Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 282, §2, 2° van het Gemeentedecreet bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden opgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Dienstmededeling financiën “Bestellen en betalen binnen de stad en de districten” bepaalt dat voor normale bestellingen > 5.500,00 EUR en ≤ 22.000,00 EUR exclusief btw op het exploitatiebudget de betreffende bestelbons - met uitzondering van correctiebestellingen - op lijst mogen worden verzameld door de bedrijven of diensten. Het college keurt als budgethouder deze lijsten goed.
Op 21 augustus 1997 (jaarnummer 11150) gaf het college aan de centrale aankoopdienst toelating om bestellingen tussen 200.000 BEF tot 800.000 BEF op de gewone dienst en bestellingen op de buitengewone dienst onder 200.000 BEF gebundeld per wekelijkse lijst door het college te laten goedkeuren.
Op 19 december 2008 (jaarnummer 17254) besloot het college om te starten met een samenwerking tussen stad en OCMW op het vlak van aankoop.
Op 26 januari 2011 (jaarnummer 28) keurde het managementteam goed dat de collegebesluiten met lijsten met normale bestellingen of raambestellingen op het exploitatiebudget groter dan 5.500,00 EUR en kleiner dan 22.000,00 EUR en op het investeringsbudget kleiner dan 5.500,00 EUR, met uitzondering van correctiebestellingen, voortaan door de bestellende bedrijfseenheden en diensten worden opgemaakt en ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.
De bedrijven en diensten van de stad zijn sturend voor het volledige proces van de opvolging en goedkeuring van de bestellingen via de contracten. Indien een bestelling via een gekend contract in GFP aanleiding geeft tot het aanmaken van een collegebesluit ter goedkeuring, zal dit ook door het bestellende bedrijf of de bestellende dienst dienen te gebeuren. Enkel wanneer een bestek moet opgemaakt worden, komt de gemeenschappelijke aankoopcentrale tussen.
Er is een raamovereenkomst met Trafiroad voor het huren, leveren en in werking stellen van kerstbomen met verlichting en versiering (bestek GAC 2015/3387).
Inplanting kerstbomen 2018-2019:
- Bomen zonder verlichting met kruis: 21 stuks Linkeroever kerstmarkt en scouts;
- Bomen met verlichting:
Het districtscollege keurt bestelbon 4005303436 voor een totaalbedrag van 20.112,78 euro aan Trafiroad goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Trafiroad NV Nieuwe Dreef 17 9160 Lokeren Ond.nr.: 0418.384.358 Iban nr.: BE28 3200 6672 1320 |
5.742,13 euro | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 61414 functiegebied: 1HAN010104A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1AN060171 budgetperiode: 1800 |
4005303436 (positie 10) |
Trafiroad NV Nieuwe Dreef 17 9160 Lokeren Ond.nr.: 0418.384.358 Iban nr.: BE28 3200 6672 1320 |
14.370,65 euro |
budgetplaats: 5000100000 |
4005303436 (positie 20) |