloopt op de meest efficiënte en effectieve manier
1TSB070203 - De beslissingen zijn juridisch afgetoetst, zowel in de voorbereidings- als in de uitvoeringsfase

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de selectie van de kandidaten goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten, op basis van selectieleidraad GAC/2016/4240.

Artikel 2

Het college keurt bestek GAC/2016/4240 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten goed.

Artikel 3

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het verlenen van juridische diensten    budgetplaats:5162500000
budgetpositie:613,6141
functiegebied:1TSB070203A00000
subsidie:sub_nr
fonds:intern
begrotingsprogramma:1SA070119
budgetperiode: 1800
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid 
met orderbons




Bijlagen

  • 20180109_bestek_FINAAL.docx