Terug

2018_DCAN_00670 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 27/08/2018 - 13:00 Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Lieve Stallaert, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Cordula Van Winkel, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Lieve Stallaert, districtsschepen
2018_DCAN_00670 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Voorontwerp - Goedkeuring 2018_DCAN_00670 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en het onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau Arcadis maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

Voor de vier bomen op het kruispunt Kronenburgstraat – Kloosterstraat zijn de plantvakken uitgebreid om zo de wortels te beschermen en de bomen de kans te geven om verder uit te groeien.

Langsheen de parkeerstroken is het project zo veel mogelijk vergroend door het voorzien van grasdallen. Hierbij is rekening gehouden met correcte voetpadbreedtes en bestaande terrassen.

Na terugkoppeling met de brandweer is gebleken dat de doorgang tussen de Kronenburgstraat 27 en 29 een brandweg is. Hier is nu een voetpaduitstulping voorzien zodat de toegang gegarandeerd blijft.

Ter hoogte van de Kronenburgstraat 30 is een extra verkeersremmer voorzien, hier wordt een verkeersplateau aangelegd voor de schooltoegang.

De reservatiestrook voor het sorteerstraatje is verplaatst. Deze ligt nu in de Van Craesbeeckstraat in plaats van in de Kronenburgstraat.

Omdat er een sorteerstraat gepland is in de Lambermontstraat, worden de bovengrondse glascontainers, die momenteel aan Kronenburgstraat 49 staan, weggehaald uit dit project.

Het kruispunt Begijnenstraat – Bervoetstraat is mee opgenomen in het projectgebied. Hier wordt de grens der werken doorgetrokken over het kruispunt om zo de volledige Begijnenstraat in te richting als woonerf. Zo ontstaat er tevens een extra verkeersremming op de schoolomgeving Bervoetstraat- Sint-Rochusstraat.

De vrijgekomen ruimte aan het kruispunt met de Terninckstraat, Vrijheidstraat en Begijnenstraat werd verder ingericht als een groen plein. De bestaande bomen krijgen hier grotere plantvakken en er zal gebruik gemaakt worden van grasdals om de waterinfiltratie te bevorderen en het plein een groen beeld te geven. Enkele banken en een picknicktafel zorgen ervoor dat het plein ook als gebruiksruimte kan dienen.

De twee bestaande volwassen platanen, ter hoogte van de Kasteelpleinstraat 2, worden voorzien van voldoende ondergrondse groeiruimte zodat ze kunnen uitgroeien tot volwaardige bomen.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve parkeerbalans van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 101 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 71 bomen in de bestaande toestand naar 95 bomen in de nieuwe toestand. Van deze 95 bomen blijven er 45 op het huidige locatie staan, 26 bomen worden verplaatst. Er worden 24 nieuwe bomen aangeplant.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept  goedkeuring districtscollege Antwerpen 22 januari 2018 51
mobiliteitsvoorwaarden  goedkeuring college 2 februari 2018 1030
adviezen inspraakmoment bewoners 13 maart 2017 ---
coördinatieoverleg openbaar domein 2 juli 2018 ---

 

In de zitting van 22 januari 2018 (jaarnummer 51) keurde het districtscollege van Antwerpen de projectdefinitie en het concept goed.

Het college keurde in zitting van 2 februari 2018 (jaarnummer 1030) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het studiebureau Arcadis heeft, in opdracht van Water-Link, het concept vertaald in een voorontwerp en ter advies voorgelegd aan de betrokken diensten.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101A00000.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Datum: 02 juli 2018

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde VO op voorwaarde dat:

in segment 1:

-        reservatiestrook verkorte sorteerstraat verschuift naar Van Craesbeeckstraat;

  • de reservatiestrook wordt verplaatst

-        reden verwijderen snelheidsremmer nagekeken wordt;

  • er is een extra verkeersplateau voorzien in het voorontwerp

-        het ruimer maken van de hoek Volkstraat als oefening wordt uitgewerkt richting DO rekening houdend met de fietscomfortstroken;

  • dit wordt meegenomen naar de volgende fase

-        oversteekplaats aan de Van Craesbeeckstraat wordt aangelegd met juiste materialen en met minimaal hoogteverschil;

  • deze aanpassing is reeds opgenomen in het voorontwerp 

in segment 2:

-        hoek Nationalestraat nagekeken wordt om een ruimere hoek te maken door de volledige baan verschuiven, inplanting trampaal na te kijken en plaatsing van het verkeerslicht met B&O af te stemmen, alsook de draaicirkels in de nieuwe situatie;

