Dit besluit valt onder de algemene adviesbevoegdheid van het district.
Argumentatie van het stadsbestuur om deze proefopstelling in te voeren
In het verleden ontstonden er regelmatig conflicten ter hoogte van de bouwhandel gelegen Kroonstraat 6 te Borgerhout. Vrachtwagens die kwamen laden en lossen, parkeerden er op de weg en op het voetpad waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden voor voetgangers en fietsers.
Om deze problematiek op te lossen, werd in de afgeleverde tijdelijke sociaaleconomische vergunning de voorwaarde opgelegd om alle vrachtwagens inpandig te laten laden en lossen. Maar ten behoeve van leveranciers, van wie de vrachtwagens te hoog zijn om inpandig te kunnen laden en lossen, wordt er een laad- en loszone ingericht voor de bouwhandel.
Vrachtwagens van meer dan 10 ton mogen niet leveren in het filiaal in de Kroonstraat, maar wel in het magazijn in Aartselaar.
In de winkel in de Kroonstraat mag enkel geleverd worden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur. Op woensdag is dit enkel tussen 9:00 en 11:30 uur.
Om deze laad- en loszone te kunnen aanbrengen, dient de fietspadmarkering ingekort te worden.
Deze laad- en loszone zal via proefopstelling worden gereglementeerd en geëvalueerd na zes maanden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Argumentatie van het districtsbestuur om een negatief advies uit te brengen.
De Kroonstraat wordt heraangelegd. In het definitief ontwerp, zoals dit werd goeggekeurd door het districtscollege werd ter hoogte van de bouwhandel geen laad- en loszone in te richten. Volgens het districtsbestuur valt dit op geen enkele wijze te combineren met een veilige verkeerssituatie voor alle verkeersdeelnemers. Het advies van de politie bevestigt de zeer precaire situatie ter plaatse en geeft duidelijk aan dat een onveilige verkeerssituatie wordt gecreëerd. In de lijn van de beslissing die het districtsbestuur nam bij de goedkeuring van het definitief ontwerp wordt deze proefopstelling negatief geadviseerd.
De sociaal-economische vergunning voor de bouwhandel loopt tot 2020. Dit wil zeggen dat de laad- en loszone in proef- of definitieve opstelling slechts twee jaar zijn nut zou hebben, wat niet opweegt tegen de verkeersonveilige situatie die nu gecreëerd wordt.
Daarenboven verklaarde de uitbater van de betrokken bouwhandel in een persartikel naar aanleiding van de invoering van de toegangsbeperking voor vrachtwagens dat zij volledig overgestapt zijn op levering met bestelwagens die inpandig kunnen laden en lossen, omdat grotere vrachtwagens te gevaarlijk zijn in de wijk.
De Kroonstraat in het district Borgerhout:
Op 14 april 2017 (jaarnummer 3260) besliste het college een tijdelijke sociaaleconomische vergunning, tot uiterlijk 15 april 2020, onder voorwaarden af te leveren aan Sani-Construct nv voor de regularisatie van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.793 m², waarvan 1.112 m² als drive-in-zone.
Rekening houdend met deze beslissing, wordt een voorstel uitgewerkt om het laden- en lossen op straat mogelijk te maken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De verkeerspolitie meldt het volgende:
" - deze vorm van laden en lossen heeft wellicht een impact op de omgeving;
- er wordt afgeweken van de maatvoering in het draaiboek grijs;
- het versmallen van de rijweg kan een invloed hebben op de verkeersafwikkeling gelet op de huidige en geplande werkzaamheden;
- wanneer er tijdens het laden en lossen ook nog een vrachtwagen passeert is de doorgang voor fietsers (mogen tegen rijrichting) zeer beperkt wat aanleiding tot conflicten kan geven."
Er werd een amendement ingediend. De stemming vindt eerst plaats over het amendement, daarna over het volledige besluit.
Stemming over amendement AM_00049:
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit af met 8 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang
Stemden nee: sp.a-Groen, PVDA+, Moerkerke Luc
Hebben zich onthouden: CDenV, Open VLD
Stemming over het aangepaste besluit DRBO_00078:
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het aangepaste besluit goed met 11 stemmen voor, 8 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: sp.a-Groen, PVDA+, Moerkerke Luc
Stemden nee: N-VA, Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: CDenV, Open VLD
De districtsraad geeft ongustig advies voor de proefopstelling in de Kroonstraat. Deze proefopstelling is niet comform het definitief ontwerp voor de Kroonstraat dat door het districtscollege werd goedgekeurd. Het districtcollege vindt in het advies van de verkeerspolitie overtuigende argumenten voor dit negatieve advies:
Vermits de sociaal-economische vergunning voor de bouwhandel verleend is tot 2020 is het kortzichtig beleid voor deze korte periode deze verkeersonveilige situatie te creëren.