De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2018.
Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
Sinds 2013 beschikt politiezone Antwerpen (PZA) met het bestuursakkoord en het zonaal veiligheidsplan over twee beleids- en referentiekaders, waarin de verwachtingen van onze bestuurlijke en gerechtelijke overheden werden opgenomen en duidelijk werden vertaald in een aantal strategische doelstellingen. Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het bijhorend personeelsbehoefteplan (PBP) goed. Het voeren van een lokaal veiligheidsbeleid staat echter nooit op zichzelf, gezien het steeds is ingebed in een ruimere context.
In dat opzicht heeft de nieuwe regelgeving betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens een belangrijke impact op PZA. Zij is als politiedienst onderworpen aan zowel de GDPR-regelgeving als aan de Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016. Verder is er de nieuwe Kaderwet en de vernieuwde Wet op het Politieambt, met extra regelgeving inzake politioneel informatiebeheer en politionele data-uitwisseling en met telkens bijhorende specifieke uitvoeringsbesluiten. Dit gegeven maakt dat de eigen werking coördineren binnen deze diverse wetgevingen veel complexer is dan bij private organisaties of andere openbare besturen.
PZA ressorteert tevens onder het COC of Controleorgaan voor de politionele informatie, een andere toezichthoudende overheid dan de stad Antwerpen. Voorts moet de lokale politie ook rekening houden met de richtlijnen van de federale politie, onder meer omdat PZA ook gebruik maakt van hun informatie en systemen (ANG, ISLP) en in bepaalde gevallen onder hun bevoegdheid vallen.
Hierdoor is er voor gekozen de gegevensbescherming volwaardig in te bedden in de organisatie en kunnen zo procedurele fouten in strafzaken voorkomen worden. Daartoe is er een dienst Data Protection Office (DPO) opgericht. Deze bestaat onder meer uit een diensthoofd Data Protectione Officer en een adjunct, als volwaardige vervanger.
Bovendien is het nodig om, in de huidige maatschappelijke context inzake veiligheid, een dienst Security op te richten. Deze dienst focust zich voornamelijk op de fysieke beveiliging, in tegenstelling tot de beveiliging van data, zoals hierboven omschreven. De dienst wordt geleid door een Securitymanager die als hoofdtaak heeft de veiligheid op een proactieve en een voor de organisatie overkoepelende manier te benaderen, en dit zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Om de continuïteit van deze taken te garanderen is het nodig dat de Securitymanager wordt bijgestaan door een adjunct .
De dienst DPO en de dienst Security ressorteren onder de afdeling Kwaliteitszorg, gelet de link met de vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid. De Data Protection Officer en de Securitymanager rapporteren rechtstreeks aan de korpschef.
Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.
De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:
Op 22 november 2018 ontving de korpschef een nieuw advies voor deze twee laatste functies (in bijlage). Voor het diensthoofd DPO werd het voorstel gevolgd en kan deze weging als dusdanig worden voorgelegd aan de gouverneur. Voor het adjunct diensthoofd DPO wijkt het advies van de wegingscommissie af inzake het vereiste opleidingsniveau. Nochtans legt de GDPR verstrengde maatregelen op inzake de privacywetgeving waarbij er zware sancties worden opgelegd bij het niet navolgen van de regelgeving. In dat opzicht heeft het directie comité geoordeeld dat de correcte interpretatie van de wetgeving alsook het permanent uitvaardigen van adviezen bij het aanleggen, onderhouden en gebruiken van databanken een juridische kennis en dus specifiek diploma vereist. Aangezien de adjunct instaat voor dezelfde adviezen onder meer bij afwezigheid van de DPO zelf, wordt deze diploma vereiste op beide niveaus weerhouden.
Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader in de respectievelijke loonklasses goed:
De bijzonder rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wedden en toelagen: A3 (twee personeelsleden) A2 (één personeelslid) A1 (één personeelslid)
|
Jaarwedde aan 100%: 2 x 32.380,00 EUR 1 x 25.880,00 EUR 1 x 21.880,00 EUR
|
budgetplaats: 60030
|
NVT
|