Terug

2018_DRBO_00078 - District Borgerhout. Kroonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 24/09/2018 - 20:00 Moorkensplein 1
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Aotman El Gazuani, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsschepen; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Maria Balemans, districtsraadslid; Zohra Othman, districtsschepen; Alain Herremans, districtsraadslid; Nahima Lanjri, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, voorzitter districtscollege; Tom Claessens, districtsraadslid; Thomas Heiremans, districtsraadslid; Patrick Van den Abbeele, districtsraadslid; Els Roes, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Mieke De Backer, districtsraadslid; Christophe De Wachter, districtsraadslid; Jan Van Hout, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Stefan Lauwers, districtsraadslid; Koen Van Roey; Stefan Nieuwinckel, districtssecretaris; Katleen Vanderstappen

Afwezig

Patrick Paredaens, districtsraadslid; Nadia Bachgada, districtsraadslid; Inge Jooris, districtsraadslid

Secretaris

Katleen Vanderstappen

Voorzitter

Aotman El Gazuani, voorzitter districtsraad
2018_DRBO_00078 - District Borgerhout. Kroonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2018_DRBO_00078 - District Borgerhout. Kroonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Dit besluit valt onder de algemene adviesbevoegdheid van het district.

Argumentatie

Argumentatie van het stadsbestuur om deze proefopstelling in te voeren

In het verleden ontstonden er regelmatig conflicten ter hoogte van de bouwhandel gelegen Kroonstraat 6 te Borgerhout. Vrachtwagens die kwamen laden en lossen, parkeerden er op de weg en op het voetpad waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden voor voetgangers en fietsers. 

Om deze problematiek op te lossen, werd in de afgeleverde tijdelijke sociaaleconomische vergunning de voorwaarde opgelegd om alle vrachtwagens inpandig te laten laden en lossen. Maar ten behoeve van leveranciers, van wie de vrachtwagens te hoog zijn om inpandig te kunnen laden en lossen, wordt er een laad- en loszone ingericht voor de bouwhandel.

Vrachtwagens van meer dan 10 ton mogen niet leveren in het filiaal in de Kroonstraat, maar wel in het magazijn in Aartselaar.

In de winkel in de Kroonstraat mag enkel geleverd worden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur. Op woensdag is dit enkel tussen 9:00 en 11:30 uur.

Om deze laad- en loszone te kunnen aanbrengen, dient de fietspadmarkering ingekort te worden.

Deze laad- en loszone zal via proefopstelling worden gereglementeerd en geëvalueerd na zes maanden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Argumentatie van het districtsbestuur om een negatief advies uit te brengen.

De Kroonstraat wordt heraangelegd. In het definitief ontwerp, zoals dit werd goeggekeurd door het districtscollege werd ter hoogte van de bouwhandel geen laad- en loszone in te richten. Volgens het districtsbestuur valt dit op geen enkele wijze te combineren met een veilige verkeerssituatie voor alle verkeersdeelnemers. Het advies van de politie bevestigt de zeer precaire situatie ter plaatse en geeft duidelijk aan dat een onveilige verkeerssituatie wordt gecreëerd. In de lijn van de beslissing die het districtsbestuur nam bij de goedkeuring van het definitief ontwerp wordt deze proefopstelling negatief geadviseerd.

De sociaal-economische vergunning voor de bouwhandel loopt tot 2020. Dit wil zeggen dat de laad- en loszone in proef- of definitieve opstelling slechts twee jaar zijn nut zou hebben, wat niet opweegt tegen de verkeersonveilige situatie die nu gecreëerd wordt.

Daarenboven verklaarde de uitbater van de betrokken bouwhandel in een persartikel naar aanleiding van de invoering van de toegangsbeperking voor vrachtwagens dat zij volledig overgestapt zijn op levering met bestelwagens die inpandig kunnen laden en lossen, omdat grotere vrachtwagens te gevaarlijk zijn in de wijk.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Kroonstraat in het district Borgerhout: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 maart 2017 (jaarnummer 2270);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Op 14 april 2017 (jaarnummer 3260) besliste het college een tijdelijke sociaaleconomische vergunning, tot uiterlijk 15 april 2020, onder voorwaarden af te leveren aan Sani-Construct nv voor de regularisatie van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.793 m², waarvan 1.112 m² als drive-in-zone.

Rekening houdend met deze beslissing, wordt een voorstel uitgewerkt om het laden- en lossen op straat mogelijk te maken.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 11 juli 2018 Advies uitgebracht

De verkeerspolitie meldt het volgende:

" - deze vorm van laden en lossen heeft wellicht een impact op de omgeving;
  - er wordt afgeweken van de maatvoering in het draaiboek grijs;
  - het versmallen van de rijweg kan een invloed hebben op de verkeersafwikkeling gelet op de huidige en geplande werkzaamheden;
  - wanneer er tijdens het laden en lossen ook nog een vrachtwagen passeert is de doorgang voor fietsers (mogen tegen rijrichting) zeer beperkt wat aanleiding tot conflicten kan geven."

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

Er werd een amendement ingediend. De stemming vindt eerst plaats over het amendement, daarna over het volledige besluit.

Stemming over amendement AM_00049:

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit af met 8 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang
Stemden nee: sp.a-Groen, PVDA+, Moerkerke Luc
Hebben zich onthouden: CDenV, Open VLD

Stemming over het aangepaste besluit DRBO_00078:

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het aangepaste besluit goed met 11 stemmen voor, 8 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

Stemden ja: sp.a-Groen, PVDA+, Moerkerke Luc
Stemden nee: N-VA, Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: CDenV, Open VLD

De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft ongustig advies voor de proefopstelling in de Kroonstraat. Deze proefopstelling is niet comform het definitief ontwerp voor de Kroonstraat dat door het districtscollege werd goedgekeurd. Het districtcollege vindt in het advies van de verkeerspolitie overtuigende argumenten voor dit negatieve advies:

  • deze vorm van laden en lossen heeft een negatieve impact op de omgeving
  • er wordt afgeweken van de maatvoering in het draaiboek grijs
  • het versmallen van de rijweg heeft een invloed op de verkeersafwikkeling gelet op de huidige en geplande werkzaamheden
  • wanneer er tijdens het laden en lossen ook nog een vrachtwagen passeert is de doorgang voor fietsers (mogen tegen rijrichting) zeer beperkt wat aanleiding tot conflicten kan geven

Vermits de sociaal-economische vergunning voor de bouwhandel verleend is tot 2020 is het kortzichtig beleid voor deze korte periode deze verkeersonveilige situatie te creëren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180524_voorstel.pdf