Terug

2018_CBS_11412 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Supermarkt aan Binnensingel, Berchem - Aanpassen voorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11412 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Supermarkt aan Binnensingel, Berchem - Aanpassen voorwaarden - Goedkeuring 2018_CBS_11412 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Supermarkt aan Binnensingel, Berchem - Aanpassen voorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 20 oktober 2017 verleende het college een sociaaleconomische vergunning aan Lidl voor het oprichten van een supermarkt aan de Binnensingel in het gebouw 9 van het project Post X. Deze vergunning werd verleend op voorwaarde dat:

  • Lidl maximaal 40 autoparkeerplaatsen inneemt voor haar klanten in de publieke parking van het facilitair centrum. Indien Lidl meer autoparkeerplaatsen nodig heeft, moet Lidl aantonen dat dit kan zonder de parkeerbehoeften van de andere voorzieningen in het facilitair gebouw te hypothekeren; 
  • Lidl een connectie maakt met de naaste ondergrondse fietsparking voor haar klanten en medewerkers; 
  • er maatregelen worden genomen opdat het personeel wordt gestimuleerd de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken;
  • het personeel over een afgesloten fietsparking met minstens 7 plaatsen beschikt; 
  • de leveringen in de zone tussen gebouw 10 en het facilitair centrum tussen 21.00 uur en 6.00 uur plaatsvinden.
Lidl gaf aan dat het uitvoeren van de eerste (autoparkeerplaatsen) en tweede voorwaarde (connectie ondergrondse fietsenparking) in de praktijk problemen gaf.
 
Voor de eerste voorwaarde had het college reeds aangegeven dat bij de inrichting van de parking rekening moest gehouden worden met de parkeerbehoefte van de andere winkelunit (hiervoor is nog steeds geen toekomstige huurder geweten). Lidl ging in bespreking met de projectontwikkelaar en kwam met het voorstel naar de stad om de voorziene parking van 80 autoparkeerplaatsen te laten gebruiken in gemeenschappelijk beheer door de twee winkelunits. De projectontwikkelaar zal een systeem opzetten zodat de parking enkel kan gebruikt worden door de winkelende klanten van beide winkelunits (bijvoorbeeld door het inrichten van een parkeerbareel die enkel kan geopend worden met een jeton die klanten van beide winkels ontvangen na hun bezoek aan één van beide winkels). Zo moet er geen strikte verdeling gemaakt worden in het aantal parkeerplaatsen per winkelunit. 
 
Met de tweede voorwaarde legde de stad Antwerpen Lidl op om een connectie te maken tussen de winkel en de inpandige, ondergrondse fietsenstalling. Lidl geeft echter aan dat de projectontwikkelaar deze connectie in de praktijk niet kan aanleggen. Met de eerste plannen was er in één (grotere) winkelruimte voorzien. Deze grotere ruimte was niet toegelaten door het ruimtelijk uitvoeringsplan Post X. De projectontwikkelaar paste hierdoor zijn plannen aan en richtte twee (kleinere) winkelunits in. Hierdoor kan er echter geen connectie meer georganiseerd worden met de inpandige fietsenstalling en de winkelunit die Lidl gaat innemen. Vanuit de ondergrondse fietsenstalling kunnen de bezoekers wel naar de supermarkt gaan als zij een kort stukje over het openbaar voetpad wandelen langs de voorzijde van de winkel.  
 
Beide vragen tot aanpassen van de voorwaarden werden door de stadsdiensten mobiliteit en business en innovatie afgetoetst. Doordat de projectontwikkelaar voor beide winkelunits op huurders met een verschillend winkelassortiment mikt, zal het te verwachten piekuur, wanneer vele klanten tegelijkertijd naar de winkel komen, waarschijnlijk verschillen. Daardoor is het inderdaad mogelijk om het deel van de parking dat wordt voorbehouden voor detailhandel, samen te laten gebruiken door beide winkels. Ook de aanpassing voor de klanten die een klein stukje moeten wandelen om van de winkel naar de ondergrondse fietsparking te gaan, is mogelijk. De klanten die met de fiets komen winkelen, kopen zelden dergelijke hoeveelheden dat wandelen met de aangekochte goederen niet mogelijk zou zijn. Wel wordt dan als voorwaarde gevraagd dat de projectontwikkelaar in samenspraak met de supermarkt de ondergrondse fietsenparking goed aanduidt. 

Juridische grond

Op het moment van de oorspronkelijke aanvraag was de wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen van toepassing. Deze wet werd gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval van een ontwerphandelsvestiging met een nettohandelsoppervlakte tot en met 1.000 m² moest het college van burgemeester en schepenen binnen de 50 kalenderdagen na indiening van het dossier een beslissing nemen en die kenbaar maken aan de aanvrager en aan het NSECD.

De sociaaleconomische vergunning werd op 1 augustus 2018 geïntegreerd in de omgevingsvergunning. Op nieuwe aanvragen is het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016 van toepassing.

Aanleiding en context

Lidl Belgium GmbH & Co. KG (Lidl) diende op 19 september 2017 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de vestiging van een supermarkt aan de Binnensingel zonder nummer, in het gebouw 9 van het project Post X, te 2600 Berchem. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 828 m².
Het college verleende een sociaaleconomische vergunning met voorwaarden op 20 oktober 2017 (jaarnummer 9165).

Lidl Belgium GmbH & Co. KG vroeg een aanpassing aan deze voorwaarden omdat de opgelegde voorwaarden in de praktijk niet uitvoerbaar bleken.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist de eerste (autoparkeerplaatsen) en tweede (connectie fietsparking) voorwaarde van de sociaaleconomische vergunning (collegebesluit met jaarnummer 9165 van 20 oktober 2017) onder voorwaarden aan Lidl Belgium Gmbh & Co. KG voor het vestigen van een supermarkt aan de Binnensingel zonder nummer, in gebouw 9 van het project Post X, te 2600 Berchem aan te passen naar volgende voorwaarden:

  • de supermarkt neemt maximaal 80 gemeenschappelijke autoparkeerplaatsen in voor haar klanten of de klanten van de tweede winkelunit in de publieke parking van het facilitair centrum;
  • de gemeenschappelijke parking voor beide winkelunits wordt zodanig ingericht dat enkel de klanten van de winkelunits deze kunnen gebruiken;
  • de wandelroute van en naar de ondergrondse fietsenstalling wordt duidelijk aangegeven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.