Terug

2018_CBS_11303 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Maatschappelijke Veiligheid. Family Justice Center, tijdelijke huurovereenkomst Lange Lozanastraat 223, Antwerpen en opdracht definitieve locatie. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11303 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Maatschappelijke Veiligheid. Family Justice Center, tijdelijke huurovereenkomst Lange Lozanastraat 223, Antwerpen en opdracht definitieve locatie. - Goedkeuring 2018_CBS_11303 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Maatschappelijke Veiligheid. Family Justice Center, tijdelijke huurovereenkomst Lange Lozanastraat 223, Antwerpen en opdracht definitieve locatie. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Argumentatie

Door de overdracht van de opdracht van de provincie naar Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, afdeling Justitiehuizen van de Vlaamse Gemeenschap moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden over de huisvesting van Family Justice Center, Veilig Thuis Antwerpen (FJC). Het FJC is op het ogenblik gehuisvest in de Lange Lozanastraat 223, 2018 Antwerpen. Dit pand is eigendom van de provincie Antwerpen. Tot 31 december 2018 is er een huurovereenkomst tussen de provincie Antwerpen en de afdeling Justitiehuizen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van de Vlaamse Gemeenschap. Vanaf 1 januari 2019 neemt de stad Antwerpen de taak op zich om de huisvesting van FJC te voorzien. De samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en Vlaamse Gemeenschap die deze afspraak formaliseert is in opmaak.

Voor de periode van 1 januari 2019 tot 30 juni 2019 zal de stad Antwerpen een tijdelijke huurovereenkomst aangaan met de provincie Antwerpen voor de locatie in Lange Lozanastraat 223, 2018 Antwerpen. De provincie Antwerpen wil deze locatie vanaf 1 juli 2019 gebruiken voor eigen dienstverlening. De voorwaarden van deze huurovereenkomst zijn dezelfde als van de huidige huurovereenkomst tussen de provincie Antwerpen en de Vlaamse Gemeenschap:

  • het gaat over de lokalen op de gelijkvloerse en derde verdieping van het gebouw aan de Lange Lozanastraat 223 te Antwerpen met een oppervlakte van 655 m²;
  • de lokalen zijn bestemd voor het inrichten van kantoren en werkplaatsen voor de diensten van FJC;
  • huurprijs per maand bedraagt 5.458,00 EUR;
  • de huurovereenkomst gaat in op 1 januari 2019 en neemt een einde op 30 juni 2019;
  • de huurder mag gebruik maken van de gezamenlijke ingangen en inkomhal van het gebouw waarin het gehuurde zich bevindt;
  • de huurder kan zonder bijkomende huurvergoeding beschikken over de vergaderaccommodatie die aanwezig is in het gebouw waarin de gehuurde lokalen zich bevinden en die niet verhuurd is aan derden. De huurder blijft evenwel gebonden aan de door de verhuurder gebruikelijk gehanteerde regeling wat betreft reservatie, catering, e.d.;
  • de huurder dient, op basis van zijn bezettingspercentage van het gebouw, aan de verhuurder 14,7% te betalen van de werkingskosten van het gebouw. Het percentage werd berekend op basis van de verhuurbare oppervlakte in het gebouw. Die werkingskosten omvatten alle nutsvoorzieningen (met uitzondering van telefoon en tv-distributie) en de daaraan verbonden heffingen, de kosten van beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen, kosten van beveiliging, de huisvuilophaling, nazicht en onderhoud van liften, wassen van de ruiten, onderhoud van de straatstoepen, nazicht en onderhoud van blusapparaten;
  • de kosten voor het dagelijks onderhoud van de gehuurde lokalen (onderhoudsproducten en wedde onderhoudspersoneel) zijn hierin NIET inbegrepen. De huurder kan hiervoor beroep doen op een externe onderhoudsfirma of kan indien zij dit wensen beroep doen op de raamovereenkomst van de verhuurder op voorwaarde dat de facturatie rechtstreeks gebeurt aan de huurder;
  • het gebouw waarin de gehuurde ruimten zich bevinden is thans vrijgesteld van onroerende voorheffing.

Vanaf 1 juli 2019 dient er een nieuwe locatie gezocht te worden voor de huisvesting van FJC. Hiervoor wordt opdracht gegeven aan AG VESPA om de markt te verkennen.

