Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
De dienst DPO en de dienst Security ressorteren onder de afdeling Kwaliteitszorg, gelet de link met de vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid. De Data Protection Officer en de Securitymanager rapporteren rechtstreeks aan de korpschef, net zoals de preventieadviseur.
Dienst | Functie | Aantal medewerkers |
DPO | Data Protection Officer (ADV) | 1 |
Adjunct-Data Protection Officer (ADV) | 1 | |
Medewerker ICT (CNT) | 1 | |
Medewerker Beheer (CNT) | 1 | |
Security | Securitymanager (ADV/CP) | 1 |
Adjunct-Securitymanager (ADV/CP) | 1 | |
Medewerker Administratie (ASS) | 1 |
LPA is als politiedienst onderworpen aan zowel de GDPR regelgeving als aan de Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (Richtlijn Gegevensbescherming politie – justitie).
Verder is er de nieuwe Kaderwet en de vernieuwde Wet op het Politieambt, met extra regelgeving inzake politoneel informatiebeheer en politionele data uitwisseling en met telkens bijhorende specifieke uitvoeringsbesluiten.
Dit gegeven maakt dat eigen werking coördineren binnen deze diverse wetgevingen veel complexer is dan bij private organisaties of andere openbare besturen.
LPA ressorteert tevens onder het COC of Controleorgaan voor de politionele informatie, een andere toezichthoudende overheid dan de stad Antwerpen. Voorts moet de lokale politie ook rekening houden met de richtlijnen van de federale politie, bijvoorbeeld omdat LPA gebruik maakt van informatie en systemen (ANG, ISLP) en in bepaalde gevallen onder de bevoegdheid van de federale politie vallen.
Hierdoor zal de gegevensbescherming volwaardig ingebed worden in de organisatie en kunnen zo procedurele fouten in strafzaken voorkomen worden.
LPA is op technologisch en ICT-vlak zeer innovatief. Dit innovatieve beleid heeft een grote impact op de gegevensbescherming.
Om de taken verbonden aan deze diverse regelgevingen en opdrachten van verschillende regulerende instanties op een gestructureerde, beleidsmatig coherente manier aan te pakken is het raadzaam hiervoor een gespecialiseerde dienst Data Protection Office op te richten met één Data Protection Officier, één adjunct – DPO als volwaardige vervanger, één consulent beheer voor het vervullen van alle administratieve verplichtingen die de nieuwe regelgeving ons oplegt en één ICT-consulent als contactpersoon en spreekbuis met de directie ICT voor alle ICT-projecten.
De wetgeving voorziet in de mogelijkheid tot de aanstelling van een adjunct-DPO en medewerkers.
De politie werd de afgelopen jaren met concrete maatschappelijke dreigingen geconfronteerd. Deze dreigingen mondden uit in verschillende aanslagen gericht op de politiediensten, zowel in Verviers, Luik als Spa.
LPA is een grote organisatie met ruim 2700 medewerkers die gehuisvest zijn op 20 verschillende locaties. Deze aantallen vereisen een gestructureerde, korpsbrede aanpak die uitmondt in een intern veiligheidsbeleid met kosteffectieve en -efficiënte processen.
LPA werkt samen met een groot aantal externe partijen zoals contractors, leveranciers, advocaten die op regelmatige basis de politiekantoren bezoeken. Dit brengt binnen de huidige maatschappelijke context potentiële veiligheidsrisico’s met zich mee.
Veiligheid is een complex, dynamisch en evolutief proces dat continu moet opgevolgd, geevalueerd en geoptimaliseerd worden op het vlak van risicobeheer, incidentenbeheer, beheer van security contractors, kwaliteitszorg en innovatie.
Door rekening te houden met de constant veranderende omgeving zorgt LPA voor kwaliteitsborging.
De genomen bouwkundige maatregelen en de investering voor een uitbestede securitydienst dienen verder opgevolgd te worden en constant bijgestuurd.
Door hiervoor een eigen dienst in te richten wordt ook vertrouwelijke informatie eigen aan de politiediensten fysiek binnen de organisatie gehouden.
De dienst heeft een groot aantal taken die omwille van hun complexiteit en techniciteit niet door één medewerker kunnen uitgevoerd worden. De uitvoering van de taken verbonden aan de functie vereisen immers continuïteit. De Security officer dient om die reden te worden bijgestaan door een adjunct SO, als volwaardig vervanger (verlofperiodes, bij training en opleiding, ziekte).
Gezien de veelheid aan taken met een administratieve weerslag is het tevens noodzakelijk om een administratief medewerker te voorzien.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed dat de zeven vacatures, buiten kader, onder de noemer van bijzonder tijdelijke opdracht worden vastgelegd voor open verklaring of interne invulling. De termijn is van tijdelijke aard tot de wijziging in de organisatiestructuur kan gevat worden in een nieuw personeelsbehoefteplan.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wedden en toelagen van: |
Jaarwedde aan 100% 2 x 21.880,00 EUR |
budgetplaats: 60030 |
NVT |