  • de verschuiving van de baan en het ruimer maken van de hoek in opgenomen in het voorontwerp

-        na te kijken of het toeleidend fietspad werkt op deze plaats;

  • dit is door het studiebureau en stadsontwikkeling besproken en het toeleidend fiestpad blijft behouden om zo de doorgang voor fietsers te vereenvoudigen

-        de 2 bovengrondse glascontainers een andere plaats krijgen dan aan oversteek ter hoogte van een school;

  • er zal op termijn een sorteerstraat aangelegd worden in de Lambermontstraat, de bestaande glascontainers moeten niet meer voorzien worden in dit project

-        het velostation terug naar de oorspronkelijke plaats wordt gebracht en er daardoor meer bufferruimte komt tussen het busperron en het fietspad; dit is te fine tunen richting DO;

  • het velostation is in het voorontwerp reeds verplaatst

-        de mindervalideplaatsen breder worden en op voetpadniveau komen;

  • dit is aangepast op de plannen

-        de lichtgrijze en donkergrijze asfaltstrook met infreezen als werkmethode duidelijk in het bestek worden beschreven.

  • dit dient opgenomen te worden in de bestek fase 

in segment 3:

-        het plateau aan de Vrijheidstraat verder in de straat wordt geschoven;

  • de plateau is iets verder in de straat geschoven om zo de 5m parkeerverbod voor het zebrapad te bekomen

-        maximale vergroening wordt herbekeken maar wel in functie van garages, brandweg en terrassen;

  • de maximale vergroening zal verder onderzocht worden in de fase definitief ontwerp

-        woonerf Begijnenstraat verder wordt uitgewerkt en doorgetrokken over de Sint-Rochusstraat.

  • het projectgebied is uitgebreid met dit kruispunt 

in segment 4:

-        er 2 extra bomen komen ter hoogte van huisnummer 69 en het hoekhuis + fietsbeugels ter hoogte van huisnummer 56.

  • de extra bomen en fietsbeugels zullen in definitief ontwerp verder onderzocht worden rekening houdende met de terraszones 

algemeen:

-        de brede voetpaden behouden blijven voor de hoge voetgangersintensiteit;

  • daar waar mogelijk blijven de voetpaden breed

-        bij verdere uitwerking meer fietsbeugels geïntegreerd worden, maar niet direct achter een parkeerstrook of in voetgangerszones en minstens per 3 à 4 stuks;

  • de inplanting van fietsbeugels zal in het definitief ontwerp meegenomen worden

-        fietsoversteken conform het dienstorder worden uitgewerkt;

  • de fietsoversteken zullen naar definitief ontwerp nagekeken worden en indien nodig aangepast

-        zone voor terrassen en openbare verlichting tegen DO worden ingetekend;

  • dit wordt uitgewerkt in het definitief ontwerp

-        eventuele bijkomende vergroening in segment 2 en 3 onderzoeken rekeninghoudend met brandweg en aanwezigheid van garages, terrassen ed.

  • de maximale vergroening zal verder onderzocht worden in de fase definitief ontwerp

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp (20 augustus 2018) voor de wegeniswerken in de Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat goed op voorwaarde dat volgende zaken worden opgenomen in het definitief ontwerp :

  • Duidelijk vermelden hoe het regenwater zal worden geïnfiltreerd;
  • Er is duidelijk nog ruimte om te ontharden, ontharden dus;
  • Alle bomen detailleren: welke soort komt waar en welke plantmaat wordt voorzien? Welke bomen worden waarnaar verplaatst? Welke en hoeveel ondergrondse ruimte wordt er telkens voorzien? 

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
bestuurscoördinator district communicatie- en participatietraject organiseren
SW/O&U/ONT opdracht geven aan studiebureau om:
voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp en indien vereist een archeologienota opmaken
en 
ndien vereist archeologienota laten opmaken
SW/Mobiliteit draft signalisatieplan opmaken

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20170313_Inspraakmoment_bewoners_10823A.pdf
  • 20180702_COD_verslag_10823A.pdf
  • 20180820_BE0115000992_g_1.pdf
  • 20180820_BE0115000992_g_2.pdf
  • 20180820_BE0115000992_g_3.pdf
  • 20180820_BE0115000992_g_4.pdf
  • 20180820_BE0115000992_w_d1-1.pdf
  • 20180820_BE0115000992_w_d1-2.pdf
  • 20180820_BE0115000992_w_d2-3.pdf
  • 20180820_BE0115000992_w_d2-4.pdf