Aanleiding en context

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed. Bij de basisafspraken is voor AG VESPA opgenomen:

  • organiseert de aankoop, verkoop en inhuurnemingen in opdracht van de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor stedelijk bedrijfsvastgoed;
  • organiseert op verzoek ook commerciële verhuringen.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Het Family Justice Center, Veilig Thuis Antwerpen is een samenwerking tussen lokale besturen (provincie, stad Antwerpen/bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid), politionele, justitiële en hulpverlenende actoren.

Op 1 januari 2018 werd deze bevoegdheid van de provincie overgedragen naar een bevoegdheid van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Justitiehuizen.

Op 12 december 2018 adviseerde het managementteam (jaarnummer 511) gunstig om ter goedkeuring voor te leggen aan het college: de tijdelijke inhuurname van de lokalen op de gelijkvloerse en derde verdieping van het gebouw aan de Lange Lozanastraat 223 te Antwerpen voor de periode van 1 januari 2019 tot en met 30 juni 2019 voor een bedrag van 32.748,00 EUR huur en werkingskosten van 10.542,16 EUR (inclusief btw). 

Algemene financiële opmerkingen

De huur voor de tijdelijke periode van 1 januari 2019 tot 30 juni 2019 bedraagt 5.458,00 EUR per maand of 32.748,00 EUR voor de volledige periode.

De huurder dient, op basis van zijn bezettingspercentage van het gebouw, aan de verhuurder 14,7% te betalen van de werkingskosten van het gebouw.  Die werkingskosten omvatten alle nutsvoorzieningen (met uitzondering van telefoon en tv-distributie) en de daaraan verbonden heffingen, de kosten van beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen, kosten van beveiliging, de huisvuilophaling, nazicht en onderhoud van liften, wassen van de ruiten, onderhoud van de straatstoepen, nazicht en onderhoud van blusapparaten. De raming van deze kosten voor 2018 bedraagt 21.084,31 EUR voor het volledige jaar. Dus het geraamde bedrag van de kosten voor deze huurovereenkomst bedraagt 10.542,16 EUR (inclusief btw).

De huur samen met de werkingskosten bedraagt voor de periode van 1 januari 2019 tot 30 juni 2019 43.290,16 EUR.

Voor de nieuwe (nog te zoeken) locatie dienen de nodige budgetten voorzien te worden. Zodra de nieuwe locatie gekend is zal dit voorgelegd worden aan het college met de bijhorende financiële gevolgen.

Adviezen

Maatschappelijke veiligheid Gunstig advies

Maatschappelijke Veiligheid geeft gunstig advies op de inhuurname van de tijdelijke locatie, Lange Lozanastraat 223 te Antwerpen voor de periode van 1 januari 2019 tot 30 juni 2019.

Maatschappelijke Veiligheid vraagt om een definiteve locatie te zoeken voor de huisvesting van het Family Justice Center Veilig Thuis Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
2 - Veilige stad
1SVG03 - Intrafamiliaal geweld wordt voorkomen, verminderd en bestreden door een maximaal gebruik van de bevoegdheden van de zonale veiligheidspartners, samen met andere partners
1SVG0303 - Daders en slachtoffers van intrafamiliaal geweld worden opgevangen, krijgen zorg en worden opgevolgd
1SVG030305 - Slachtoffers worden geholpen via een één-stop-adres

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de tijdelijke inhuurname van de lokalen op de gelijkvloerse en derde verdieping van het gebouw aan de Lange Lozanastraat 223 te Antwerpen voor de periode van 1 januari 2019 tot en met 30 juni 2019 voor een bedrag van 32.748,00 EUR huur en werkingskosten van 10.542,16 EUR (inclusief btw) goed. 

Artikel 2

 Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak 
AG VESPA 

Administratief en financieel afhandelen van volgende overdrachten: 

  • formaliseren van de tijdelijke huurovereenkomst;
  • locatieonderzoek, onderhandelen en formaliseren van een definitieve overeenkomst. 
MV

Formaliseren van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en Vlaamse Gemeenschap in verband met de afspraken over Family Justice Center.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Huur en werkingskosten van 1 januari 2019 tot 30 juni 2019 voor de Lange Lozanastraat 223 aan:

Provincie Antwerpen – Departement Logistiek
Koningin Elisabethlei 22
2018 Antwerpen
BE 0207 725 597

BE34 7765 9552 1190
 43.290,16 EUR

budgetplaats:5361500000
budgetpositie:6103, 6100
functiegebied:1SVG030306A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: 1SA020490
budgetperiode:1900

4005312198


Bijlagen