Er wordt een oproep gelanceerd voor ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok op basis van onderstaande biedings- en concessievoorwaarden. Afhankelijk van de afwerking van het omliggende publiek domein moeten de ligplaatsen in twee fasen ingenomen worden. In eerste fase (mei 2018) betreft de ligplaatsen verbonden aan de huisnummers 3 tot en met 41. De overige ligplaatsen volgen in tweede fase (september 2018).
Belangrijkste concessievoorwaarden
De stad Antwerpen verleent in concessie aan de concessionaris een “ligplaats”, die omvat: de wateroppervlakte op de toegewezen ligplaats aan een steiger in het Houtdok. In de toekomst zal aan het voorwerp tevens een parkeerplaats worden toegevoegd. Elke concessionaris is daarbij verplicht minstens één parkeerplaats af te nemen.
Het woonvaartuig zal door de concessionaris gedurende de ganse duur van de concessie worden aangewend als hoofdverblijfplaats, waar hij in de bevolkingsregisters zal zijn ingeschreven.
Het is de concessionaris toegelaten in het woonvaartuig een vrij beroep (notaris, architect, advocaat, enzovoort) uit te oefenen, voor zover de ruimte die daartoe wordt gebruikt (inclusief de eventuele wachtruimte) niet meer bedraagt dan 30% van de totale bewoonbare oppervlakte van het woonvaartuig, met een maximum van 30 m². In het woonvaartuig is de exploitatie van een commerciële activiteit op of in het woonvoertuig verboden.
De concessieovereenkomst loopt 9 jaar, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is. Een verlenging van de concessieovereenkomst dient tijdig aangevraagd te worden. De verlenging zal worden toegestaan voor een nieuwe periode van 9 jaar.
De door de concessionaris te betalen vergoedingen omvatten:
De concessionaris zal de ligplaats als een goed huisvader gebruiken, zonder de aard of de bestemming ervan te wijzigen. De concessionaris is verplicht op eigen kosten, onmiddellijk en met bekwame spoed alles te doen om het kaaioppervlak, over 1,5 meter te rekenen vanaf de waterrand, en de aanlegsteiger ten alle tijde toegankelijk en rein te houden. In geval van calamiteiten wordt de stad Antwerpen (stadshaven) onmiddellijk verwittigd. De concessionaris dient alle aansluitingen (drinkwaternet, walstroomkast, …) te laten keuren.
Indien de concessionaris zijn vaartuig aan een derde wenst te verkopen, heeft hij de plicht om de stad te verwittigen zodra het woonvaartuig te koop staat. Bij een verkoop van het woonvaartuig door de concessionaris wordt de lopende concessie beëindigd. De nieuwe eigenaar zal met de stad Antwerpen een nieuwe concessie dienen af te sluiten. De instapvergoeding van de nieuwe eigenaar zal gelijk zijn aan de instapvergoeding die de vorige eigenaar betaalde. De concessionaris moet eventuele kopers hiervan op voorhand inlichten.
Belangrijkste biedingsvoorwaarden
De kandidaten doen in hun bieding een voorstel van de jaarlijkse vergoeding die zij de stad Antwerpen aanbieden. De minimumvergoeding bedraagt 6.000,00 euro/jaar (exclusief btw). Kandidaten wiens bod lager ligt, worden uitgesloten voor de selectie.
De score (X) voor het financieel voorstel wordt berekend op basis van volgende formule. X= (A x B)/C waarbij
A= het maximum aan te behalen punten (= 80)
B= de ingediende vergoeding
C= de hoogste aangeboden vergoeding
Voorstellen met een aangeboden vergoeding onder de minimumvergoeding komen niet voor toewijzing in aanmerking.
2.Esthetisch karakter van het woonschip (20 punten)
Het Eilandje is een buurt in volle ontwikkeling, de stad Antwerpen streeft voor deze dynamische nieuwe woonbuurt naar de nodige beeldkwaliteit omwille van de leefkwaliteit. De woonfunctie op het watervlak dient dan ook aan te sluiten op de gewenste uitstraling voor het Eilandje in ontwikkeling. De kandidaat dient dit voldoende aan te tonen in zijn aanvraag en wordt op volgende aspecten beoordeeld:
Woonschuiten en woonarken zijn per definitie niet toegelaten (definities in bijlage van de concessieovereenkomst opgenomen).
De biedingen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium. Voorstellen die op dit criterium minder dan 10/20 halen, komen niet in aanmerking voor toewijzing.
De scores voor de twee bovenvermelde gunningscriteria (instapgeld, esthetisch karakter) zullen worden opgeteld. De toewijzing gebeurt op basis van de totale score, gerangschikt per type van woonschip (boot). Per type woonschip (boot) is er immers maar een vast bepaald aantal ligplaatsen beschikbaar.
Voor de kandidaten aan wie een ligplaats wordt toegekend, zal de uiteindelijke ligplaats in de mate van het mogelijke worden bepaald aan de hand van de door hen opgegeven voorkeursplaatsen. Daarbij wordt de volgorde van toewijzing bepaald door de rangschikking van de kandidaat. De Stad kan daarbij niet aansprakelijk worden gesteld indien de kandidaat een andere ligplaats krijgt toegewezen dan de door hem aangeduide voorkeurplaatsen, wanneer deze plaatsen reeds zijn ingenomen door hoger gerangschikte kandidaten.
Een jury bestaande uit de Stadshavenmeester, de projectleider, een medewerker van AG VESPA, en medewerkers van de bedrijfseenheden Stadsontwikkeling en Stadsbeheer van stad Antwerpen zal de inschrijvingen beoordelen.
Een ontwerp van concessieovereenkomst en bijhorende bijlage (technische fiche), het biedingsformulier en de infobundel worden als bijlagen toegevoegd aan dit besluit.
Het samenwerkingsprotocol tussen de stad Antwerpen en Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 16 februari 2009 (jaarnummer 197) vermeldt in artikel zes dat als algemeen uitgangspunt geldt dat dokken, bruggen, kaaimuren en oevers binnen het ‘gebied Eilandje’ in de totaliteit op termijn aan de stad Antwerpen zullen worden overgedragen. Binnen een investeringsportefeuille van 13 miljoen EUR voert het Havenbedrijf aanpassingswerken uit; daarin werd later ook de aanleg van specifieke steigers voor woonboten opgenomen.
Als concrete uitwerking van het bestaande Waterplan Eilandje en als voorafname op het nieuwe Waterplan werd reeds een beleidsnota voor woonboten opgemaakt en goedgekeurd door het college op 16 oktober 2009 (jaarnummer 14636).
Het college en de gemeenteraad keurden respectievelijk op 5 februari 2010 (jaarnummer 1624) en op 1 maart 2010 (jaarnummer 271) de samenwerkingsovereenkomst Cadix tussen AG VESPA, AG Stadsplanning en de stad Antwerpen goed. Hierin wordt de wijkontwikkeling van de Cadixwijk, inclusief de heraanleg van het openbaar domein, volgens een stolpprincipe (uitgaven aan publiek domein gebeuren met inkomsten vastgoedontwikkeling) goedgekeurd.
Op 25 maart 2011 keurde het college het Waterplan + voor het Eilandje goed. Hierin worden de krachtlijnen voor de ontwikkeling van het Eilandje vastgelegd en wordt een ligplaatsenregeling vastgelegd voor flexibele ligplaatsen en vaste ligplaatsen.
Op 27 januari 2012 (jaarnummer 825) keurde het college het voorontwerp van het project steigers en walvoorzieningen goed. Het voorontwerp omvat een voorstel tot indeling van steigers in het Bonapartedok, een publieke steiger aan kaai 38, vaste steigers voor woonboten in het Houtdok en vaste walkasten aan verschillende kades op het Eilandje.
Op 7 november 2014 keurde het college een beleidsnota goed waarin het woonbotenbeleid zoals goedgekeurd in het waterplan + herbevestigd werd. Daarin werd de definitie bepaald van welke woonschepen gewenst zijn in de dokken van het Eilandje en de technische en esthetische randvoorwaarden waaraan deze schepen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een ligplaats.
Op 26 oktober 2015 werd het Politiereglement voor het stadshavengebied door de gemeenteraad goedgekeurd (jaarnummer 598). Sinds 1 januari 2016 is het stedelijk havengebied onder het beheer van de stad Antwerpen en is het Politiereglement voor het stadshavengebied van toepassing. Op basis van het politiereglement voor het stedelijk havengebied nam de stad Antwerpen de bevoegdheid over om ligplaatsen toe te kennen, onder andere aan woonboten.
Op 20 april 2016 keurde de burgemeester in uitvoering van het politiereglement voor het stadshavengebied, stadshavenonderrichtingen goed.
Op 27 juni 2016 keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen stad en Havenbedrijf Antwerpen goed in functie van de watervlakken binnen het stedelijk havengebied (jaarnummer 449). Daarin werd opgenomen dat de stad Antwerpen het gebruiksrecht krijgt over de watervlakken in het stedelijk havengebied, en dat het instaat voor het beheer. Ook het innen van retributies voor ligplaatsen werd hierdoor een taak van de stad Antwerpen.
Op 16 oktober 2017 keurde de gemeenteraad een aanpassing van het retributiereglement voor de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goed (jaarnummer 628) waarin ook het tarief voor het innemen van ligplaatsen door woonboten in het Kempisch dok, Asiadok en Houtdok vastgelegd werd.
Op 8 december 2017 (jaarnummer 10612) keurde het college de uitgangspunten goed voor het op de markt brengen van de concessie voor woonboten.
Na het ontvangen van de biedingen en het toewijzen van de ligplaatsen kan de opbrengst verbonden aan de instapvergoedingen exact bepaald worden. Deze opbrengsten zullen doorgestort worden aan AG VESPA in functie van de toekomstige parkeervoorzieningen te realiseren in te ontwikkelen bouwblok aan het Houtdok. Dit wordt bij BO2019 in het budget opgenomen.
Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."
Het college keurt goed om een publieke oproep te lanceren voor ligplaatsen voor woonschepen in het Houtdok.
Het college keurt de concessieovereenkomst en het biedingsformulier, die als bijlagen aan dit besluit zijn gevoegd, goed.