Terug

2018_DCAN_00723 - Lange Sint-Annastraat. SWOU11888 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 01/10/2018 - 13:00 Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Lieve Stallaert, districtsschepen
2018_DCAN_00723 - Lange Sint-Annastraat. SWOU11888 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2018_DCAN_00723 - Lange Sint-Annastraat. SWOU11888 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Lange Sint-Annastraat is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied omvat de Lange Sint-Annastraat en is gelegen in de universiteitsbuurt.

Planningscontext

De Lange Sint-Annastraat is gelegen in het RUP studentenhuisvesting, RUP binnenstad en GRUP afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen. Het maakt deel uit van het beeldkwaliteitsplan Campus.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

Er zijn veel relicten, stadsgezichten en monumenten in en rondom de Lange Sint-Annastraat. 

Gebruik

Op de hoek met de Sint-Jacobsmarkt is er een medisch centrum. In de straat zelf bevindt zich de studentenadministratie van de universiteit. De straat ligt midden in de studentenbuurt, er is dus veel passage en gebruik door jongeren. De Ossenmarkt, aan het einde van de straat richting Korte Winkelstraat, is een populaire uitgaansplek. Op de hoeken aan de Ossenmarkt zijn er handelspanden.

Groen

Er is geen groen in de straat, enkel zicht op een boom van de Ossenmarkt.

Mobiliteit

Er is gemengd verkeer in de straat, enkelrichting voor gemotoriseerd verkeer en dubbelrichting voor de fietsers, er wordt langs één zijde geparkeerd. De zichtbaarheid komende vanuit de Korte Sint-Annastraat is zeer slecht. De stoepen zijn op sommige plaatsen veel te smal, met als minimumbreedte 1,09m.

Techniek

De riolering en verlichting zijn verouderd.

Algemene randvoorwaarden

  • maatgevend gebruik auto-fiets zone 30;
  • uitstulpingen hoeken volgens draaiboek;
  • aansluiting plateau Ossenmarkt;
  • aansluiten nieuw ontwerp Sint-Jacobsmarkt.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • zebrapad ter hoogte van Sint-Jacobsmarkt;
  • 30km/u;
  • snelheidsremmers in de straat;
  • voorrang van rechts;
  • gemengd verkeer;
  • langs parkeren waar mogelijk + twee parkeerplaatsen voor mindervaliden ter hoogte van nummer 40;
  • enkelrichting van Sint-Jacobsmarkt naar Korte Winkelstraat, uitgezonderd voor fietsers.

Ambitie

Een aangename straat creëren waar alle gebruikers voldoende ruimte krijgen om er veilig gebruik van te maken.

Ontwerpend onderzoek

Er werden verschillende scenario’s onderzocht:

  • woonerf of gedeeltelijke woonerf;
    • indien het woonerf principe hier toegepast wordt impliceert dit een volledige heraanleg tot aan het plateau met Van Boendalestraat;
    • men kan niet van een plateau overgaan in woonerf;
    • er kan geen parkeerstrook op 1m van de gevel komen indien er deuren zijn. Mensen kunnen dan niet buiten stappen;
    • conclusie - niet wenselijk.
  • stoepen 1,5m breedte, met of zonder plateau ter hoogte van Korte Sint-Annastraat;
    • hier zouden een drietal parkeerplaatsen gewonnen worden;
    • wegens grote voetgangersstromen van studenten is 1,5m vrije doorgang niet voldoende.
Concept

De straat wordt enkelrichting van Sint-Jacobsmarkt richting Korte Winkelstraat, uitgezonderd voor fietsers. Omwille van de rijrichting en inritten wordt de afgebakende parkeerstrook aan de andere zijde van de straat gelegd. Er worden hier opnieuw 2 mindervaliden parkeerplaatsen voorzien. Dit verbetert automatisch de zichtbaarheid vanuit de Korte Sint-Annastraat. Ter hoogte van de Korte Sint-Annastraat wordt er een plateau voorzien om het verkeer te remmen.
 
