Terug

2018_DCAN_00955 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 17/12/2018 - 13:00 Studiekamer | Felixarchief
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Lieve Stallaert, districtsschepen

Verontschuldigd

Cordula Van Winkel, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2018_DCAN_00955 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DCAN_00955 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgemaakt.

De Bombaystraat is een doodlopende straat tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en de Portostraat, te bereiken via de Portostraat. Er werden paaltjes geplaatst ter hoogte van de Kattendijkdok-Oostkaai om gemotoriseerd verkeer via de ontsluitingswegen om te leiden. 

Omwille van de geringe breedte van de straat is het niet wenselijk dat er aan beide kanten geparkeerd wordt. Het draaiboek openbaar domein hanteert een minimale rijbaanbreedte van 3,80 meter.

Het zichtbaar verlies aan publieke parkeerplaatsen kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een aanname gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1.037 parkeerplaatsen), waarna het ontwerp openbaar domein (553 parkeerplaatsen) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven,…) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied in een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vraagt een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd (jaarnummer 1697) waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend: 

  • de wijk bestaat uit één wijkontsluitingsas (Kattendijkdok-Oostkaai / 50km/u), drie dokranden (autoluw met uitzondering van de Kempischdok-Westkaai) en een homogeen raster van woonstraten (30km/u);
  • alle straten die uitgeven op de Londenstraat worden afgesloten om doorgaand verkeer in de wijk te vermijden.

De Bombaystraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 1989 (jaarnummer 2618);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Wijk Cadix";
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

De Bombaystraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). De straat werd tevens doodlopend gemaakt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 6 november 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bombaystraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 1989 (jaarnummer 2618).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen