Terug

2018_GR_00565 - Cameratoezicht - Toestemmingsaanvraag plaatsing en gebruik bewakingscamera's niet-besloten plaats - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/09/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Maya Detiège, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00565 - Cameratoezicht - Toestemmingsaanvraag plaatsing en gebruik bewakingscamera's niet-besloten plaats - Goedkeuring 2018_GR_00565 - Cameratoezicht - Toestemmingsaanvraag plaatsing en gebruik bewakingscamera's niet-besloten plaats - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten bewakingscamera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen plaatsen en gebruiken op het grondgebied van de politiezone.

Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten bewakingscamera’s te laten plaatsen en gebruiken overeenkomstig art. 25/3. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.

Argumentatie

Cameratoezicht is een geschikt hulpmiddel bij de objectieve waarneming van overlastproblemen. Cameratoezicht dient tevens als afschrikmiddel voor potentiële daders. Cameratoezicht werkt ondersteunend bij een gerichte en efficiënte politie-inzet. Vandaag maakt cameratoezicht actief deel uit van de set van beleidsinstrumenten binnen de veiligheidsketen van de stad Antwerpen. Het draagvlak voor camerabewaking is hoog. De vraag naar meer camera’s zowel van burgers als van stadsdiensten en politie neemt nog steeds toe. De plaatsing van een camera is echter ingrijpend, niet in het minst op vlak van privacy. De beslissing om een camera te plaatsen moet daarom steeds in overeenstemming zijn met de principes van proportionaliteit en subsidiariteit. Dit wil zeggen dat de verwerking van de persoonsgegevens met camera’s, rechtmatig, ter zake dienend en niet overmatig mag zijn. Camera’s moeten ook het meest aangewezen instrument zijn om het beoogde doel te bereiken. Concreet is er voor elke camera steeds verantwoording nodig over:

  •  de veiligheidsproblemen die aan de grondslag liggen;
  • de noodzaak om hiervoor camerabewaking in te zetten als het meest gepaste instrument.

Nieuwe mogelijke cameralocaties worden daarom voorafgaandelijk aan een grondige evaluatie onderworpen. Het nut, de effectiviteit van een camera en de nood binnen een integraal en geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid dient te worden aangetoond. Er werd een werkwijze ontwikkeld om de principes van proportionaliteit en subsidiariteit voor de vele aanvragen inzichtelijk te krijgen. Er vindt steeds een plaatsbezoek met politie, de stedelijke diensten en de camerafirma plaats. Een advies van stedenbouw wordt ingewonnen. Er gebeurt ten slotte een meerwaardeprognose inzake proces en beoogde effect, subjectief, proactief, preventief en/of reactief, overeenkomstig de doelstellingen.

De locaties die voorliggen scoren positief op de onderzochte parameters. Uit de geregistreerde criminaliteitscijfers en overlastmeldingen blijkt dat er op en in de directe omgeving van de geselecteerde locaties een veiligheidsprobleem bestaat of minstens een onveiligheidsgevoel aanwezig is. De veiligheidsindex (deze drukt uit in welke mate een buurt zich kenmerkt door een bepaald fenomeen waartegen een camera iets vermag) onderschrijft  dat in de directe omgeving van de geselecteerde buurten bepaalde misdrijven en openbare overlastfeiten verhoudingsgewijs (percentage op het totaal aantal feiten) hoger scoren.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen gelet op het feit dat:

  • deze fenomenen kunnen voorkomen, vastgesteld of opgespoord worden door middel van bewakingscamera’s;
  • cameratoezicht een nuttig hulpmiddel is voor een gerichte en efficiënte inzet van politiepersoneel en personeel van buurttoezicht-handhaving. Het performant doorgeven van signalementen en de wisselwerking met de camera’s kan de pakkans verhogen. Bij escalaties kan personeel gericht ingezet worden;
  • de wijkwerking die in alle gebieden sterk ontwikkeld is, kan ondersteund worden door camera’s;
  • camera’s helpen om de veiligheidsbeleving van de bewoners te vergroten;
  • er beeldmateriaal ter beschikking is voor navolgend onderzoek van incidenten;
  • het nieuwe gebied via één of meerdere locaties aansluiting vindt bij het zicht vanuit het bestaande cameragebied. In het nieuwe gebied worden de camera’s gericht op structureel gekende overlastplaatsen. Tegelijkertijd wordt ernaar gestreefd om ook de toegangswegen en vluchtwegen in beeld te hebben en aansluiting te zoeken bij de andere cameragebieden zodat de camera’s deel uitmaken van een aaneensluitend cameragebied. Op die manier wordt een zo groot mogelijke dekking via camerabewaking gegarandeerd, zodat de volging en de heterdaadkracht van politie toeneemt;
  • het doel van deze waarnemingen een objectieve waarneming is van de overlastproblemen en een hulpmiddel voor de handhaving van de openbare orde;
  • de wettelijke pictogrammen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is;
  • het project aan de omwonenden zal worden gecommuniceerd;
  • de camera's geplaatst en gebruikt worden conform de geldende regelgeving;
  • PZ Antwerpen de houder is van de opname en de gemaakte beelden en dat zij de personen aanduidt die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen.

