Terug

2018_CBS_11320 - Kinderopvang. Uitbreidingsronde plussubsidies, subsidies dringende opvang, subsidies ruime openingsuren - Criteria - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11320 - Kinderopvang. Uitbreidingsronde plussubsidies, subsidies dringende opvang, subsidies ruime openingsuren - Criteria - Goedkeuring 2018_CBS_11320 - Kinderopvang. Uitbreidingsronde plussubsidies, subsidies dringende opvang, subsidies ruime openingsuren - Criteria - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het LOK keurde onderstaande adviescriteria goed. Deze criteria liggen ter goedkeuring voor: 

1. Criteria subsidie dringende opvang

De stad Antwerpen zal in twee fases de aanvragen behandelen zoals voorzien door de Vlaamse overheid. In een eerste fase beslist de stad Antwerpen over positief of negatief advies. In een tweede fase wordt er een score toegekend aan alle aanvragen met positief advies. 

1.1 Een negatief advies wordt gegeven aan organisatoren van kinderopvang die niet instappen in het systeem van de kinderopvangzoeker van de stad Antwerpen. Instappen omvat onder andere het ontvangen en behandelen van opvangvragen. Organisatoren van kinderopvang die nu nog niet werken met de kinderopvangzoeker krijgen de mogelijkheid om naar aanleiding van deze oproep alsnog in te stappen.

1.2 Deze subsidie is in een Antwerpse context op maat geschreven van de OKiDO kinderdagverblijven. Gelet op het beperkt aantal plaatsen (15) stelt de stad Antwerpen voor om de OKiDO-kinderdagverblijven voorrang te geven bij de puntenbedeling. Deze beslissing zou volgende gevolgen hebben:

  • de OKiDO-kinderdagverblijven wordt erkend en gesubsidieerd voor de extra taak die zij (soms reeds jaren) opnemen;
  • er wordt geen scheeftrekking veroorzaakt in het Antwerpse kinderopvanglandschap (anders zouden niet-OKiDO’s worden betoelaagd voor een opdracht en zouden de OKiDO’s niet betoelaagd worden voor diezelfde opdracht die zij reeds opnemen);
  • een eventueel vrijkomen van budget voor de stad Antwerpen daar sommige OKiDO-kinderdagverblijven nu (al dan niet deels) gesubsidieerd worden door de stad Antwerpen.

De onderlinge rangorde tussen de OKiDO-kinderdagverblijven wordt bepaald door de ligging van het OKiDO-kinderdagverblijf. Dit op basis van de gemiddelde tewerkstelling in een gebied (=begrensd door de postcode).

2. Criteria subsidie ruime openingsuren

De Vlaamse overheid voorziet enkel de mogelijkheid om negatief of positief te adviseren. De stad Antwerpen zal geen score kunnen toebedelen aan aanvragen voor de subsidie ruime openingsuren. 

2.1 Een negatief advies wordt gegeven aan organisatoren van kinderopvang die niet instappen in het systeem van de kinderopvangzoeker van de stad Antwerpen. Instappen omvat oa het ontvangen en behandelen van opvangvragen. Organisatoren van kinderopvang die nu nog niet werken met de kinderopvangzoeker krijgen de mogelijkheid om naar aanleiding van deze oproep alsnog in te stappen. 

3. Criteria plussubsidie (trap 3)

3.1 Het LOK besliste op 23 oktober 2018 om geen aanvragen negatief te beoordelen.   

3.2 Puntenverdeling:

Uitgelichte voorwaarde Beoordelingscriterium Score
Opnamebeleid Het kinderdagverblijf onderhoudt samenwerkingsverbanden met andere organisatoren: instanties die werken met gezinnen die kinderopvangvragen hebben & het contactpunt kinderopvang. /1
Opnamebeleid Biedt de mogelijkheid tot opvangplannen op maat van het kwetsbaar gezin, waarbij rekening wordt gehouden met minimum aantal dagen, dringende of snelle startdata, administratieve inschrijfprocedure en de extra kosten/mee te nemen zaken (luiers, verzorginsproducten, ...).  /4
Bereik Aandeel kwetsbare gezinnen die momenteel opvang genieten.  /2
Sociale Functie Het kinderdagverblijf voert beleid en organiseert activiteiten met oog op de betrokkenheid van de gezinnen, de medewerkers en de buurt. /1
eindtotaal   /8

Aanleiding en context

De Vlaamse overheid besliste om in 2018 20,4 miljoen extra te investeren in de kinderopvangsector. Dit budget werd in verschillende stappen toegekend via verschillende uitbreidingsrondes.

In 2018 worden er nog drie uitbreidingsronde georganiseerd: 

  • een uitbreidingsronde die voorziet in subsidies voor dringende opvang. De subsidie voor dringende kinderopvang is een subsidie voor groepsopvang die werkt volgens inkomen om een plaats vrij te houden voor een gezin dat binnen de maand opvang nodig heeft (omwille van werk, opleiding, acute crisis of het wegvallen van de opvang die de ouder reeds had buiten haar/zijn wil om). Het kinderdagverblijf moet minstens 3 verschillende kinderen opvangen per kalenderjaar binnen de gesubsidieerde plaats. Kind en Gezin voorziet budget voor 15 plaatsen in de stad Antwerpen;
  • een uitbreidingsronde die voorziet in subsidies voor ruime openingsuren. De subsidie is bedoeld voor groepsopvang die minstens 1 uur bovenop de verplichte openingstijd van 11 uur geopend is. Voor de provincie Antwerpen is er een budget voor de subsidiëring van 79 modules voorzien. Een module bestaat uit een periode waarin het kinderdagverblijf minstens 75 kindaanwezigheden per kalenderjaar realiseert; 
  • een uitbreidingsronde die voorziet in subsidies trap 3 (plussubsidie). Deze subsidie laat toe om een aantal extra opdrachten op te nemen die de opvang toegankelijker maken voor kwetsbare gezinnen. Er is een budget voorzien voor 84 opvangplaatsen.

De Vlaamse overheid (Kind en Gezin) voorziet  in de mogelijkheid voor de lokale besturen om een negatief of positief advies uit te brengen op alle subsidieaanvragen. In een tweede fase kunnen criteria opgesteld worden waarbij dan een score en rangorde kan opgesteld worden. De criteria dienen bepaald en gepubliceerd te zijn voor het jaareinde. 

Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) keurde op 23 oktober 2018 de selectiecriteria voor de trap 3 subsidies goed. 

Er werd in de week van 3 december 2018 een digitale zitting van het LOK georganiseerd om de grond van negatieve adviezen en criteria voor de uitbreidingsrondes ruime openingsuren en dringende opvang te bepalen en goed te keuren. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de criteria voor de uitbreidingsronde plussubsidie, subsidies dringende opvang en subsidies ruime openingsuren goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.