Terug

2018_DCAN_00876 - District Antwerpen. Sint-Paulusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 26/11/2018 - 13:00 Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Lieve Stallaert, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Cordula Van Winkel, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Lieve Stallaert, districtsschepen
2018_DCAN_00876 - District Antwerpen. Sint-Paulusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DCAN_00876 - District Antwerpen. Sint-Paulusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 6 (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden.
    Het CJMIB vzw heeft in de Sint-Paulusstraat 4 een project voor geïntegreerd wonen met 10 bewoners. Dagelijks worden deze bewoners gebracht en opgehaald met aangepast vervoer. 
  • de oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van de Sint-Paulusplaats en de Lange Koepoortstraat werden niet eerder opgenomen in een aanvullend verkeersreglement.
  • de laad- en loszone ter hoogte van de nummers 19 tot 23, met venstertijden van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur, over een afstand van 25 meter, werd niet eerder opgenomen in een aanvullend verkeersreglement.

De parkeerbalans blijft in de praktijk dus ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Sint-Paulusstraat in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Op 12 juni 2018 werd een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de Sint-Paulusstraat.

Uit onderzoek ter plaatse is gebleken dat er in de Sint-Paulusstraat signalisatie werd aangebracht die nog niet werd opgenomen in een aanvullend verkeersreglement.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Paulusstraat in het district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen