Terug

2018_CBS_02356 - Verkiezingen op 14 oktober 2018 - Aanstellen gemeentelijk coördinator en coördinator digitaal stemmen. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02356 - Verkiezingen op 14 oktober 2018 - Aanstellen gemeentelijk coördinator en coördinator digitaal stemmen. - Goedkeuring 2018_CBS_02356 - Verkiezingen op 14 oktober 2018 - Aanstellen gemeentelijk coördinator en coördinator digitaal stemmen. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overeenkomstig artikel 37, §8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 wijst het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijk personeelslid aan dat belast wordt met de coördinatie van de taken voor de organisatie van de verkiezingen. Dit personeelslid fungeert ook als contactpersoon voor het gemeentelijk hoofdbureau, de Vlaamse overheid en de opgeroepen burgers. Deze taken worden in de praktijk opgenomen door de dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking.  

Overeenkomstig artikel 11, §4 van het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 stelt het gemeentebestuur een coördinator digitaal stemmen aan, die instaat voor volgende taken:

1° de organisatie van de opleiding van de voorzitters van de stembureaus;
2° de uitvoering van de verplichte technische testen van de apparatuur;
3° de opstelling van de apparatuur in de stembureaus;
4° de logistieke verbruiksgoederen die nodig zijn op de dag van de verkiezingen;
5° hulp bij het gebruik van de apparatuur door de bureauleden;
6° de coördinatie van het melden en het oplossen van technische problemen vóór en op de verkiezingsdag.

Deze taken worden in de praktijk opgenomen door Digipolis. 

Juridische grond

Artikel 11, §4 van het decreet van 25 mei 2012 houdende de organisatie van de digitale stemming bij de lokale en provinciele verkiezingen. (Het 'Digitaal Kiesdecreet)

Artikel 37, §8 van het decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. (Het 'Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet').

Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 37, §8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 wijst het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijk personeelslid aan dat belast wordt met de coördinatie van de taken voor de organisatie van de verkiezingen die aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd. 

Overeenkomstig artikel 11, §4 van het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 stelt het gemeentebestuur een coördinator digitaal stemmen aan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om Marleen De Donder aan te stellen als gemeentelijk coördinator voor de verkiezingen van 14 oktober 2018.

Artikel 2

Het college beslist om Peter De Mol aan te stellen als coördinator digitaal stemmen voor de verkiezingen van 14 oktober 2018.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.