Juridische grond

  • Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt

Aanleiding en context

De eerste bewakingscamera's op het grondgebied van de stad Antwerpen werden geïnstalleerd in 2001 op de as Grote Markt, Meir, Centraal Station. Inmiddels zijn er circa. 350 bewakingscamera's in gebruik op het openbaar domein. Terwijl de eerste camera’s in 2001-2002 enkel werden gebruikt als hulpmiddel voor politie in het kader van criminaliteit en opsporing, worden sinds 2007 camera’s in Antwerpen ook succesvol ingezet in de strijd tegen overlast. De camera’s ondersteunen de veiligheid en de overlastbestrijding van de stad Antwerpen op een actieve wijze. De beelden van alle camera’s worden doorgestuurd naar de meldkamer van de Lokale Politie/telecommandokamer. Speciaal opgeleide politiefunctionarissen en gemeenschapswachten-vaststellers kijken camera’s uit en sturen hun mensen op het terrein aan. Andere veiligheidspartners kunnen in functie van eigen prioriteiten en specifieke problemen op aparte werkplekken gebruik maken van de camera’s. De camerabeelden worden opgenomen en 30 dagen bewaard.

In het bestuursakkoord 2013-2018 werd opgenomen om verder te investeren in het uitbouwen van cameratoezicht indien er een meerwaarde is in de strijd tegen criminaliteit en overlast en op basis van een grondige voorstudie.

De plaatsing en het gebruik van camera's door politiediensten wordt niet langer geregeld  via de camerawet van 21 maart 2007. De Wet op het politieambt legt sinds 25 mei 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie. Een politiezone kan bewakingscamera’s plaatsen en gebruiken op zichtbare wijze op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt in het kader van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie na principiële toestemming van de gemeenteraad.De korpschef vraagt de toestemming. De aanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten.

Het is in die context dat de korpschef van de Politiezone (PZ) Antwerpen via onderhavig besluit aan de gemeenteraad vraagt om bewakingscamera's op zichtbare wijze te plaatsen op volgende locaties:

AFDELING NOORD (2170)

  1. Borrewaterstraat –Minister Schollaertstraat-Vrijhandelstraat;
  2. Frans de l’Arbrelaan-Minister Delbekelaan-Beukenhofstraat;
  3. Bredabaan-Gijselstraatje;
  4. Bredabaan-Burgemeester J. Nolfplein;
  5. Borrewaterstraat-Sint Bartholomeusstraat;
  6. Bredabaan- Barnkrachtstraat;
  7. Bredabaan –Gaston Bergmansdreef;
  8. Van Heybeekstraat-Rustoord;
  9. Victor Roossensplein.

AFDELING ZUID

2020

  1. Sint-Bernardsesteenweg - Jan Davidlei;
  2. Hoek Max Rooses - Jan Davidlei;
  3. Extra camera Tirplein;
  4. Kielpark;
  5. Camille Huysmanslaan - Jan de Voslei – Vlaamsekunstlaan;
  6. Jan de Voslei – Pestalozzistraat;
  7. Mastvest;
  8. Camille Huysmanslaan – Boomsesteenweg;
  9. Jan Lightartplein - Boomsesteenweg – Zandvlietstraat;
  10. VIIde Olympiadelaan - Schijfwerpersstraat - Hof van Tichelen;
  11. Hof van Tichelen.

2660

  1. Louisalei;
  2. Kapelstraat - Kioskplaats;
  3. Salesianenlaan;
  4. Majoor Malfaitplein;
  5. Jaak Schramplantsoen.

Algemene financiële opmerkingen

Het college keurde op 1 juni 2018 de vastlegging van kredieten goed voor investeringen in camera's via het raamcontract A000526, dat Digipolis op 4 juni 2018 in opdracht van de stad Antwerpen heeft afgesloten met Tein Technology NV, Weldoenersplein 7, 1030 Schaarbeek (jaarnummer 04997).

Beleidsdoelstellingen

2 - Veilige stad
1SHO02 - De zonale veiligheidspartners maken maximaal gebruik van hun bevoegdheden om, samen met andere partners, de openbare orde te waarborgen en overlast te voorkomen, verminderen of bestrijden

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: PVDA+. 
Hebben zich onthouden: Groen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent principiële toestemming aan  de PZ Antwerpen om camera’s te plaatsen, in het kader van hun opdrachten op volgende locaties:

AFDELING NOORD (2170)

  1. Borrewaterstraat –Minister Schollaertstraat-Vrijhandelstraat;
  2. Frans de l’Arbrelaan-Minister Delbekelaan-Beukenhofstraat;
  3. Bredabaan-Gijselstraatje;
  4. Bredabaan-Burgemeester J. Nolfplein;
  5. Borrewaterstraat-Sint Bartholomeusstraat;
  6. Bredabaan- Barnkrachtstraat;
  7. Bredabaan –Gaston Bergmansdreef;
  8. Van Heybeekstraat-Rustoord;
  9. Victor Roossensplein.

AFDELING ZUID

2020

  1. Sint-Bernardsesteenweg - Jan Davidlei;
  2. Hoek Max Rooses - Jan Davidlei;
  3. Extra camera Tirplein;
  4. Kielpark;
  5. Camille Huysmanslaan - Jan de Voslei – Vlaamsekunstlaan;
  6. Jan de Voslei – Pestalozzistraat;
  7. Mastvest;
  8. Camille Huysmanslaan – Boomsesteenweg;
  9. Jan Lightartplein - Boomsesteenweg – Zandvlietstraat;
  10. VIIde Olympiadelaan - Schijfwerpersstraat - Hof van Tichelen;
  11. Hof van Tichelen.

2660

  1. Louisalei;
  2. Kapelstraat - Kioskplaats;
  3. Salesianenlaan;
  4. Majoor Malfaitplein;
  5. Jaak Schramplantsoen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.