Terug

2018_CBS_11463 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11463 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2018_CBS_11463 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte breder dan 6,00 meter, waardoor dit deel in principe niet in aanmerking komt voor markeringen. Ter hoogte van huisnummer 196 bevindt zich echter een garage die diagonaal gericht is naar de straat. Gemeten vanaf de straat staat de garage in een hoek van 17° op de straat. Automobilisten verwachten een dergelijke situatie niet en parkeren dus reglementair tot aan de poort. Om het in- en uitrijden mogelijk te maken, zijn markeringen noodzakelijk.

Aanbevelingen van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen:

  • het aanbrengen van verdrijvingsvlakken aan weerszijden van de poort ter hoogte van de garage tussen de huisnummers 192 en 196, zodat het in- en uitrijden in de diagonale garage mogelijk wordt.

Als proefopstelling worden er verdrijvingsvlakken aangebracht links en rechts van de inrit van de garage tussen de huisnummers 192 en 196 in de Mortselsesteenweg. 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Mortelsesteenweg in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 oktober 2017 (jaarnummer 9217);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Unitaswijk';
  • maakt deel uit van de wijk 'Te Boelaerpark' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Het college keurde op 3 augustus 2018 (jaarnummer 7194) de proefopstelling in de Mortselsesteenweg voor het aanbrengen van parkeervakken aan de oneven zijde van het straatsegment tussen het kruispunt met Eksterlaar en het kruispunt met de Drakenhoflaan/Borsbeeksesteenweg goed.

Op 20 februari 2018 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een bewoner van de Mortselsesteenweg om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Districtscollege Deurne, advies van 3 december 2018 (jaarnummer 448) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Mortselsesteenweg voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken links en rechts van de garagepoort tussen de huisnummers 194 en 196 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Communicatie en Participatie alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
SW/Mobiliteit en LP/VK in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/Mobiliteit bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
SW/B&O aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Bijlagen

  • RoMa_Mortselsesteenweg 194-196.pdf