Terug

2018_CBS_00570 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Stedenbouwkundige lasten - 20172076. District Antwerpen. Moonsstraat 29/31 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_00570 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Stedenbouwkundige lasten - 20172076. District Antwerpen. Moonsstraat 29/31 - Goedkeuring 2018_CBS_00570 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Stedenbouwkundige lasten - 20172076. District Antwerpen. Moonsstraat 29/31 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar, opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning die als bijlage bij dit besluit is gevoegd. 

In zitting van 18 december 2017 (jaarnummer 755) besliste de gemeenteraad om: 

  • de bezwaren vermeld onder punt 16 en 17 als gegrond te aanvaarden en hiervoor milderende maatregelen op te leggen in de vergunning en de overige bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen;
  • zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van de nieuwe verbindingsstraat tussen de Moonsstraat en de Zuidervelodroom onder volgende voowaarden: 
    • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    • de voorwaarden opgelegd in het advies van Eandis strikt na te leven;
    • de voorwaarden opgelegd in het advies van Rio-link strikt na te leven;
    • vaste palen te voorzien op de erfscheiding tussen de site van de Zuidervelodroom en het nieuwe project om het autovrije karakter van de binnenstraat af te dwingen;
    • de buitenomgeving bovenop de parking (privaat met openbaar karakter) niet af te sluiten voor voetgangers en fietsers;
    • de aanleg van de binnenstraat met eenzelfde materiaal en uitvoering te laten aansluiten op de aanleg van de binnenstraat in project Zuidervelodroom;
    • de afwatering - zigzag goot - van de buitenruimte op dezelfde manier (recht) te voorzien als de goot op de site van de Zuidervelodroom;
    • de buitenaanleg voor te leggen (vooraleer de werken aan te vatten) aan de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ ontwerp&uitvoering/ ontwerpers;
    • alvorens de werken aan te vatten de stedelijke dienst ‘aanwerken bouw’ te contacteren in verband met aansluitingen aan het bestaande openbaar domein;
    • de erfdienstbaarheid die gevestigd wordt (recht van doorgang) tussen de stad Antwerpen en de eigenaar (VME) notarieel te regelen in een overeenkomst;
    • contact op te nemen met de stedelijke dienst stadsbeheer/ sorteerstraatjes omtrent de afvalophaling.

Stedenbouwkundige lasten

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij vergunningen kan opleggen.

De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden.

De huidige aanvraag is van die aard om in aanmerking te komen voor het opleggen van een last. (Kaderbesluit van 08/06/2016 – jaarnummer 6172)

De stad heeft in de onmiddellijke omgeving behoefte aan oplossingen voor: 

  • Een buurtstalling
  • Betaalbaar wonen
  • Heraanleg kruispunt 

De stad sluit een overeenkomst met de aanvrager in het kader van stedenbouwkundige lasten, het betreft een overeenkomst voor voldoen van lasten in natura,  te besteden in de wijk 02-Brederode. Door middel van deze overeenkomst wordt aan de lasten voldaan.

Deze overeenkomst wordt behandeld in dezelfde collegezitting (college 26  januari 2018).

Indien het bouwrecht overgedragen wordt, volgen de voornoemde lasten het principe van het kettingbeding.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Artikel 4.2.20 §1, eerste tot derde lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: het college is bevoegd om aan een vergunning lasten te verbinden.

Artikel 2, §2 van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordering van 28 april 2014 (bouwcode), goedgekeurd bij besluit van de deputatie van 9 oktober 2014: het college toetst een project aan de sociale en economische gevolgen en verbindt desnoods de gepaste stedenbouwkundige lasten aan de stedenbouwkundige vergunning.

Onderzoek

Ja

Aanleiding en context

Aanvragers: ALTA BUILD
De aanvraag omvat: bouwen van 23 appartementen, 15 woningen en een ondergrondse parking na sloop van de huidige bebouwing
Dossiernummer: AN2/B/GR/digitaal/20172076

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.

