De deelname van de stad Antwerpen aan het project ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ is interessant zowel op het vlak van cultuur als op het vlak van stadsmarketing.
Vanuit de doelstelling 1SBR02 'De kunsten en kunstenaars zijn de motor voor vernieuwing en creatie en zorgen mee dat Antwerpen één van de culturele hoofdsteden in Europa blijft' ondersteunt de vzw Antwerpen Kunstenstad jaarlijks één tentoonstelling die de uitstraling van Antwerpen als (historische) kunstenstad vergroot. De tentoonstelling 'Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque' valt onder dit criterium om onderstaande redenen:
Een deelname vanuit Ondernemen en Stadsmarketing/Marketingstrategie is interessant om volgende redenen:
Tijdens de verbouwingswerken van het KMSKA gaat het museum regelmatig over tot bruiklenen.
In 2019 brengt het KMSKA verschillende topwerken uit zijn collectie met schilderijen van onder andere Rubens, Van Dyck, Jordaens en Titiaan naar het Dogenpaleis in Venetië. Deze tentoonstelling vindt plaats van september 2019 tot maart 2020 en heeft als werktitel ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’.
De tentoonstelling kan voor de organisatie rekenen op steun van het Vlaams kabinet van Cultuur, en van Toerisme Vlaanderen in het kader van hun programma Vlaamse Meesters.
Zowel voor Toerisme Vlaanderen als voor de stad Antwerpen vormt deze tentoonstelling een vervolg op het het culturele stadsfestival 'Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert'. De strategische uitgangspunten van dit barokfestival werden op 8 september 2017 (jaarnummer 7770) goedgekeurd door het college.
Op 14 december 2018 (jaarnummer 11138) keurde het college de actualisatie van de marketing- en communicatieplanning 2019 goed. Hierin wordt 100.000,00 EUR voorzien voor de communicatie-ondersteuning van ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’.
De vzw Antwerpen Kunstenstad voorziet een toelage van 100.000,00 EUR voor de logistieke ondersteuning van de tentoonstelling. Deze toelage heeft geen financiële gevolgen voor de stad.
De communicatie-ondersteuning voor ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’ is een project uit de marketing- en communicatieplanning 2019 voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.
Ondernemen en Stadsmarketing voorziet hiervoor 100.000,00 EUR van het budget voor externe stadsmarketing. Dit budget wordt voorzien op functiegebied 1SSB060204A00000, met budgetplaats 5317600000.
Het college keurt de deelname aan de tentoonstelling ‘Fiamminghi E Venezia, the birth of Antwerp Baroque’, van september 2019 tot maart 2020 in het Dogenpaleis in Venetië, en de bijhorende promotiecampagne principieel goed.