Terug

2018_GR_00612 - Lokale Politie Antwerpen - Vaststelling vacatures voor oprichting nieuwe dienst DPO en dienst Security. Bijzonder tijdelijke opdracht. Buiten kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/09/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Maya Detiège, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00612 - Lokale Politie Antwerpen - Vaststelling vacatures voor oprichting nieuwe dienst DPO en dienst Security. Bijzonder tijdelijke opdracht. Buiten kader - Goedkeuring 2018_GR_00612 - Lokale Politie Antwerpen - Vaststelling vacatures voor oprichting nieuwe dienst DPO en dienst Security. Bijzonder tijdelijke opdracht. Buiten kader - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Argumentatie

De dienst DPO en de dienst Security ressorteren onder de afdeling Kwaliteitszorg, gelet de link met de vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid. De Data Protection Officer en de Securitymanager rapporteren rechtstreeks aan de korpschef, net zoals de preventieadviseur.

Dienst Functie Aantal medewerkers
DPO Data Protection Officer (ADV) 1
  Adjunct-Data Protection Officer (ADV) 1
  Medewerker ICT (CNT) 1
  Medewerker Beheer (CNT) 1
Security  Securitymanager (ADV/CP) 1
  Adjunct-Securitymanager (ADV/CP) 1
  Medewerker Administratie (ASS) 1

Juridische grond

  • Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPOL genoemd;
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de geldelijke anciënniteit;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • permanente nota met uitgiftenummer DGS/DSP/C-2011/22746 van 4 juni 2011 betreffende mobiliteit en aanwervingen van het personeel van de geïntegreerde politie – procedures en statutaire gevolgen.

Aanleiding en context

LPA is als politiedienst onderworpen aan zowel de GDPR regelgeving als aan de Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (Richtlijn Gegevensbescherming politie – justitie).

Verder is er de nieuwe Kaderwet en de vernieuwde Wet op het Politieambt, met extra regelgeving inzake politoneel informatiebeheer en politionele data uitwisseling en met telkens bijhorende specifieke uitvoeringsbesluiten.

Dit gegeven maakt dat eigen werking coördineren binnen deze diverse wetgevingen veel complexer is dan bij private organisaties of andere openbare besturen.

LPA ressorteert tevens onder het COC of Controleorgaan voor de politionele informatie, een andere toezichthoudende overheid dan de stad Antwerpen. Voorts moet de lokale politie ook rekening houden met de richtlijnen van de federale politie, bijvoorbeeld omdat LPA gebruik maakt van informatie en systemen (ANG, ISLP) en in bepaalde gevallen onder de bevoegdheid van de federale politie vallen.

Hierdoor zal de gegevensbescherming volwaardig ingebed worden in de organisatie en kunnen zo procedurele fouten in strafzaken voorkomen worden.

LPA is op technologisch en ICT-vlak zeer innovatief. Dit innovatieve beleid heeft een grote impact op de gegevensbescherming.

Om de taken verbonden aan deze diverse regelgevingen en opdrachten van verschillende regulerende instanties op een gestructureerde, beleidsmatig coherente manier aan te pakken is het raadzaam hiervoor een gespecialiseerde dienst Data Protection Office op te richten met  één Data Protection Officier, één adjunct – DPO als volwaardige vervanger, één consulent beheer voor het vervullen van alle administratieve verplichtingen die de nieuwe regelgeving ons oplegt en één ICT-consulent als contactpersoon en spreekbuis met de directie ICT voor alle ICT-projecten.

De wetgeving voorziet in de mogelijkheid tot de aanstelling van een adjunct-DPO en medewerkers.

De politie werd de afgelopen jaren met concrete maatschappelijke dreigingen geconfronteerd. Deze dreigingen mondden uit in verschillende aanslagen gericht op de politiediensten, zowel in Verviers, Luik als Spa.

LPA is een grote organisatie met ruim 2700 medewerkers die gehuisvest zijn op 20 verschillende locaties. Deze aantallen vereisen een gestructureerde, korpsbrede aanpak die uitmondt in een intern veiligheidsbeleid met kosteffectieve en -efficiënte processen.

LPA werkt samen met een groot aantal externe partijen zoals contractors, leveranciers, advocaten die op regelmatige basis de politiekantoren bezoeken. Dit brengt binnen de huidige maatschappelijke context potentiële veiligheidsrisico’s met zich mee.

Veiligheid is een complex, dynamisch en evolutief proces dat continu moet opgevolgd, geevalueerd en geoptimaliseerd worden op het vlak van risicobeheer, incidentenbeheer, beheer van security contractors, kwaliteitszorg en innovatie.

Door rekening te houden met de constant veranderende omgeving zorgt LPA voor kwaliteitsborging.

De genomen bouwkundige maatregelen en de investering voor een uitbestede securitydienst dienen verder opgevolgd te worden en constant bijgestuurd.

Door hiervoor een eigen dienst in te richten wordt ook vertrouwelijke informatie eigen aan de politiediensten fysiek binnen de organisatie gehouden.

De dienst heeft een groot aantal taken die omwille van hun complexiteit en techniciteit niet door één medewerker kunnen uitgevoerd worden. De uitvoering van de taken verbonden aan de functie vereisen immers continuïteit.  De Security officer dient om die reden te worden bijgestaan door een adjunct SO, als volwaardig vervanger (verlofperiodes, bij training en opleiding, ziekte).

Gezien de veelheid aan taken met een administratieve weerslag is het tevens noodzakelijk om een administratief medewerker te voorzien.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat de zeven vacatures, buiten kader, onder de noemer van bijzonder tijdelijke opdracht worden vastgelegd voor open verklaring of interne invulling. De termijn is van tijdelijke aard tot de wijziging in de organisatiestructuur kan gevat worden in een nieuw personeelsbehoefteplan.

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedden en toelagen van:
twee personeelsleden niveau A: A11
twee personeelsleden niveau B: BB1
één personeelsid niveau C: CC1
twee personeelsleden hybride functie niveau A/Commissaris

 

Jaarwedde aan 100% 2 x 21.880,00 EUR
Jaarwedde aan 100% 2 x 15.122,00 EUR
Jaarwedde aan 100% 1 x 14.373,70 EUR
Jaarwedde aan 100% 2 x 21.800,00 EUR of 2 x 21.070,95 EUR

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG089901
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 1800

NVT