Terug

2018_CBS_11406 - Stadsmarketing. Deelname en promotiecampagne tentoonstelling ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ - Principebeslissing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11406 - Stadsmarketing. Deelname en promotiecampagne tentoonstelling ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ - Principebeslissing - Goedkeuring 2018_CBS_11406 - Stadsmarketing. Deelname en promotiecampagne tentoonstelling ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ - Principebeslissing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De deelname van de stad Antwerpen aan het project ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ is interessant zowel op het vlak van cultuur als op het vlak van stadsmarketing.

Vanuit de doelstelling 1SBR02 'De kunsten en kunstenaars zijn de motor voor vernieuwing en creatie en zorgen mee dat Antwerpen één van de culturele hoofdsteden in Europa blijft' ondersteunt de vzw Antwerpen Kunstenstad jaarlijks één tentoonstelling die de uitstraling van Antwerpen als (historische) kunstenstad vergroot. De tentoonstelling 'Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque' valt onder dit criterium om onderstaande redenen:

  • de focus van de tentoonstelling is de geboorte van de Antwerpse barok, een thema dat in lijn ligt met het stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018 - Rubens inspireert’. De investeringen rond dit festival kunnen bijgevolg blijven renderen;
  • de tentoonstelling biedt een unieke kans om de onmiskenbare artistieke link tussen de stad Antwerpen en Venetië uit te spelen;
  • de inzet van kunst die normaal in de stad Antwerpen te bekijken is, kan internationale bezoekers overtuigen om nog meer barokke kunst in de stad Antwerpen zelf te komen ontdekken.

 Een deelname vanuit Ondernemen en Stadsmarketing/Marketingstrategie is interessant om volgende redenen:

  • deze internationale tentoonstelling maakt het mogelijk om de stadsmarketing van de stad Antwerpen als creatieve barokke stad na het stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018 - Rubens inspireert’ te verlengen;
  • het is een unieke kans om de stad Antwerpen als bestemming te promoten tijdens de Biënnale van Venetië door de aanwezigheid op een zeer centrale plaats in Venetië;
  • Toerisme Vlaanderen zal in het kader van het Vlaamse Meesterprogramma internationale pers uitnodigen naar Venetië. Vanuit Toerisme Vlaanderen zal ook een openingsfeest georganiseerd worden waar veel internationale genodigden in contact zullen komen met de stad Antwerpen en barok. Dit is een uitgelezen kans om de stad Antwerpen te presenteren aan de internationale pers;
  • in het Dogenpaleis krijgt de stad Antwerpen de gelegenheid om de stad Antwerpen samen met Vlaanderen te promoten op interactieve schermen;
  • er wordt ook zoveel mogelijk gestreefd om de positionering van de stad Antwerpen als innovatieve stad te kunnen neerzetten door op een creatieve manier de link te leggen tussen de innovatie van de oude Vlaamse meesters en de stad Antwerpen van vandaag.

Aanleiding en context

Tijdens de verbouwingswerken van het KMSKA gaat het museum regelmatig over tot bruiklenen.

In 2019 brengt het KMSKA verschillende topwerken uit zijn collectie met schilderijen van onder andere Rubens, Van Dyck, Jordaens en Titiaan naar het Dogenpaleis in Venetië. Deze tentoonstelling vindt plaats van september 2019 tot maart 2020 en heeft als werktitel ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’.

De tentoonstelling kan voor de organisatie rekenen op steun van het Vlaams kabinet van Cultuur, en van Toerisme Vlaanderen in het kader van hun programma Vlaamse Meesters.

Zowel voor Toerisme Vlaanderen als voor de stad Antwerpen vormt deze tentoonstelling een vervolg op het het culturele stadsfestival 'Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert'. De strategische uitgangspunten van dit barokfestival werden op 8 september 2017 (jaarnummer 7770) goedgekeurd door het college.

Op 14 december 2018 (jaarnummer 11138) keurde het college de actualisatie van de marketing- en communicatieplanning 2019 goed. Hierin wordt 100.000,00 EUR voorzien voor de communicatie-ondersteuning van ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’. 

Algemene financiële opmerkingen

De vzw Antwerpen Kunstenstad voorziet een toelage van 100.000,00 EUR voor de logistieke ondersteuning van de tentoonstelling. Deze toelage heeft geen financiële gevolgen voor de stad.

De communicatie-ondersteuning voor ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ is een project uit de marketing- en communicatieplanning 2019 voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.
Ondernemen en Stadsmarketing voorziet hiervoor 100.000,00 EUR van het budget voor externe stadsmarketing. Dit budget wordt voorzien op functiegebied 1SSB060204A00000, met budgetplaats 5317600000.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB06 - Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor alle potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains
1SSB0602 - Geïntegreerde producten, diensten en initiatieven versterken de nationale en internationale positie
5 - Bruisende stad
1SBR02 - De kunsten en kunstenaars zijn de motor voor vernieuwing en creatie en zorgen mee dat Antwerpen één van de culturele hoofdsteden in Europa blijft

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan de tentoonstelling ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’, van september 2019 tot maart 2020 in het Dogenpaleis in Venetië, en de bijhorende promotiecampagne principieel goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.