Aan de hoek met de Sint-Jacobsstraat komt er een zebrapad en een uitstulping volgens het draaiboek openbaar domein.
 
Tussen Korte Sint-Annastraat en Ossenmarkt is niet voldoende breedte om zowel voetpaden van 1,8m breed als een parkeerstrook te voorzien. Omwille van de veiligheid van de zwakke weggebruiker wordt ervoor gekozen om voldoende brede voetpaden te voorzien en geen parkeren. 
 
Het plateau aan de Ossenmarkt wordt vervolledigd. 
 
Op de kop met de Sint-Jacobsmarkt worden bomen geplaatst, als het technisch haalbaar is.
 
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 20 plaatsen in de bestaande toestand naar 14 plaatsen in de nieuwe toestand. Omdat er in heel de straat naar een minimum voetpadbreedte van 1,8m gestreefd wordt, vallen er enkele parkeerplaatsen weg.
 
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er zullen twee nieuwe inheemse bomen van de 2e categorie in de straat aangeplant worden, als het technisch haalbaar is. Dit zal naar de volgende fase onderzocht worden.
 
Riolering: het hemelwaterplan van de stad Antwerpen en in de Vlaamse wetgeving stellen dat altijd maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Bovendien wordt de Lange Sint-Annastraat gerekend tot de zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor die zones wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. In het definitief ontwerp zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 18 juni 2018 ---

Het districtscollege  wenst de Lange Sint-Annastraat heraan te leggen omwille van de slechte staat van de straat en van de riolering.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101A00000.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig advies
  • 12 juni 2018
  • Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie en het concept, op voorwaarde dat:
    • binnen huidig profiel met verlaagde rijweg onderzocht wordt of de parkeerbalans nog gemaximaliseerd kan worden, rekening houdende met een minimum voetpadbreedte van 1,50 m.
      Dit wordt in de volgende fase verder onderzocht;
    • een bijkomend verkeersplateau wordt voorzien ter hoogte van de Korte Sint-Annastraat.
      Dit zal in het ontwerp voorzien worden;
    • de bemerkingen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/beheer en onderhoud, over de materialisering van de bestaande verhoogde inrichting, onderzocht worden.
      Dit wordt in de volgende fase verder onderzocht en met de ingenieur van het project bekeken.
    • Het COD bemerkt dat het toepassen van een woonerf, enkel in de Lange St Annastraat, juridisch ingewikkeld is. Ofwel dient heel de straat als een woonerf ingericht te worden, wat niet mogelijk is zonder het ,recent aangelegde, verlengde in de Korte Winkelstraat mee te nemen. Dit reeds aangelegd deel zal dan ook opnieuw mee ingericht moeten worden. Theoretisch is een woonerf misschien mogelijk maar het COD betwijfelt dat dit kan met parkeerwinst. De dienst MOB adviseert, naar aanleiding van het voorstel van KF en het gevoerde onderzoek, dat gezien de huidige verkeersintensiteit (zowel voetgangers als personenwagens) een standaardprofiel van een woonstraat aangewezen is. Mob geeft vanuit veiligheidsoverwegingen en de slechte leesbaarheid eerder negatief advies op het scenario gelijkvloerse aanleg (verlenging verkeersplateau) en het scenario woonerf.

    • De vraag van de commissie is om in het voorontwerp te bekijken of er extra parkeerplaatsen mogelijk zijn met een minimum voetpadbreedte van 1.5m. Als blijkt dat dit winst oplevert worden het voetpaden van min 1.5m, indien niet dan is 1,8m van toepassing voor de voetpaden.


Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept ( 24 mei 2018) voor de wegeniswerken in de Lange Sint-Annastraat, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:

  • In het voorontwerp moeten de voetpaden worden ingetekend met een breedte van 1m80.  
  • In het voorontwerp de plannen voor riolering helder worden gemaakt.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180618_COD_11888.pdf
  • 20180806_11888_PD.pdf