Artikel 4.2.20, §1, eerste tot derde lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: het college is bevoegd om aan een vergunning lasten te verbinden. 

Artikel 2, §2 van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 28 april 2014 (bouwcode), goedgekeurd bij besluit van de deputatie van 9 oktober 2014: het college toetst een project aan de sociale en economische gevolgen en verbindt desnoods de gepaste stedenbouwkundige lasten aan de stedenbouwkundige vergunning.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:
  • de bespreking van de overige ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het bijgevoegd verslag van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning, met uitsluiting van:
  • de rooster in de voorgevel van blok B voor de ventilatie van de ondergrondse parking;
  • de plaatsing van technische installaties op de platte daken van blok A en B;
goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager die ertoe gehouden is:
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de inkomdeuren van de appartementen in blok A en B gelijk te trekken met de wandzijde (zijde gang) zodat een vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50cm gegarandeerd wordt;
  • de tussendeuren in de inkomhal van blok A en B iets naar achter te plaatsen zodat vrije en vlakke draairuimte in het sas gegarandeerd wordt;
  • de hoogste platte daken van blok A en B aan te leggen als groen dak;
  • de ventilatie van de ondergrondse parking in blok B bovendaks te voorzien;
  • alle technische installaties (blok A en B) binnen het maximaal volume te voorzien;
  • de fietsenberging zodanig in te richten dat achter elke fietsstalplaats 1m70 vrije ruimte ontstaat;
  • een trap met fietsgoot naar de ondergrondse fietsenberging te voorzien zoals in het rood aangeduid op de plannen;
  • een lichtensysteem te voorzien om dubbelverkeer naar de ondergrondse parking mogelijk te maken;
  • vaste palen te voorzien op de erfscheiding tussen de site van de Zuidervelodroom en het nieuwe project om het autovrije karakter van de binnenstraat af te dwingen;
  • de buitenomgeving bovenop de parking (privaat met openbaar karakter) niet af te sluiten voor voetgangers en fietsers;
  • de aanleg van de binnenstraat met eenzelfde materiaal en uitvoering te laten aansluiten op de aanleg van de binnenstraat in project Zuidervelodroom;
  • de afwatering - zigzag goot - van de buitenruimte op dezelfde manier (recht) te voorzien als de goot op de site van de Zuidervelodroom;
  • de buitenaanleg voor te leggen (vooraleer de werken aan te vatten) aan de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ ontwerp&uitvoering/ ontwerpers;
  • alvorens de werken aan te vatten de stedelijke dienst ‘aanwerken bouw’ te contacteren in verband met aansluitingen aan het bestaande openbaar domein;
  • de erfdienstbaarheid die gevestigd wordt (recht van doorgang) tussen de stad Antwerpen en de eigenaar (VME) notarieel te regelen in een overeenkomst;
  • contact op te nemen met de stedelijke dienst stadsbeheer/sorteerstraatjes omtrent de afvalophaling;
  • de voorwaarden opgelegd door Rio-link stipt na te leven;
  • de voorwaarden opgelegd door Eandis stipt na te leven;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist een stedenbouwkundige last in natura op te leggen waarvoor de stad een overeenkomst afsluit met de aanvrager. Het betreft een overeenkomst voor het voldoen van lasten in natura, te besteden in de wijk 02-Brederode (namelijk voor de realisatie van een buurtfietsenstalling en voor de realisatie van minstens drie betaalbare koopwoningen. De bouwpromotor zal ook een kosteloze erfdienstbaarheid creëren voor een aangelegde strook voor het publiek - voor zachte weggebruikers - in functie van de ontsluiting met de Zuidervelodroom. De aanleg gebeurt volgens de procedure openbaar domein van de stad).

Door middel van deze overeenkomst wordt aan de lasten voldaan. Indien het bouwrecht overgedragen wordt, volgen de voornoemde lasten het principe van het kettingbeding.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.