Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van de technische bekwaamheid van of beroepsbekwaamheid. De inschrijver dient aan minstens één van de volgende eisen te voldoen:
Selectie-eis 1:
De kandidaat kan een jaaromzet met betrekking tot schoonmaak van gebouwen (los van ruitenpoets) aantonen van ten minste 8 miljoen euro. De kandidaat dient hiervoor bij zijn kandidatuurstelling de nodige stukken in die dit kunnen staven (bijvoorbeeld jaarrekening/bankverklaring/…)
Selectie-eis 2:
De kandidaat kan minstens 10 referenties van opdrachten uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar voorleggen met betrekking tot zeer specifieke schoonmaakprocessen (los van ruitenpoets). De contractwaarde van alle referenties samen, bedraagt minstens 2 miljoen euro. De aanbestedende overheid definieert specifieke schoonmaakprocessen als volgt:
Selectie-eis 3:
De kandidaat kan minstens 3 referenties van opdrachten uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar voorleggen met betrekking tot VSR-controle op schoonmaakprocessen. De contractwaarde van de ingediende referenties bedraagt minstens 500.000 euro.
In toepassing van artikel 38, §1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
De stad Antwerpen heeft een groot aantal locaties in gebruik. Deze locaties zijn zeer divers zowel qua ligging, oppervlakte, functionaliteit en gebruikers waardoor ze een divers en typisch karakter hebben. Een groot aantal van deze locaties zijn publieksgebonden locaties, zoals bijvoorbeeld kinderkribbes, districtshuizen, musea, bibliotheken, sportzalen en politiekantoren. Andere locaties zijn niet toegankelijk voor het publiek, maar huisvesten de medewerkers van de ondersteunende logistieke diensten.
De stad Antwerpen hecht veel belang aan het onderhoud van al deze gebouwen. Niet alleen is het duurzaam onderhoud ervan een belangrijk aspect, maar ook het welzijn van gebruikers, burgers en medewerkers is erg belangrijk.
Omwille van de specificiteit van deze gebouwen en de daarbij horende specifieke schoonmaakbehoeften, kiest de stad Antwerpen ervoor deze schoonmaaktaken uit te besteden. Hiervoor werden in het verleden raamovereenkomsten GAC/2014/2434 en GAC/2014/2877 uitgeschreven, welke beiden op 30/9/2019 ten einde lopen.
Om de continuïteit in het schoonmaken van de gebouwen te verzekeren, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer om een nieuwe overeenkomst op te maken. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor de vernieuwing van beide overeenkomsten mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2018_613 op te starten.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2018_00613 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de schoonmaak van diverse gebouwen goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamovereenkomst schoonmaak van diverse gebouwen | budgetplaats: 5323000000 budgetpositie: 61031 functiegebied: diverse subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: diverse budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid |
met orderbons |